Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Sønnen vår er 15 dager, og har et enormt sugebehov..virker veldig sulten. Jeg ammer, og han får godt med mat. Legger fint på seg. Lurer på hvor lenge det er vanlig å amme av gangen..Jeg holder fort på en times tid av gangen før han er fornøyd, med et par rapepauser o.l. Om natta tar det veldig lang tid før han roer seg og er klar til å sove igjen. Ikke uvanlig at han/vi da er våkne både to og tre timer av gangen- av og til sover han nesten ikke hele natta. Vi har prøvd sutt, men det vil han ikke ha. I dag har vi kjøpt en ny, mindre sutt, i håp om at han kan like denne..Er utrolig tungt å amme på natta når det tar så lang tid før vi kan sove igjen, dessuten begynner brystvortene mine også å gjøre vondt.. Noen tips? Alle gode råd mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar ofte lang tid å amme i starten da de ikke får ut melken like raskt som når de blir større, og det tar også tid før melkeproduksjonen er tilpasset behovet til den lille. Det tar kortere tid etterhvert, så vær tålmodig. Amming er også en måte å danne relasjon til barnet. Det er ekstra slitsomt på natten ettersom om man selv ønsker å sove.

Pass på å ikke ha for mye program i denne første tiden. Mange sa til meg at jeg skulle hvile når barnet sov på dagen, men det var ikke lett. Da er det fort gjort å bruke tiden på husarbeid, matlaging, ta en dusj, spise selv osv.

Likevel er det nødvendig å hvile fordi natten blir så oppstykket.

Når det gjelder såre brystvorter brukte jeg albue/ammeskjell (fra apotek) som skaper vakum, gjerne press ut en dråpe melk etter amming og smør på brystvorten før du setter den på.

Finnes også salver du kan smøre på fra apoteket som er fine.

Riktig sugeteknikk er viktig, gå inn på ammehjelpen.no for mange gode tips og videoer om ammestillinger.

Gratulerer med gutten og Lykke til videre med ammingen : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...