dritgrei hei hei! Skrevet 22. februar 2007 #1 Skrevet 22. februar 2007 Vi leser for Dritgreigutten hver kveld før han sovner. For tida holder vi på med Hakkebakkeskogen, etter å ha lest de tre først i serien om Guro, av Anne Cath. Vestly. Jeg merker at Anne Cath. skrievr bøker som er lette å lese høyt, men snubler ikke i ordene liksom, pluss at han følger med på en spesiell måte når vi leser hennes bøker, være seg mormor og de 8 ungene eller Guro.... jeg gleder meg til å lese resten av forfatterskapet hennes for ungene mine!
dritgrei hei hei! Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #2 Skrevet 22. februar 2007 dere er ikke akkurat lesehester skjønner jeg ;-) Hva leser dere da? for dere selv eller ungene????
trebarnsmamma Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 vi leser mye (ønsker vi å tro ihvertfall..) Til storesøster er vi akkurat ferdige med 3. boken om Harry Potter, mellombror holder på med barna i bakkebygrenda, og til lillebror går det i albert åberg, karsten og petra og den flyvende hollender (han elsker den boka). I barnehagen lese de hakkebakkeskogen, men vi har den bare på lydbok hjemme, og der er en stund siden den var i vinden, skal finne den fem igjen nå. Merker at en del bøker er tyngre å lese høyt, og da desverre en av mine forfattere Astrid Lingren, tunga slår ofte krøll når jeg leser henne høyt. Det er lenge isden vi har lest noe av Anne cath. vestly så det er vel påtide å finne frem henne igjen. Det er rart med det at når en leser noen bøker til de eldste blir det et større tiltak å finne de frem igjen til de yngste selv om jeg i utgangspunktet vil at de skal få de samme leseropplevelsene. Vi er ikke så flinke til å finne ny litteratur, det blir mye av det samme som jeg og mannen min ble lest for. Men en suksess for hele familien er Svein og rotta, hører dem gjerne på lydbok når vi kjører kangt, god underholdning for hele familien. Tar gjerne i mot tips om andre bøker:)
Tiggywinkle Skrevet 22. februar 2007 #4 Skrevet 22. februar 2007 Her i huset er det mange lesehester:-) Lille tuppa på 2 elsker alt av bøker, men favoritten om dagen er Pekeboka mi av Kari Grossmann, utrolig mange detaljer og ting som utvider ordforrådet her hver dag... Storebror på 9 er mest glad i alle Svein og Rotta bøkene, i tillegg er han en fan av Harry Potter. Det er koselig at han fremdeles liker å bli lest for, men han leser også mye selv. Han elsker alt av fakta bøker og i går kjøpte vi en om jorda og verdensrommet. Og mamma, jeg er ganske altetende, leser det meste. Holder meg stort sett til engelsk, men akkurat nå er det Anne Holt og Presidentens valg. Går noen kroner i bøker her i løpet av en måned ja.
Little Miss Naughty Skrevet 22. februar 2007 #5 Skrevet 22. februar 2007 Her i huset leser vi mye både barn og voksne. Min mening er at barn aldri kan ha for mange bøker. Vi leser for storebror hver kveld. Her går det mye i Albert Åberg når jeg leser på norsk og daddy leser fortiden "Charlotte's Web". Jeg kjøpte boken etter at Storebror og jeg hadde sett filmen på norsk. En annen favoritt er Charlie og Lola bøkene Av de gamle norske klassikerne så har vi lest mye av Torbjørn Egner. Men jeg elsker engelske barnebøker. De har så mange fine. Hver gang vi er på besøk hos sivigersen så kjøper vi med oss kilovis av bøker. Billig er det også. Hvem kan motstå "buy 3 pay for 2". Jeg vokste opp i et hjem med hundrevis av bøker så jeg er nok meget arvelig belastet der.
Tiggywinkle Skrevet 22. februar 2007 #6 Skrevet 22. februar 2007 Elsker også engelske barnebøker;-) Har engelsk mamma og er vokst opp med Beatrix Potter og Enid Blyton. Og som deg, når vi er på besøk hos familien går jeg amok i engelske bokhandler. Love it.
Little Miss Naughty Skrevet 22. februar 2007 #7 Skrevet 22. februar 2007 Og engelske bokbutikker er jo bare helt topp. Med myke tepper på gulvet store lenestoler og sofaer hvor man kan synke ned mens man tar en titt bøkene og sipper til en deilig latte kjøpt i kafeen. Herlig. Og det er helt OK for barn å sitte på gulvet og lese bøker. Åhh - nå gleder jeg meg til sommerferien.
Tiggywinkle Skrevet 22. februar 2007 #8 Skrevet 22. februar 2007 Ja de er fantastisk. kan være der i timesvis jeg:-)
Karomamma Skrevet 22. februar 2007 #9 Skrevet 22. februar 2007 Enig, dritgrei... Anne Cath Vestly er toppen! Jeg gleder meg til Karosnuppa blir bittelittegranne større, jeg. Gleder meg til Svein og rotta, de bøkene er hysteriske, he he he. Har også hørt at lydbokversjonen er veldig bra! Vi leser Barbapappa, Mummi, Tassen, Molly og synger dyresanger til bildene i pekeboka. Og så har vi nettopp begynt med Karius og Baktus - AU AU AU! Mammaen har vært på etterskudd med samtidslitteraturen de siste 2 årene (merkelig...) og holder akkurat nå på med John Irvings "Until I Find You".
Gjest Skrevet 22. februar 2007 #10 Skrevet 22. februar 2007 Endelig er Miosnuppen vår blitt så stor (5 år) at jeg kan begynne på noen av bøkene jeg har gledet meg sånn til å lese for ham. Astrid Lindgren er nok min favoritt blandt barnebokforfatterne, og Mio min Mio er nyyyydelig (derav nicket - og neida, sønnen vår heter ikke Mio ). Det er Brødrene Løvehjerte også. Det finnes også en utrolig vakker bok som heter "Den lille prinsen". Jeg husker ikke navnet til forfatteren, men den er en type bok som også er en tankevekker for oss voksne. Også er Roald Dahl en fornøyeleig forfatter av bøker flust med fantasi som barn elsker. Hakebakkeskogen, Folk og røvere i Kardemommeby, Mormor og de 8 ungene, Albert Åberg-bøkene og Karlson på taket blir Miosnuppen aldri lei av, ser det ut til Her i huset er Miomamma, Miopappa og Miosnuppen alle tre veldig glad i bøker. Jeg tar gjerne i mot tips om fine bøker for 5-åringer.
dritgrei hei hei! Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. februar 2007 jaa Roald Dahl er en selvfølge... Dritgreigutten fikk ei bok i storebrorgave "EDDAPLIKS" - fin bok. Og Mathilda og Charlie og SVK og heksene!!!! Jippi!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 22. februar 2007 #12 Skrevet 22. februar 2007 Ja, Roald Dahl har bøker som ikke bare barna, men også vi voksne ler masse av ) For en fantasi den mannen har. Det er det jeg beundrer så veldig med forfattere som han og også Astrid Lindgren. De har en ufattelig evne til å skrive på en måte som viser en stor innsikt i barns sinn. Mange barnebøker er dessverre kjedelige og overpedagogiske, mens disse forfatterne har skjønt at for å nå ordentlig inn i et barnehjerte må det masse klok fantasi, tull og tøys til - og det uten det kjedelige språket vi voksne så lett. Det er fornøyelig å lese for 5-åringen når boken får han til å veksle mellom latter og undring.
Gummelillan Skrevet 22. februar 2007 #13 Skrevet 22. februar 2007 Anne Cath pløyde vi igjennom i fjor. Mamma hadde funnet frem alle mine gamle bøker så da hadde vi mange måneder med hele serien om Guro, Aurora og Lillebror og Knerten. Ikke godt å si om det var jeg eller eldsteprinsessen som koste seg mest...? Nå for tiden har hun begynt på Leseløvebøkene - kjempemorsomt å se hvor ivrig en 6 åring kan være i å lese bøker helt selv! Men vi leser sammen også da. For tiden går det mye i mange av de klassiske eventyrene (har om gamle dager og eventyr i 1. klasse) Mellomste er veldig ensporet for tiden. Her er det Kardemommeby som gjelder. Men å høre på mamme lese eventyr er også greit da ;-) Mens lille Leo synes bøkene er best å spise hun da...
Maud Skrevet 23. februar 2007 #14 Skrevet 23. februar 2007 Livet er så travelt at jeg har ikke en gang hatt tid til å svare på denne. Det er moro med bøker for store og små! Storebror er veldig glad i å bli lest for. Vi startet med Anne Cath Vestly for flere år siden - Knerten, Ole Aleksander. Mormor og de åtte ungene har vi tatt en og annen av innimellom. Hakkebakkeskogen og Kardemommeby var også tidlig. Emil, Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio, Ronja Røverdatter kom litt senere. Roald Dahl - SVK, Danny og den store fasanjakten, Georgs magiske medisin, Mathilda. Han har også introdusert bøker jeg ikke kjenner til fra jeg selv var liten: Svein og rotta, Otto monster, Otto er et neshorn, Tsatsiki-bøkene. Vi brukte lang tid på Narnia, nå er det Harry Potter. Han selv leser Lesehest-bøker. Etter at jeg har lest høyt, leser vi annen hver side fra en Lesehestbok. Det er lekse. Så hører han på lydbok en stund til han skal skru av lyset. Blir i hvert fall nok bøker på den gutten. Håper han skal bli like glad i å lese som jeg selv er og har vært siden jeg var liten. Nå ligger Drageherren på nattbordet, før den leste jeg Løvekvinnen, Liza Marklunds Nobels testamente og Anne Holts Presidentens valg. Nå har jeg snart ikke flere bøker på vent liggende og kan kjøpe noen nye :-D
trebarnsmamma Skrevet 23. februar 2007 #15 Skrevet 23. februar 2007 JA roald Dahhl er e favoritt her også, ungene elsker han. Og det som er så fint er at vi kan da lese samme bøker for storesøster på 9 og mellombror på 6. Ordentlig kosestund. Når det gjelder meg går lesningen veldig i rykk og napp. Kan på kort tid pløye gjennom en del bøker, så kan det gå lenge til neste gang. Akkurat nå holder jeg på med oppdrag mamma, pappa. Ikke akkurat skjønnlitteratut, men veldig morsom og fengende bok.
Babyonboard ;-) Skrevet 23. februar 2007 #16 Skrevet 23. februar 2007 Jeg bare GLEDER GLEDER GLEDER meg til å begynne å lese for Jojo!! ;-) Men, som Gummis sier; Akkurat nå egner de seg best til å spise på.... også ser vi litt i de da ;-)
trebarnsmamma Skrevet 23. februar 2007 #17 Skrevet 23. februar 2007 ja de er fine å spise på i en viss alder, husker da storesøster var enebarn da hadde vi fast en bunke liggende på spsiebordet som vi kunne se i når hun spiste, og hun spiste på bøkene også så det måtte være slike som vi kunne tørke av. Brødrene hennes har ikke vært like godt stimulert, det har mer vært slik her er brødskiva spis den eller la vær... ja ja de har vel fått andre gleder med å ha søsken som storesøster ikke fikk til å begynne med.
Superlis Skrevet 23. februar 2007 #18 Skrevet 23. februar 2007 Ja de har vi også lest,også Torbjørn Egner sine...Nå har vi nettopp lest bøkene om Pulverheksa av Ingunn Aamodt igjen...Gøy med bøker,vi elsker og lese!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå