SpiseLise Skrevet 22. februar 2007 #1 Skrevet 22. februar 2007 Hører hjemme på 0-1, men det er sikkert flere her enn der som har gjennomført nattavvenningen! Hadde egentlig tenkt å vente og la det gå seg til av seg selv, men nå vil hun ha pupp oftere og oftere for hver natt, og jeg er helt utslitt. Trodde først det var økedøgn, så vi innførte et ekstra grøtmåltid. Men det fortsatte jo bare, så nå tror jeg hun har skjønt at bare hun gråter, så får hun ligge hos meg. Hun spiser nå fire måltider med fast føde pr dag, er 6 mnd. Begynte med fast føde for 2 mndr siden. En natt ga vi henne flaske for å se om hun virkelig var sulten, eller om det bare var en vane. Da drakk hun 3 flasker på en natt, tilsammen 3 dl. 1. Er det for tidlig å nattavvenne? HS sier de ikke trenger mat på natta når de er 6 mnd, men hun må jo være litt sulten siden hun får ned 3 dl? 2. Hvordan gjør man det enklest mulig? Takk på forhånd, håper noen har noen innspill!
Myra Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 For det første jo hun er sikkert sulten, men hun har ikke behov for mat om natta. Tenk deg at du selv står opp og spiser til faste tider hver natt. Da går det ikke lenge før du våkner og er skrubbsulten til samme tid hver natt. Vi tok en runde med nattavvenning dar gutten vår var 6 mnd. Det var i romjula og vi hadde fri begge to. Senga sto på mannen min sin side, så det var han som tok "trykket". Første natta skrek/klaget han i fire og en halv time. Han skrek ikke hysterisk og uavbrutt. Mannen min fulgte med på klokka og var opp hvert femte minutt og gav han smokken og strøk han over hodet og snakket lavt og beroligende. Etter tre timer hadde jeg lyst å gi opp, men mannen min sa NEI, nu må vi gjennomføre og det gjorde vi. Natta etter varte de cirka halvannen time også var det mer eller mindre over. Har hatt oppvåkninger og måtte få smokken og sånn, men har da sovnet igjen. Det var absolutt verdt det. Både dagene og nettene ble bedre etterpå. Lykke til!
Guttemamma x 3 Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 Når helsesøster sier at de ikke trenger mat på natta etter at de er 6 mnd. så tror jeg det er mer veiledende enn fasit. Noen barn har høy forbrenning og høyt aktivitetsnivå så da kan de fortsatt ha behov for påfyll i løpet av natta. Du kan eventuelt forsøke med vann først for hun kan også være tørst.
SpiseLise Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 22. februar 2007 Takk for svar Myra og MG66! Da vet jeg hvordan vi skal gjøre det, hørtes jo egentlig greit ut det der! Men pga at vi ikke er helt sikre på om hun er sulten eller ikke, føles det bedre å vente et par måneder. Er jo forskjell på babyer som du sier MG66, og denne lille jenta har vært mer sulten enn de aller fleste helt siden hun ble født. Det blir lettere å kunne være konsekvent og få det gjennomført når vi er 100% sikre på at det ikke er sult som gjør at hun våkner og gråter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå