Gå til innhold

Snulder!

Attpåklatten :-)™

Anbefalte innlegg

Skrevet

Apropos Utevielse.........

Det er superfint og veldig spesielt og akkurat så personlig som man gjør det til selv.

Vi hadde en dommer som kun foretok selve vielsen, og heldigvis litt personlig siden vi kjente ham. Er kanskje ikke så enkelt å få til lenger, men om dere kan få tak i noen som kjenner noen så er det litt lettere.

Jeg giftet meg med min nå eks, han er politi og ville ikke gifte seg hos byfogden, da det tross alt er i samme lokalene han ofte var innom med sitt klientell, jeg ønsket ikke kirkelig vielse, da jeg ofte synes det blir litt på siden av personlig. Så vi fant ut at en utevielse var noe for oss. Vi giftet oss 21.august for hundre år siden, været var fantastisk og plenen nylagt. For to uker før vielsen, oppdaget foreldrene mine vann oppetter kjellerveggene!!!! Kan tro det var liv i leiren da!

Men nå har jeg en mor som er særdeles effektiv når hun først setter igang, og kan skremme vannet av fanden selv om hun blir hissig nok, så disse arbeidsgutta (rørleggere, gartnere etc) fikk det klart dagen før vielsen, selv om de mente at de trengte minst 1 mnd på jobben;-)) Sånn, så var det fikset:-)

Vi hadde laget til et koselig seremonisted under noen trær, lurt å kunne stå litt skjermet i tilfelle vind/vær, rød løper får man lånt på steder som leier ut festlokaler. Vi hadde festen etterpå på et slikt sted, men om jeg kunne valgt igjen, ville jeg hatt hele festen ute/telt:-)

Men dere har vel leid lokaler så vidt jeg husker, da trenger man ikke bekymre seg for været. Musikk er viktig under en utevielse, det må være noe som høres godt av alle, evt ha et anlegg/mikrofon/høyttalere etc. Solosang er vakkert, italiensk kjærlighetssang med mann/kvinne, det opplevde jeg i et bryllup en gang, og jeg tror samtlige hikstgråt under den sangen - veldig rørende!

Trompeter/saksofon el lign er også flott, spillere kan gjerne leies inn fra lokale korps/kor for en rimelig penge.

Tilbake til seremonistedet, det kan man gjøre akkurat så romantisk man bare vil, stoffer/lysestaker/små effekter som blomster, fjær, roseblader etc kan gjøre det lille ekstra. Det som gjorde vår seremoni så spesiell var nettopp at min søster (som har vært seremonimester under mange bryllup, barnedåper og konfirmasjoner) satte sitt personlige preg på det sammen med min daværende svoger som leste dikt og deltok aktivt under seremonien sammen med henne. Personlig tale/historie/opplesning/sang/personlige løfter evt om man ønsker det/selve vielsen er stikkord som kan løfte seremonien. Man kan evt også ta det formelle hos byfogden på forhånd og da ha en personlig seremoni selve dagen for festen. Det er det flere som velger siden det ikke alltid er lett å få en dommer til å vie utendørs lenger. Presten har vel et visst rituale som må følges med skriftlesning osv så der må dere evt finne ut hva dere ønsker selv.

Etter vielsen ble det servert Cider til gjestene, siden alle skulle kjøre videre til festlokalet, men ekte champagne til oss brudefolk m forlovere. Vi måtte inn og signere papirene mens gjestene konverserte (som det så fint heter;-) ute i hagen (takk og lov for flott vær), så bar turen videre til en vakker park hvor bildene ble tatt. Da reiste gjestene videre til festlokale og fikk mer å drikke der (ikke alkohol ennå) til vi kom tilbake. Det med alkohol er noe å tenke over, for om det er flere timer mellom vielse og middag, så kan det fort være noen som ikke tåler alkohol så godt, og det ønsket ikke vi å oppleve. Så den første alkoholen som ble servert var til forretten:-) Og resten av kvelden var en success!

Selv om vi skilte oss mange mange år etter, men det hadde ingenting med bryllupet å gjøre;-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er vel en knupp! Takk for masse gode råd! Vi er nå så heldige at vi har alt på ett sted.. vielse, fotografering, middag og fest. Og jo da! Vi har lokaler, men jeg VIL ha det ute... om det så må slås opp ett helhvitt partytelt som pynes.... itilfelle regn altså! Det blir litt mye om vi skal planlegge vielse både inne og ute. Overtar lokalet på fredag, og da skal vi ordne ALT selv.... pynting, oppdekking you name it!!! Etter det skal jeg og forloveren min innover til Lillestrøm og overnatte hos henne pga at frisøren/mirakelkvinnen har salongen sin i Oslo... Mulig vi endrer på det littt...føles litt stressende.... Frisøren er forlover sin søster, så det er mulig at vi får flytt på henne:)

For meg og Snulsermanne spilte det ingen rolle om det ble en prest eller en dommer som kom til vielsen.... bare vi fikk tak i noen som kunne gjøre dette ute. Tilfeldighetene tilsa at det ble en prest. Det negative er at han er kjent for å være en tørrpinn;=) Men vi skal jo på forberedende samtale med ham, og da kan vi jo tigge og be og kreve at han gjør sermonien kortest mulig!!! Musikk og sang er helt i det blå enda... har ingen peiling på hvordan vi skal ordne dette under vielsen?????

Skrevet

Og der hadde jeg fått meg ny mann ser jeg.... Snulsermanne...Haha... går litt fort i svingene når man skal forte seg å svare på innlegg mens småtasser sover!

Skrevet

Om dere har muligheten til å sette opp telt ved seremonistedet så er jo saken biff! Det kan jo bare tas ned om været tilsier det og vips så er seremonien ute i det fri:-))

Lurt å flytte frisøren nærmere, så ikke du føler at du forlater hele skuta kvelden før, greit å ha litt føling med kontrollen;-)

Gjør det klart for presten at dere IKKE ønsker masse tørrprat, og vær evt med og bestem hva slags tekst som skal være med. Tror de har alternativer, men også faste oppsett som må følges.

Vedr musikk og sang, kontakt kulturkontoret/teater el lign i nærheten av bostedet deres og be om tips og råd. Kan være mye hjelp i slikt!

Skrevet

JA! Har faktisk vurdert kulturskolen etter at jeg var på en juleavslutning med eldstemann der. Og av alle ting så er det felespillerne jeg tenker på! Snuldermanne fikk litt fnatt da jeg nevnte det, men hadde vært perfekt til settingen med gammelt bygdetun! Men... ender vel opp med en gitargnukker eller noe tenker jeg...

Skrevet

Følg hjertet ditt du Snulder!

Det er det viktigste i fbm en sånn dag - ikke la hodet og stresset være styrende, men gleden og ønskene:-)

Blir sikkert helt nydelig, både med feler og Snulsemanne;-))

Skrevet

Snulsermanne er grei gutt og egentlig bare glad for alt jeg fikser tror jeg!

Men jeg vet også at han har en kamerat som han spilte sammen med i tidlig ungdom!!!.... som er supergod på gitar. Men han synger ikke da....

Skrevet

snuldermannen, snulsermannen og snulsemanne....

det er tre stk det snulder.... det blir et staselig bryllup!

Skrevet

Jammen får jeg litt å gjøre gitt ;=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...