Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som er imot taler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er noe av det artigste og fineste under en bryllupsmiddag. Så lenge talen handler om brudparet og ikke sklir ut og handler om vedkommende som holder talen.

En bryllupsmiddag er jo ingen vanlig middag. Man må jo skjønne at den skal ta litt lengre tid enn ellers. Og har man barn med, så la dem få gå til og fra som de vil, og ha et par barnevakter til å underholde dem. Det gjorde vi i et bryllup og det fungerte veldig godt. Ingen sutring og ingen forstyrrelser.

Og jeg synes så absolutt at det er lov til å ha en real fest med alkohol når man gifter seg. I alle bryllupene jeg har vært i, har det vært servert alkohol, og vært bar etter kaffen. Og det er sjelden å se at noen ligger dritings rundt om i lokalet. (Har jeg aldri sett, faktisk).

Men man må jo selvfølgelig lage den bryllupsfesten man ønsker selv. Og er ikke brudeparet av den sorten som drikker alkohol, er det naturlig at det ikke blir servert.

Men for meg ville det vært en kjedelig fest!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo eg e imot taler i mitt bryllup...pga at eg har så utrolig stor slekt, mens min samboer har en tante og to....foreldrene hans dø når han var veldig ung....!! ingen på hans side komme til å holde taler....så d vil si at eg hadde fått alle talene....å d har eg ikkje lyst ska skje...!! Meine d ska væra likt for oss begge...!! Så derfor e eg imot taler iallefall i detta bryllupet.

Ellers så e eg enig i deg me alkoholen....men men me e alle forskjellige:)

Skrevet

Jeg har ingenting i mot korte taler og morsomme anedokter! Det er de hjemmesnekrede sangene jeg har i mot:)

Skrevet

Jeg syns ikke at selv om man gifter seg er det naturlig med alkohol.

Man kan ha alkoholikere i familien??

Barn?

Brudeparet drikker ikke??

Det er tusenivs a grunner til at man ikke serverer alkohol. Vi skal ha vin til maten og cognac til kaffen, men thats it. Vi kommer ikke til og servere fri bar for de som kommer. Og jeg tror ikke vi kommer til og få det kjedelig selv om vi ikke skal ha alkhol i fri flyt. Tror at vi kommer til og kose oss mye mer uten alkohol enn vi hadde gjort med.

Og si at det er en kjedelig fest fordi man ikke har alkohol blir jo skikkelig fjortis og si. For sist gang jeg sa det var jeg 14 år. Og jeg syns det er rart at det er så mange som syns at det ikke blir fest uten rus?? men men godt vi er forskjellige...

Skrevet

Jeg personlig har ikke imot taler, men når jeg leste begrunnelsen til ei oppi her, var jeg enig m henne. jeg ville heller ikke utsatt samoeren min for å få ingen taler, og jeg mange... Men dette vet jeg ikke noe om (om det kommer noen fra hans familie) før innbydelsene er sendt ut og komt i retur....

Når det gjelder alkohol, så har jeg og sambo bestemt oss for at det bli champagne til velkomstdrikk, alkoholfri vin og øl til middagen, og så bli det 1 glass cognac eller baileys til hver under kaffien... Kanskje et glass champagne senere på kvelden... Vi har valgt det sånn fordi vi selv knapt drikke noe alkohol, og fordi noen i familien bli full bare m et glass vin......

Og festen blir det man gjør den til, om det e m ell uten alkohol!!

Skrevet

Angående dette med alkohol...

Mine foreldre hadde ikke alkohol i bryllupet,

og ingen så frem til dette.... Men tvert imot sa folk når festen var over,

at det var det morsomste bryllupet de hadde vært i noen gang!!

Det var masse leker og moro, og folk husket jo faktisk noe fra dette :o)

Vi skal ikke ha alkohol fordi det ikke er naturlig for meg eller samboeren å drikke når vi ikke gjør det til vanlig.

Når det gjelder taler så vet jeg at familien på min side ikke klarer å holde kjeft, mens på min samboers side er det ingen som vil åpne kjeften. Det får være deres valg. Syns taler er personlig og koselig,

og talene fra min familie går like mye til min samboer som til meg.

Skrevet

når man skal holde teler, er det vel ikke bare for en av de som gifter seg. det er vel en tale for de nygifte sammen som par.... jeg vil ikke ha noen taler i mitt brullup, dette fordi at verken jeg eller min forlovede er så veldig høytidelige av oss... jeg har en stor familie selv og kan ikke tenke meg at noen av dem kommer til å eise seg for å holde tale... jeg syns det er kunstig...

Skrevet

En grunn til at mange er imot taler er vel fordi talene ofte blir for lange og kjedelige.. men det går jo an å si fra at man ønsker korte taler.

Når det gjelder alkohol så hadde vi velkomstdrink, vin til maten og cognac til kaffen. Vi hadde det hjemme og gav beskjed om hvor mye vi hadde tenkt å servere og at det var lov å ta med alkohol selv. Vi er selv litt måteholdne og har avholdsfolk i familien, så vi hadde ikke lyst å skjenke folk så veldig. Men jeg syns det ble ganske passe, ikke flatfyll men heller ingen som kunne klage på at de hadde fått for lite..

Generelt syns jeg det er viktig å tenke over hva man selv ønsker og gå for det! Gjelder alt som har med bryllupet å gjøre. Det er bare fint at ingen bryllup er like, men at de gjenspeiler hvordan brudeparet er og hva de legger vekt på.

Skrevet

Jeg er mer imot sanger under middagen enn taler. 8 trauste vers satt til melodien bamses fødselsdag, klarer jeg meg uten. Mammaen min var ikke begeistret, men det ble til slutt bare 1 sang. Det var fra mine svigerforeldre, som ikke liker å holde taler. Min mann fikk den sanger, resten av talene var fra min familie og mine barndomsvenninner. Hans svoger holdt takk for maten tale.

skjevfordelingen betydde ingenting for han. For selv om mine venninner holdt tale til meg, så ble jo forholdet mellom meg og han også nevnt, så han "fikk være med" han også!

Skrevet

I dag et 1/2 år etter vårt bryllup er talene under middagen noe av det jeg setter størst pris på og husker godt! Familie og venner som ønsker å si noen ord (eller mange) gjorde det i vårt bryllup, det ble delt gode ord og rikelig av både latter og tårer :)

Hva er vel en bryllupsmiddag uten taler? snakk om å være kunstig og selvhøytidelig!

Skjønner tankene til dere med ujevn fordeling av familie, men tenk også på at talene er til dere som nygifte, det er ikke en konfirmasjonstale til deg alene som person....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...