Gå til innhold

Hun gjør det enda......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev tidligere om min datter som gjør jukkebevegelser.

Jeg har nå iherdig avbrutt/avledet henne hver eneste gang jeg ser hun gjør det.

Jeg har vert ekstremt bevist på og aktivisere henne, og å sørge for at hun ikke ligger å kjeder seg.

Men alikevel, dersom hun legges på gulvet, så er det 20 sekunder og hun er i gang.....

Hun blir liggende med albuene ned i gulvet, er litt pååe på hofta, og "jukker"......

Dersom jeg tar runt hoftepartiet hennes og "legger det ned", og babler, og tøyser med en en leke for å"avlede henne så begynner hun STORGRÅTE.........

Så hver gang hun gjør det og jeg tar henne ut av den stillinga så gråter hun, ikke sutrer sånn"jeg-vil-ha-is" gråt, men skikkelig sår-leiseg-gråt....

Jeg synes dette er så ekkelt altså.

Er redd for å ta henne med på besøk, tenk om hun begynner slik der da?

Synes det er flaut jeg.

Og så skal hun i bhg til høsten, herregud hva kommer de til å si der....

Skjønner ikke hvorfor hun gjør dette.

Dere alle sier det er onani....ja vel, men .......huff.

Hun er 14 mnd......Og jeg prøver å avlede hver gang jeg ser det, men så snart hun er "ubevoktet" i ett minutt så ligger hun slik..... Og så wrææææler hun når jeg "tar henne bort" fra situasjonen.

Hvordan i alle dager kan jeg f henne til å slutte med det....jeg kan ikke bære henne heile dagen heller.

Kan det hende dette slutter når hun begynner å gå, siden hun da ligger mindre i gulvet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du blir litt beroliget av en prat med Helsestasjonen? De har garantert vært borti alt som er! Det meste går jo uansett i faser er min erfaring hittil.

Skrevet

Noen andre som kan si noen ord?

Skrevet

Så rart, har selv ei på 14mnd, hadde nok gjort det samme som deg, prøvd og avlede henne og sånn, men går langs bord/krabber henne?

Skrevet

er det hver gang hun er på gulvet?

Skrevet

Nei, går ikke langs bord, krabber ikke, bare åler seg frem på gulvet.

Ja så og si HVER gang jeg legger henne på gulvet, og bare 10-15 sekunder etter at jeg legger henne ned er hun i gang....

Skrevet

jeg har jo ikke opplevd det, så jeg synes det er litt søtt jeg. var sikkert det de første gangene:o)

Hun slutter nok med det når hun begynner å reise seg, da ska hun jo ut på oppdagelsesferd=)

Skrevet

Håper INDERLIG det..........

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du fikk svar sist om at dette er vanlig, og om ingen skrev det så sier jeg det nå DETTE ER VANLIG.

Om du hele tiden tar hanne bort når hun gjør dette og viser henne at du syns det er ekkelt kan hun senere få problemer med egen kropp og at alt med kroppen er ekkelt.

Jeg oppfordrer deg også til å snakke med helsestasjonen eller lære mere om dette slik at du fårstår at det er naturlig å gjøre slikt. Jeg er sikker på at du vil at ungen din har det bra med seg selv.

Prøv www.google.com

Skrevet

Må si meg enig med anonym over meg.

Det er jo helt normalt. Hun begynner bare litt tidlig.

Skal ikke si jeg er noen ekspert, men jeg synes du skal la henne fortsette. Ikke få henne til å føle skam over det hun gjør. Det er det værste du kan gjøre...

Skrevet

du får bestikke henne med litt sjokkis... Tar hvertfall oppmerksomheten bort fra det... Neida... Det er normalt. Hadde hun vært gutt ville alle ledd og sakt at det er søtt/barskt/artig.."begynner tidlig..he he...bla bla bla..." Når det er jente er det liksom ekkelt. Sånn må det ikke bli. Får du besøk,så ikke bry deg om det. Si det som det er:at hun blir dødsens fornærmet om hun ikke får holde på. Alle skjønner det, ikke vær flau..

Klem:-)

Skrevet

Jeg forstår virkelig frustrasjonen din, og jeg svarte deg også sist ang normalisering. Nå vil jeg råde deg til å kontakte helsestasjonen for å få råd ang dett, for det er jo tydelig at det bekymrer deg, forståelig nok. Normalt eller ikke normalt, alt til sin tid.

Men er hun aktiv ellers på gulvet? Utvikler hun seg motorisk? Krabber hun? Hvis hun er på god vei motorisk, er hun nok ikke så langt unna slutten på denne jukkinga heller. For som en over her sier, når hun kommer seg mer frem, da skal hun på oppdagelsesferd! :)

Kontakt helsetasjonen for råd, de har nok vært bort i dette før. Lykke til!

Skrevet

Takk kjære jenter.

Jo, jeg "vet" at dette er "normalt".

Jeg fikk jo mange tilbakemeldinger på det i den forige tråden.

Men jeg er likevel bekymret, for det at de aller aller aller fleste sier at "jo dette er normalt, men neeei, mine unger har aldrig gjort det".

Skjønner dere hva jeg mener?

Altså, dersom dette var så normalt, og så vanlig, hvorfor er det så og si ingen som svarer er "mine barn gjør akkurat like dan".............

Jeg prøver selvsagt å avlede henne på en måte som ikke gir henne dårlige følelser, vil jo ikke at hun skal føle skam, eller dårlig samvittighet over egen kropp og seksualitet.

Og jo, jeg er jo bekymret, hun skal i bhg til høsten, tenk om hun legger seg til å begynner onanere der da..........

Og selv har jeg jobbet i 7 år i barnehage, og jeg har aldrig opplevd at unger onanerer..... Så det kan jo ikke være såååå vanlig heller???

Aktiv på gulvet, jo, tja, vi har en stor stue, vi har fisherprice huset,og musikkstolen, dukker, bamser, baller, klosser, tåg, biler, bøker, leker med og uten lyd, hun åler seg hit og dit og er rimelig aktiv.

Jo hun utvikler seg motorisk. Men veeeeeldig sakte. Hun kryper ikke på alle fire, hun reiser seg ikke opp, og hun går ikke.

Takk for linker til nrk-prugram. Jeg skal skjekke de.

HI

Skrevet

Heisann.

Jeg hører egentlig ikke til her inne før om en måned, men ville nå svare deg lell.

Jeg har jobbet i barnehage, på småbarnsavdeling. Og jeg har så absolutt opplevd dette. Om det er så utbredt vil jeg vel ikke si, men du er i hvertfall ikke den eneste som har opplevd det.

Om man som voksen tenker noe som helst negativt om dette så syns nå jeg det sier ganske mye om den voksne.

Tenker på en liten ting som jeg hørte fra Trond Viggo.. For små barn blir det vel litt vel uforståelig hvorfor i all verden de ikke skal gjøre noe som kjennes så godt ut.

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg prøvd å akseptere at jenta deres har funnet ut noe med kroppen sin som er godt. Ikke bekymre deg for hva de sier i barnehagen. Om de ikke har opplevd det før, så vil de bli ganske fort vant med det. I motsetning til deg, så vil de ikke føle noen skam på barnets vegne, eller forlegenhet eller ansvar. Men kansje du skulle kommet dem i forskudd og fortalt dem at dette er noe hun gjør.

Forøvrig kan du jo prøve å være en litt "frigjort" mamma. Om hun gjør dette mens andre er til stedet kan du/dere bare si at dere ønsker hun skal få et trygt og godt forhold til egen kropp og seksualitet, så derfor lar dere henne holde på. Når hun blir litt eldre kan dere jo lære henne at det er helt ok å gjøre det, men da helst på sitt eget rom.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til. :-)

Skrevet

Hei.

Jeg jobber selv i barnehage, og har opplevd dette flere ganger..

Noen barn gjør dette oftere enn andre. Dette er helt normalt, barn er opptatt av sin egen seksualitet og vil ofte utforske den.

Det jeg fikk tips om av en styrer en gang var å ikke lage oppstyr rundt dette, men forklare barnet at dette er noe man gjør for seg selv. Altså på ett eget rom. F.eks nr man våkner...

Hvis noen gjorde dette fulgte vi de inn på ett annet rom, eller forklarte det for barna.

Man skal gjøre dette på en forsiktig måte, da dette kan følge barnet senere i livet.

Det viktige er å ikke si at dette er stygt eller kjefte på barnet.

Men oppfordrer deg til å snakke med helsesøster for nærmere informasjon...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...