Gå til innhold

Hvor forsiktige er dere..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

i forhold til katt...dere som har.. er dere veldig forsiktige i forhold til kos og stell, og er dere nøye med å vaske hender etter dere har vært i kontakt med den/kost...?? jeg må ærlig innrømme at det hender jeg glemmer å vaske hendene etter jeg har kost med den.....litt bekymra for at jeg er for slurvete.. hvordan er det med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har også katt og jeg prøver å være nøye med å vaske hender godt før jeg lager mat og/eller før jeg spiser, men jeg vasker ikke hendene hver gang jeg har klappet katten.

Da jeg var hos legen i forrige uke så spurte jeg om å bli testet for toxoplasmose siden jeg har katt og det satte igang en heftig diskusjon :o) jeg følte meg litt dum for hun ble litt sur av det hele, men jeg ga meg ikke....

Hun spurte meg om katten min hadde vært syk og hatt diaré, men det har den ikke. Jeg kom dit og trodde at det var vanlig å teste alle som hadde katt, men i følge min lege var det ikke vanlig lenger.

Jeg ba om å bli testet likevel. Jeg var da 22 uker på vei og hadde diskutert det med jordmor som anbefalte den testen så jeg kunne vite om jeg var immun eller ikke.

Legen sa at det er viktigere å vaske grønnsakene og frukten man spiser grundig, det er en større smittekilde enn katt.

En undersøkelse i Rogaland, det er her jeg bor, viste visstnok at av alle testede gravide så var det bare en som ble syk og hun hadde en kattunge som hadde det....

Jeg vet ikke om dette hjelper deg noe, men det var litt av mine erfaringer ;o)

Skrevet

Alt som kan få en til å roe seg litt mer ned hjelper :-)

Skrevet

Heisann!

Har pusekatt, vasker hendene ofte, vasker de også når eg ikkje skal spise, men av og til glømmer eg d. Skifter ikke kattesand.

Dessuten e d vanlig å bli testa, og eg syntes at d hørtes veldi rart ut at ho eine her i tråden ikkje hadde blitt testa, eg har blitt testa eg har ikkje hatt d.

Og eg har så og sei hvert ei katt når eg va lita, å susse en pus eller to på munnen gjorde jeg ganske ofte, i tillegg så dulla eg med dem heile tia, og såv ilamme dem osv.

En anna smitte kilde e jo marsvin/kanin, og eg hadde d også når eg va lita i 7år, da skifta eg på buret og dulla me han heile tia.

Fikk sjokk av legen når ho sa at eg ikkje hadde hatt d, sia eg har dulla så me dissan "smittekildan" gjennom heile livet.

Så eg trur at d e meir hysteri enn farlig...

D e jo sånn at siden en eller to gravide er så uheldi å få d, og da må de opplyse alle mulige smittekildan.

Men trur ikkje at du skal være hyperredd, tenk på kordan du har levd før du bei gravid.

Tenk alle de åran du ikkje har tatt hennsyn tell den bakterien, og allikavel ikkje fått den.

Skjønne litt at du tenke over d, d gjør eg åg, men legen min sa at d ikkje va noen vits i å gå å uro seg:)

Håpe dettan hjalp litt:)

Skrevet

kun 8% av kattene i norge er bærere av toxoplasmose. Har du ikke blitt smittet før du ble gravid er ikke sjansen noe større når du er gravid... Tenker sånn at i 26 år har jeg ridd holdt på med katt hund og hest åde jobb og privat og for å si det sånn ikke alltid såist med helt rene hender... spist salat i syden filipinene ja rundt om i verden og aldri blitt smittet. r selvfølgelig nøye med hygiene og slikt nå, men anser sjansen for velldig liten da jeg ikke ha r blittsmittet tidligere.

Skrevet

Jeg er ikke forsiktig. Jeg vasker selvfølgelig hendene før jeg lager mat. Men ellers koser jeg masse med pusen min, skifter kattesand (men da bruker jeg hansker), osv. Legen min nevnte smittefaren for meg,men han sa det er veldig liten sannsynlighet å bli smittet med toxoplasmose gjennom katten. Jeg har forresten en katt på 8 mnd som er frisk som en fisk og er nesten aldri ute.

Jeg er mye mer forsiktig med grønnsaker og kjøtt!

Skrevet

Jeg vasker meg aldri på hendene etter vanlig kos med katten vår. Men mannen min tar seg av matingen og rengjøring av doen hans.

Jeg tror ikke det er bra å bli helt hysterisk ovenfor alt heller. Helt ærlig så er jeg ikke så flink til å vaske alle grønnsaker heller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...