Gå til innhold

Hersens trygdesystem.. Litt langt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her noe fortvila og er livredd for å få bekkenløsning eller andre plager under svangerskapet. Har slitt med kvalme og oppkast siden dag en og holder på like herlig:-s (Er nå 15 + 1)Dessuten murrer ryggen litt og er dødssliten. Har to aktive små hjemme også så kunne virkelig trengt å få hvilt litt snart...MEN så er saken at jeg tidligere har gått på rehabiliteringspenger og attføring, avsluttet attføringen i begynnelsen av desember og begynte i et 60% vikariat i barnehage samt at jeg jobber omtrent hver helg nå i bolig for å få endene til å møtes og ikke minst opptjene retten til fødselspenger! Legen ville sykemelde og ha meg i redusert stilling pga det han kaller et høyrisikosvangerskap, men jeg har ikke rett på verken svangerskapspenger eller sykepenger fordi jeg ikke har vært frisk i 26 uker!! Bebisen var ikke planlagt men å ta den vekk var jo ikke et alternativ for meg. Dermed vil det si at jeg MÅ jobbe til midten av juni for i det hele tatt å ha krav på noe penger... Nå er vi i Februar og kroppen krangler litt allerede.. Jeg er såååååå frustrert, jeg bare MÅ klare det, men sliter med å se "lyset" i tunellen...

Noen som har lignenede erfaringer eller et godt råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har verken erfaringer eller råd, men vil gi deg en trøsteklem!

Det ordner seg nok, får vi håpe!

((klem))

Skrevet

Ja det der er tragisk men sant ring dem og be om ett møte de må komme med ett alternativ til deg... dette går ikke ...

Skrevet

Huff. Føler virkelig med deg. Trøsteklem fra meg. Dersom du må jobbe uten å sykemeldes så må du prøve å få mest mulig hvile når du har fri. Sikkert ikke lett med to små til, men har du en mann bør han stille opp 100% så du får hvilt masse etter jobb. Skjønner at de to andre krever sitt, men tenk på det selv og den lille i magen også..... Dette er jo tross alt for en periode så dere alle skal få det bedre senere.

Lykke til

Skrevet

du trenger absolutt ikke jobbe ut juni. Du kan jobbe 2- 3 uker, for så å sykemelde deg ut tiden. Det teller på samme vis!!! Jeg gjorde d forrige svangerskap. Ordnet meg med sisteliten jobb og tjente ca 25000,- i mnd i en mnd, for så å sykemelde meg i 6 7 mndr..... Lykke til!!!!

Skrevet

men da hadde sikkert ikke ddu vært sykemeldt ett år for så å få andre stønader, da må du nemlig opparbeide deg rett til sykepenger. 6 mnd...

Skrevet

har vært borti noe av det samme.... , men var ikke gravid da. Mens jeg prøvde å "spare" opp ny periode (26 uker_) var jeg på møte på trygdekontoret, og da sa saksbehandleren min at om jeg var borte i mindre enn arbeidsgiverperioden (altså 14 dager), så ble de ikke regnet med..... altså trygdekontoret registrerte ikke disse som "brudd på 26 ukers reglen". Så mitt råd: Sykemeld deg i maks 2 uker, så kanskje du får henta deg litt inn.......

men be gjerne om møte med NAV, min saksbehandler var hvertfall en engel, som kunne svare meg på en masse rare spm.

Lykke til

Skrevet

Hei på deg!

Jeg har vært borti noe av det samme. Hadde vært sykemeldt nesten ut sykemeldingssperioden min da jeg ble gravid. Fikk jobbet litt før jeg ikke hadde mulighet pga kvalme og oppkast. Har en jobb hvor det ikke er så lett utføre når man går slik. Nå har jeg fått bekkenløsning og visste ikke mine arme råd, da hvis jeg fortsetter med mine vanlig arbeidsoppgaver vil havne på krykker i løpet av få uker. Tok kontakt med bedriftshelsetjenesten og de mente at vi skulle søke NAV om lønnstilskudd. Da får bedriften dekket deler av lønnen din slik at de kan ta inn andre for å gjøre den og du kan gjør ting som går ann å gjennomføre. Når dette trer i kraft er man ikke sykemeldt og dermed vil du opptjene rettigheter til permisjonspenger.

Håper dette kanskje kan hjelpe deg litt

Klem

Skrevet

Tusen takk for råd og trøstende ord. Tror nok jeg må ta meg en telefon til NAV snart. Akkurat nå orker jeg bare ikke for måtte gå hjem fra jobben idag med influensa. Skikkelig dårlig. Har jo krav på 4 * 3 dagers i løpet av et år, men var litt kjedelig å måtte bruke en tredagers alt nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...