Gå til innhold

Hvor mange ord kan barnet ditt på 18 mnd????

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske mange..: mamma, pappa, bil, ball, ballong, mat, melk, vann, nei(!!), ja, tegne, perle, vovva, mjau, bade, bleie, bæsj, tenner, nam, se der, sånn, den, au, min(!!), baby, Maia (navnet på søskenbarnet), sutta, natta + noen til.

Er inne i en utvikling for tida der det kommer et nytt ord nesten hver dag. Kjempemoro, hun kan gjøre seg bra forstått med disse ordene pluss kroppsspråk.

Skrevet

Drøyt 60 ord - er tospråklig, men uttrykker seg hovedsaklig på norsk. Laget en liten oversikt nå i helgen, fordi plutselig kom det rennende flere ord til dagen. Hun ble 19 mnd i går og fra 18 til 19 mnd har det vært en rivende utvikling, ved 18 mnd var det kanskje 20-30. Det er utrolig søtt og festlig når de begynner å forme ord!

Stampe med føttene og NÆÆÆÆI!!! er en populær kombinasjon for tiden .... :-)

Skrevet

så mange at jeg ikke klarer å telle. Hun gjentar alt jeg spør om hun kan si og hun kan mange sanger også. Er 17 mnd.

Men er jo stooooor forskjell på barn i denne alderen, så ikke få panikk dere som har barn som ikke snakker...

Skrevet

han har ikke så mange ord enda. Det går i mamma, traktor, bææææ, voff, prrrro(hestelyden), hest, ja, nei og der.

Satser på at det løsner snart.

Skrevet

Han snakker masse ord og innimellom kommer setninger helt plutselig! Det er så gøy! Han er snart 19mnd, og verdens beste ramp ;) Her går det for det meste å gullebulle (som er hunden vår, vet ikke hvordan men dette navnet kom av selv selv hehe. Kanskje fordi vi kaller han gullet, men resten? Hvem vet...). Gullebulle hen? gullebulle sove? gullebulle på ferie? (når han er på kennel), hente gullebulle snart? hehe er visst skikkelig kompiser fortiden de!

Skrevet

he he gikk visst litt fort, så det ble noen trykkleifer ;)

Skrevet

Sier bare mamma og pappa her, men han skravler noe helt utrolig. OG han skjønner MYE av det vi sier.

Skrevet

4 - hadet, nei, ja og der. Skjønner ALT vi sier!

Skrevet

mamma, pappa, mimmi, baby, nei og ja og masse lyder som sikkert er ord for henne :) skjønner alt jeg sier, så løsner sikkert snart, men er ikke noe stress. hun gjør seg lett forstått med kroppsspråk og lyder:)

Skrevet

hvordan vet dere at barne skjønner ALT dere sier???

Jenta mi er snart 15 mnd og sier nesten ingenting, bare babler masse. Sier noen ord da, men hun har alltid vært veldig tidlig ute motorisk, så jeg regner med at språket kommer litt senere da..

Skrevet

Snart 17 måneder, og snakker kjempemasse. Kan flere sanger, gjentar det som blir sagt og har generelt et svært godt språk. Helsesøster sier hun snakker mer og renere enn veldig mange toåringer, så ja, hun prater :o)

Skrevet

ho er 18 mnd den 4 mars, så vi hopper på den her..

Mamma, pappa, tatte (tante), oj, nei, ja, natta, ha det, tiss, bøø, takk takk, bæis (bæsj).. er noen til, men husker ikke i farten :)

Skrevet

han sier ganske mange ord: mamma,pappa,mimmi,offa,aua,tante,bil,båt,mus,hest,egg,bæ,bø,vogna,tuttut,bade,bæsj,æsj,tiss,do,sko,vannet,tutta,kosen,gå,fly,ute,bleie,bukse,tittit,bok,disse,mann..

d va d æ kom på..han lære nye ting vær dag,går fort fremover no...

Skrevet

sier oxo: der,pus,vovvov,min,gom(gomme),bolle,skive,lade(sjokolade)juice,vann,nei,ja,ikke....

forstår d meste no ja....

Skrevet

nettopp blitt 18mnd.... sier ganske mye egentlig.

pappa

mamma

beibi

thea (vennine)

shipadda - skillpadda

hallo

hei

hade

va va - hund

katta

natta - sier det når hu får flaska og nattisen på og når hu legger dukka

ææææss - til bleien, fæl mat og alt griseri:)

ævv ævv - til vedovnen og stearinlys og sår

avve - alve

fida - frida (vennina hennes)

taktor - traktor

bila

bæ bu - ambulanse

æii - nei

hoova - huva

dikke - drikke

munn - å peker på munn samtidig

pipibaba - pipp pippa (fugler)

bik - birk (hunden vår)

bila

bade - sier det når hun vil bade i baljen sin

datte - nasse(nøff)

ole - (brum)

data

natti - nassi (nese)

bilde

faska (flaska)

er sikkert mer og men kommer ikke på mer akkurat nå:)

Skrevet

Egentlig ikke så mange. Hun sier mamma, pappa, vov vov, bæ, brum brum (bil), buss, æsj, bæpa (bestefar og bestemor, bruker samme navn på de), ja, nei..tror ikke det er så mange flere. Vi prøver til stadighet å få henne til å gjenta ord etter oss men hun vil rett og slett ikke. Når jeg spør henne om hun kan si et ord så svarer hun bare "nei".

Hun er veldig flink til å gjøre seg forstått ved bruk av kroppspråk og tonefall så vi har tenkt litt på at vi kanskje må spille dumme og ikke skjønne henne så godt hver gang hun vil "si" oss noe, kanskje hun føler seg mer "presset" til å prøve å prate da. Synes hun er sent ute med pratingen i alle fall, så begynner å bli litt stresset på akkurat det der. :o/

Forståelsen er det ikke noe i veien med, hun har lenge skjønt så og si alt vi sier til henne.

Skrevet

gutten vår er 1 år og 8 mnd og han sier veldig lite, eller dvs han sier mamma, gå ellers babler han en hel masse som vi ikke skjønner bær av. men han skjønner så godt som alt som vi sier og spør han om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...