lærer Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 gir dere en flaske mme samtidig med grøt og middag, eller lar dere det gå en stund mellom. Det er vel melk som skal være hovednæringen fram til 1 år?
Mauritius:) Skrevet 21. februar 2007 #2 Skrevet 21. februar 2007 Jenta mi er snart ett år, hun får melk etter grøt måltid, men ikke til middagen, da får hun kunn vann.
Gjest Skrevet 21. februar 2007 #3 Skrevet 21. februar 2007 Jeg gir mme'en etterpå. (hvis jeg gir drikke til maten vil han ikke ha maten:) ) hs mente at det var måten å gjøre det på..
Simselimsen Skrevet 21. februar 2007 #4 Skrevet 21. februar 2007 Mi jente får grøt to ganger om dagen også får hun flaske med melk etter grøtmåltid.... Hun er foresten 5mnd
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 21. februar 2007 #5 Skrevet 21. februar 2007 Lukas får flaske i sengen kl 6, så sover vi litt til om han vil. Så i 8-9 tiden får han grøt er våken 1-1 1/2 time så sover han 2-3 timer. Får mme etter luren igjen, våken 2 timer så sover han 1-2 timer. Så får han middag etter den luren :-) Så tilbyr jeg mme etter 2 timer før siste lur igjen (drikker omtrent ingen ing da). Etter den luren får han grøt og rett før sengetid så får han mme igjen :-) Ja dette ble innvikla :-) Håpe du skjønne :-D
Gjest Skrevet 21. februar 2007 #6 Skrevet 21. februar 2007 Nå vet jeg ikke hvor gammel poden din er jeg lærer, men det stemmer ikke heeeeelt at melk skal være hovednæring frem til 1 års alder. Det stemmer godt dersom man velger å amme, men med mme er ofte anbefalingene litt varierende. Fra 6 til 12 mnd alder skal mme-inntaket gradvis reduseres for så å gå over til kumelk ved ca 1 år. Gå gradvis ned fra 1 l mme i døgnet (veldig ca), til 5-600 ml ved 10-12 mnd. Her vil det være variasjoner på mengden man gir fra barn til barn altså, det er bare en pekepinn. Dette er fordi man gjerne introduserer mer fast føde etter 6 mnd. Etter 6 mnd vil barnet sannsynligvis ha behov for mer mat. Man anbefaler da at man heller gir mer mat i form av grøt/middag, enn å øke mmemåltidene til mer enn 1 l pr døgn. Når du introduserer fast føde, så skal det du gir av grøt regnes med i den totale mme-mengden pr døgn. 1,5 dl grøtpulver + vann er "det samme som" 150 ml mme. Vi ga en flaske mme om morgenen, vann til grøt og middag, og mme om kvelden. I begynnelsen også litt mme til grøten, men det ga vi oss med. Hun behøvde det ikke. Nå er hun 11,5 mnd og får vann til alle måltider bortsett fra lunsjen som er brødskive - da får hun nå vanlig kumelk (ville ikke ha nan mer) + kanskje en flaske lunket melk til kveldskos. Men det begynner å bli unødvendig den også ;o) Dette ble langt, og sikkert mer svar enn det du i utgangspunktet lurte på....men men..hehe.
Gjest Skrevet 21. februar 2007 #7 Skrevet 21. februar 2007 det jeg også har hørt helsesøstre si er at grøt + hel flaske med mme blir dobbelt opp, og for mye mat. han her får vann til sine måltider som nå er tre til dagen. mme får han på natt/morgen, mellom frokost og lunsj og mellom middag og kvelds. gjerne litt mer melk rett før han skal sove om kvelden. men det er sjeldent han vil ha noe særlig da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå