Gå til innhold

Hull i tann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok en titt i i munnen til den lille på 2 år her og fikk øye på noe som ligna ett hull i ene tanna. Fikk helt vondt inni meg nå, men må si til mitt forsvar at det ikke er jeg som står for tannpussen. Det er det mannen som gjør.

Hva gjør jeg nå? RInger en skoletannlege eller hva slags tannlege kontakter jeg? Reparerer de melketenner? De skal jo være der noen år til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare nyskjerrig; Hvorfor er det mannen din som står for tannpussen? Legger du aldri jenta di eller tar henne opp?

Det er ikke en lille brødsmule/korn, eller f eks korn fra en kiwi du ser?

Skrevet

hvis du pusser godt noen ganger så ska du se det er borte! opplevd samme her, men det var bare korn e.l

Skrevet

Hei, jenta vår har også hull... vi følge oss som verdens verste foreldre da vi oppdaget det, og vi bestilte time hos skoletannlegen i bydelen. De tok en titt, sa at det var antydning til hull.

De gjør ingenting på så små barn dersom det ikke er et stort hull som tydelig gjør vondt. Vi skal inn til observasjon igjen nå snart, for de vil følge med på hvordan det utvikler deg. Det synes jeg er bra. Vil jo ikke at hun skal ha vondt!

Jeg aner ikke hvordan hun har fått det. Hun får aldri brus eller saft, bare litt godteri på lørdag og tenner pusses meget grundig morgen og kveld. Kun vann etter kveldstannpuss. Tannpleieren advarte mot småspising mellom måltidene (det er muligens det eneste som vi kjente oss igjen i av de faremomentene hun ramset opp).

Kom dere til tannlege og ta en sjekk! Puss godt to ganger om dagen og kjør på med fluor!

Lykke til : )

Skrevet

fordi jeg de siste ni månedene slitt med oversensivitet for lukt av tannkrm, bekkenløsning så jeg har unngått en del å gå i trapper, vært i dårlig form osv.

jeg har hatt ansvaret stort sett resten av døgnet, men akkurar\t legging og oppvåkning har han tatt.

derfor.

er nok dessverrre ett hull for det går ikke bort. vet ikke helt om hun kan ha skadet den for hun slo den sida hardt for et par-tre uker siden

får prøve få tak i en tannlege i morgen

Skrevet

Okay, det var altså ikke et spørsmålfor å være frekk, lurte bare ;-)

Tror ikke at det har noe med å være "dårlig foreldre" eller noe sånt. Tror bare at enkelte har lett for å få hull i tennene. Jeg kjenner en som var til tannlegen for første gang på 2,5 år og hadde 16 hull (!), ikke alle var så store at de måtte fikses altså.

Tannlegen lurte på om han hadde begynt med et eller annet rart, det eneste han kom på var at han hadde begynt med clinonym eller mym eller hva det nå heter. (røyketannkrem), så det var nok det som var grunnen.

Andre slurver veldig med tannpuss og alt som er og har aldri hatt hull.

Er det en mørk flekk eller har noe av tanna ramlet ut på en måte? Kan jo fint være at hun har skadet den hvis han har slått seg der? Har hun selv klaget over at hun har vondt?

Når tid skal de egentlig til tannlegen? Og blir de kaldt inn eller må man selv følge med? Hvor skal de til tannlegen hen? Er helt grønn på dette her jeg

Skrevet

Dessverre er ikke menn like nøye som damer med tannpussen. En naturlov ser det ut til:-/

Skrevet

Det er noe som heter barnebelegg, det er brunsvart og ikke hull... Det kan pusses bort. Ellers kommer hull vanligvis først oppe fremme. Du kan veldig godt komme deg rett til tannhelsetjenesten der du bor, det er mye som kan gjøres med fluorlakk hos sånne små. Men ingen tid å miste! Det er som regel skikkelig ordentlige hull, og flere, hvis de borrer. Og da får de som regel Dormicum, en type "likeglad"-medisin, slik at de ikke blir redde.

Lykke til!

Skrevet

....og hvis det viser seg å være barnebelegg, betyr det at ditt barn er ekstra godt beskyttet not å få hull i tennene.

Belegget skyldes en type bakterier noen barn har i munnen, og det beskytter mot tannråte.

Skrevet

Vet du hva man gjør hvis ikke Dormicum funker? Lillegutten vår fikk det ved en annen undersøkelse, men det hadde helt motsatt effekt på han. Har man noe annet man kan gi da? Kunne aldri forestille meg at tannlegen fikk lov å borre uten noe "likegladsmedisin".

Ikke at han har hull altså, jeg bare lurer?

Skrevet

Hva mener du motsatt? At han syns alt var ekstra fælt etterpå? De blir ikke alltid sløve av Dormicum, de kan bli ganske ville, men de får altså (vanligvis?) da ikke traumer av det... Det hender man må borre/trekke uten (av forskjellige grunner), men de får selvfølgelig bedøvelse med eller uten Dormicum!

Skrevet

Nei, han ble veldig hyper, fniste og lo når han egentlig skulel ligge heeeeelt still ;-)

Er du tannlege siden du vet så mye om dette?

Skrevet

Mamma er skoletannlege og har fortalt meg mye om dette, hun bruker det ofte. Jeg spør og graver om hvordan ting er ;) Hun sier noen blir helt tullete, det betyr ikke at det er dumt for dem. Poenget er altså at de husker alt men ikke har psykologiske traumer av det.

Skrevet

er det ikke sånn at man kan se begynnelsen på et hull som hvite striper langs kanten av tanna?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...