Gå til innhold

Forlenget permisjon ved overtid??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man får det? Leste i det siste nyhetsbrevet fra BIM om endringer i loven, og der sto det at permisjonen forkortes hvis du føder før tida, og forlenges hvis du føder på overtid. Kikket igjennom sidene til NAV og Arbeidsmiljøloven, men finner ikke ut av det...

Jeg fødte 15 dager over termin, og tar gjeeerne 15 dager lenger permisjon!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg forsto mister du den permisjonen du går overtid..Urettferdig men noe må jo NAV spare inn på tydeligvis...

Skrevet

Dessverre =(

Skrevet

Er det ikke sånn at hvis man føder før termin, så begynner permisjonen tre uker før du _fødte_.

Føder du etter termin så begynner permisjonen tre uker før _termin_.

Mener det var sånn arbeidsgiveren min forklarte det. Man taper altså på å føde før tida.

Skrevet

Jeg synes det står greit forklart på navsiden jeg lenket til.

Det er slik at minst 3 uker av permisjonen må tas ut før fødselen. Siden få vet på forhånd når fødselen kommer til å skje, begynnes permisjonen 3 uker før termin. Dersom fødselen skjer i løpet av disse 3 ukene, kan ikke resten av dem overføres til etter fødselen. Skjer fødselen etter termin, har du jo hatt mer enn 3 uker før fødsel.

Stønadsperioden er i realiteten 41/51 uker regnet fra fødsel, eller fra termin dersom barnet ikke fødes før.

Ok? :-)

Skrevet

Jeg skjønner både det som står på sida til NAV, og det du skriver, Flørtepusen. Det jeg IKKE forstår er det som Trine Aslaksen skriver i Barnimagen-nyhetsbrevet...

Sitat: "Legg merke til at ukene før termin forkortes om fødselen finner sted før termin, men forlenges om barnet lar vente på seg. Føder du to uker for tidlig, reduseres de tre ukene til én; føder du fem dager etter termin, forlenges permisjonen med fem dager."

Hvordan kan en fagperson (?) her inne skrive sånt hvis det ikke stemmer? Eller er det en del av de nye reglene som kom 01.01.07?

Dette vil jeg gjerne finne ut av...

Skrevet

Jeg leste også det som står på siden du viser til. Det er feil, rett og slett. Nav sine sider er oppdatert for den siste endringen i folketrygdloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...