Gå til innhold

Stebesteforeldre - trenger tips til å takle dem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt et lignende innlegg på besteforeldredebatten, men kanskje er dette det beste stedet-

Jeg har et ganske lite (tre år) barn fra før og venter nå nummer to med min mann. Det blir altså svigermors første barnebarn.

Hun har et svært vanskelig forhold til meg, det er uklart for meg om det skyldes at jeg har "tatt" hennes eneste sønn (som er godt voksen og vel så det) eller det faktum at en dame med barn fra før er en skandale (det synes hun også). Hun har truffet meg to ganger, en av dem i bryllupet og vi har snart vært sammen i tre år. Det er hun som ikke har ønsket å treffe meg. Jeg har aldri gjort noe annet enn å være imøtekommende de gangene vi har truffet hverandre og har invitert hjem flere ganger, men hit vil hun altså ikke komme. (de er absolutt mobile ellers). Hun har truffet barnet mitt en gang, og oppførte seg rimelig anstendig, men ønsker å styre hva h*n skal kalle sin stefar, og dem mm.

Samtidig er hun svært humørsyk og styrer resten av slekten rundt seg. Hun treffer stort sett sønnen sin hjemme hos dem og da kan hun plutselig overøse ham med presanger til "oss" (?). Jeg gruer meg til situasjonen med hennes nye barnebarn som jeg med relativt god grunn tror hun vil involvere seg mer i. Hun vil antagelig kvie seg lite for å forskjellsbehandle barna og jeg kjenner dette som et betydelig stressmoment rundt fødsel.

Hva gjør dere, hvilke grenser setter dere. Hvor strenge krav kan man sette til likebehandling av så pass små barn, evt hvilke grenser i forhold til omfang av samvær og hvor det skal foregå? Det hører med til bildet at mannen min er en svært bra mann, men dette er en utfordring for oss, og det blir ikke like enkelt å håndtere med et lite barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville først satt meg ned med mannen min å snakket med han om hvordan dere skal gå fram og hvordan dere vil reglene skal være.

Heldigvis har ting gått greit her med mine foreldre og min stesønn, de kommer med ting til alle og har de kjøpt noe til barna her venter de med dem til barna evt er hos dem.

Jeg og mann min har snakket om dette for foreldrene hans tenker ikke over det at det er to barn til i dette huset og de er større og føler mer på det at andre får og ikke dem. De takler det men unødvendig syntes jeg.

Min mann har snakket med de og nå føler jeg ting går greit, da de kom fra tur sist hadde de handlet mye til minsten(bio barnebarn) men de hadde tatt med en caps til de andre og barna ble kjempeglad.

Det er ikke snakk om omfanget av penger men bare det at de føler at de også syntes.

Det viktigste er at du og mann din sammarbeider og tar det deretter og han prater evt med sin mor om dette.

Skrevet

Tror ikke dette er noe å bekymre seg over, barnet ditt fra før har vel besteforeldre på farssiden sin som det nye barnet ditt ikke vil få noen oppmerksomhet fra, så hvorfor er du så sensitiv på det andre veien?

Jeg ville avventet og sett hvordan det går. Høres ikke ut som du har noe godt/nært forhold til din svigermor, og da skal det jo godt gjøres at barnet ditt/barna dine får det..., og i så måte er det jo egentlig lite å bekymre seg over. Med litt tettere kontakt enn hva dere har nå, slik at svigermor får bli litt kjent med deg og barnet du har fra før, tror jeg nok det vil gå seg til. Men eldre, snobbete damer, er jammen ikke de letteste "å snu."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...