Gå til innhold

bidrag?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, min mann har 2 barn fra før, den minste er 3år. Han har forlangt dna på henne men mora har ikke vært helt villig, skyldt på at hun kunne ikke utsette ungen for noe sånt og at det var dumt å gjøre det nå som hun var blitt stor!? Han har og gjort det klart at er ikke minsta hans skal han ha dna på den største og.. vel så til saken..

her om dagen fikk han beskjed om at han ikke skulle trekkes i bidrag mer!? han vet ikke selv hvorfor.. men han var og forlangte dna ganske så nylig... noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dreier seg kanskje om at mor har endra farskapet (i folkeregisteret) til "far ukjent". Tror han kan finne ut om så er tilfelle, ved å legitimere seg på folkereg, og få svar på om han er far til noen i følge registeret.

Det er ikke slik at hvilken som helst mor uten videre kan endre farskapet fra kjent til ukjent, i hvert fall ikke for den største som er over tre. Men denne mora kan jo ha brukt fars dna-krav som vedlegg til sin søknad.

Dersom et farskap er registrert som ukjent helt fra det blir registrert, kan ikke en som mener han er far kreve dna for å bli registrert som far. Lurer på om din mann kan kreve dna nå hvis det dreier seg om at mor har registrert "far ukjent"?

Skrevet

Mor trenger ikke å godkjenne eller vite at far tar dna test. Vi gjorde det her fordi samboeren mistenkte at den yngste ikke var hans og fikk bekreftet mistanken.

Gå inn på farskap.no og bestill en hjemmetest. Da får du test-redskaper i posten. Man tar en bomullspinne som følger med å gnir på innsiden av kinnet til barnet og en annen pinne og gnir på innsiden av kinnet til faren, sender og får svaret i posten i løpet av et par uker. Koster litt, men er verdt det for å få vite om man er faren syntes nå jeg...

Skrevet

Hvordan er det med test hos legen, er den like dyr?

HI

Skrevet

Det vet jeg dessverre ikke... men vil nesten tro det er billigere der. Ring legekontoret ditt og spør.

Skrevet

Jobber selv på et legekontor, vi har aldri mottatt slike forespørsler, men regner med at det er kurant, om ikke nødvendigvis særlig billigere enn andre steder.....

Hvilket laboratorium sendes prøven til da?

Hva med barnet, som kanskje "mister" faren sin?

Skrevet

Hva med barnet, som kanskje "mister" faren sin?

Enten VET mor at dette er eneste mulige far. Og da mister IKKE barnet faren sin uansett om han tar dna. Tvert imot får barnet en far som er sikker.

Eller så har mor valgt ham til far blandt flere mulige. Kanskje er han ikke den mest sannsynlige en gang, siden han altså tviler.

Jeg skjønner poenget i at siden mødre nå en gang kan lyve om muligheten/sikkerheten rundt farskap, så må alle utpekte fedre godta mulig løgn av hensyn til barna. Det er det enkelte barn som teller. At mor faktisk senere, når det passer henne, kan informere barnet om at den mannen er IKKE far, må vi se bort fra. Heng med i eventuell løgn så lenge mor ønsker, for at ikke barnet skal miste en påstått far som ikke egentlig er det.

Skrevet

Hmm, skjønner ikke hvordan biomor kan forandre far til far ukjent. Har han ikke felles foreldreansvar med henne? Det er vel ikke så enkelt at man bare kan forlange å få endre på dette?

Skrevet

syntes også det hørtes vel enkelt ut...

Skrevet

HI skriver: "han var og forlangte dna ganske så nylig..."

Betyr det at han har vært hos en offentlig instans og benektet farskapet? Hva vet jeg, kanskje man må benekte for å kunne kreve dna, kanskje det ikke holder å si at man er litt mindre enn 100% sikker?

I så fall, kan det hende at det offentlige betrakter farskapet som usikkert inntil dna er foretatt. Da må han være forberedt på å ETTERBETALE bidrag for de månedene han ikke betaler nå. Dersom han vedtar farskapet etter dna. Og samme dersom han blir rutinemessig dømt til far, med dna som bevis, om han ikke vedtar.

Skrevet

HI skriver: "han var og forlangte dna ganske så nylig..."

Betyr det at han har vært hos en offentlig instans og benektet farskapet? Hva vet jeg, kanskje man må benekte for å kunne kreve dna, kanskje det ikke holder å si at man er litt mindre enn 100% sikker?

I så fall, kan det hende at det offentlige betrakter farskapet som usikkert inntil dna er foretatt. Da må han være forberedt på å ETTERBETALE bidrag for de månedene han ikke betaler nå. Dersom han vedtar farskapet etter dna. Og samme dersom han blir rutinemessig dømt til far, med dna som bevis, om han ikke vedtar.

Skrevet

Vel ingen kan endre et farskap uten at det er bevist at den oppskrevne far ikke er far. Så det kan ikke mor eller far gjøre alene.

Skrevet

Har biofar fått nå svar på hvorfor bidragene stoppet?

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hadde ville utført en slik hjemmetest. D har vi gjort med stedatteren vår da moren etter ti år sa at samboeren min kanskje ikke var faren og ville bruke det mot oss i forhold til en rettsak om den daglige omsorgen. Vi lot jenta tygge på en tyggis og det skjedde helt diskre slik at hun slapp og vite. Det er flere måter og gjøre dette på. Vi hadde ingen innformasjonsplikt iforhold til moren, men hun fikk vite da vi fikk svar om at han var faren. Herregud for en lettelse det var. Samboeren min sier selv at han ikke hadde ønsket en slik test hvis han ikke hadde vært presset til det i forhold til rettsaken. Det er masse følelser rundt noe slikt.

Skrevet

tror nok far må kontakte dem han har fått brevet fra, og spørre dem om hva som er skjedd. far kan kreve å få utført en dna test, det koster vell rundt 5000 kr.. (vet om ei som sa at en var faren, han krevde test, og viste seg at han ikke var faren...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...