Gå til innhold

Gravid igjen "alt" nå!!!!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha ventet på mensen 3-4 uker turde jeg ikke annet enn å ta en test på mandag. Den var positiv gitt..... (Har ikke hatt regelmessig mens etter fødsel) Har jo lyst på et barn til snart, men hadde tenkt å vente ei stund til, da.... Snuppa blir så vidt 15 mnd da nestemann i såfall kommer. Skal til legen i morgen, og videre til gyn å snakke med lege der. Hadde hastesnitt sist, og har hørt man ikke bør bli gravid før det har gått 1 år pga. fare for at livmora kan revne... Må høre om dette er tilfelle for å tørre å gjennomgå dette svangerskapet. Noen som har hørt noe om dette? Lurer også på hvor mye penger jeg får for å gå hjemme med neste mann? Får jeg samme som nå, eller bare 80% av dette igjen? Rekker å jobbe nesten 3 mnd før ny permisjon starter!

Ettersom det er så tidlig velger jeg å signere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Får håpe det ordner seg for dere da!! :)

Ser du på nicket mitt så ser du også at jeg får tett mellom barna!!

Har ei jente og venter ei til... Er litt sjokkerende tanken på hvordan det skal gå,men det går nok så bra så det!!

Skrevet

Gratulerer med graviditeten, selv om den kom litt brått :) Når det gjelder økonomien, så får du fortsatt 80% av din opprinnelige lønn. Svangerskapspermisjon med lønn regnes for inntekt (ref trygdekontorets/navs nettsider) som gir krav på ny permisjon med lønn. Dette er en ganske ny endring, et par år siden tror jeg. Når det gjelder keisersnitt og livmor vet jeg ikke. Lykke til og nyt svangerskapet!!!!

Skrevet

ang. hastesnittet så er det snakk om at livmora KAN revne under selve fødselen. Det kan kanskje være aktuelt med planlagt ks for din del?

Gjest leelu23 - fikk Tobias 2/12-06
Skrevet

Hei og gratulerer :D

Jeg hadde også hastesnitt sist- og jordmor sa til meg at det ikke var noe i veien med å få to tette- da vi også ønsker dette.

Husk at snittet som ble tatt under hastesnittet er meget meget lite nå som livmora har trukket seg sammen.

Jeg nevnte for henne at jeg var redd for at ting ikke skulle være som før der inne- men det var ikke nødvendig å engste seg for det!

Slike snitt som de tar idag er så ufarlige og små at det skal MYE til for at det fører til komplikasjoner ved senere svangerskap :)

detter ordner seg!

Klem

Skrevet

En jeg kjenner ble gravid bare 3 mnd etter keisersnitt...hun valgte å ta keisersnitt da hun fødte nr 2 også til dels pga fødselsangst og til dels pga faren for at livmora kunne revne...men det var visst ikke snakk om at det kunne være farlig å gå gravid for å si det sånn. Det er fødselen som må overvåkes nøye sånn jeg forstod det :)

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg tror at i neste svangerskap får du 80% av lønnen du hadde i opptjeningsperioden, som er 80% av full lønn for de fleste i permisjon, så 80% av 80% er 64% av din opprinnelige lønn.

Hør med NAV.

http://www.nav.no/page?id=328

Skrevet

Men hvis man har fast stilling pleier visst nav å ta utgangspunkt i lønna man har i det man går ut i permisjon og ikke beregne gjennomsnitt...det gjør de visst dersom man f.eks er vikar eller av andre grunner har store variasjoner i inntekt. Det lureste er å ringe og høre med NAV der man bor :)

Skrevet

Hei kjære deg!

Du er i eksakt samme situasjon som jeg var for et år siden! Husker hver en følelse, hver en tanke omtrent - så kan tenke meg hvordan du har det nå!

I tillegg til ny graviditet, måtte jeg også ta inn over meg at jeg er arbeidsledig og at forholdet hanglet.

Jeg har tatt abort en gang tidligere, så det var uaktuelt, så jeg sto altså å måtte innse at jeg kanskje skulle bli alenemor til 3 unger!!

Nå er det gått et år da, og nummer tre ligger å pludrer på gulvet - snart fire mnd og vi har nettopp feiret toårsdag i huset.

Her er nok å gjøre, men alt her gått over all forventning!! Jeg har født normalt og ble til og med satt i gang (med mild gele). Revnet ikke et eneste sted:-) På tredje forsøk fikk jeg endelig oppleve en normal fødsel, endte jo i hastesnitt hos meg også andre gangen. Første gangen var ungen veldig dårlig.

Forholdet er godt, vi er ydmyke med tanke på at det kan endre seg fort - så vi er flinke til å snakke om ting. Jobb blir det vel med tiden:-)

Dette ordner seg, og du kommer sterkere ut av det. Det tøffeste blir nok å komme gjennom graviditeten. Vi fikk en kolikkunge, likevel syns jeg det er best med ungen på utsiden:-) Lykke til!!!

Skrevet

Takk for støtte og mange svar.... Var hos legen i dag. Der var testen først negativ, så positiv. Tok blodprøve for å være på den sikre siden, og skal levere ny urinprøve i morgen. Den i dag var ikke morgenurin. Hvis jeg er gravid skal jeg bli henvist til gyn, sa legen min. Jeg bad om dette selv, og hun syntes det var fornuftig. Er mange tanker som svirrer i hodet mitt om dagen, ja... Var innom NAV i går, og de sa jeg får 80% av 80%, altså 64%. Hu var så stressa hu dama, så skal høre med dem en gang til, og samtidig høre med lønningskontoret på jobb. Jobber i staten, så får lønna direkte fra dem, og da er det de som bestemmer hvor mye jeg får, visst nok....?! De sender bare krav til NAV. Synes 64% er lite jeg..... Tenk om man får tre tette da!!!? Får man da 80 av 80 av 80? Det blir jo nesten ingen ting..... 51,2 % det....

hehehe mange nysjerrige her nå....

Skal fortsatt holde dere litt på pinebenken, så signerer fortsatt

Skrevet

Du skal uansett ha 80% av den opprinnelige lønna di (akkutat som i dag) Det sto en link inne her en gang om de reglene, fra VG tror jeg. Der sto det veldig enkelt forklart. Var noe med at visst du fødte innen 5 eller 6 mnd etter du hadde avsluttet sist fødselsperminsjon så skulle du få det sammme, gikk det for lang tid så har du rett på å ta ut perminsjonen 3mnd før fødsel. Det siste er veldig aktuelt for arbeidsledige, for de vil bare få engangs-stønaden visst ikke.

Skrevet

Vi er i samme båt =0) . Masse gratulere.

Skrevet

Hei og gratulerer.

Jeg har 15 mnd mellom mine to. Så det jeg kan si sikkert er at du får samme utbetaling i permisjon nr 2 som du fikk i første. Altså ikke 80% av 80%, men 80% av det du hadde i lønn før første permisjon. Om du gåt tilbake i jobb mellom permisjonene er det viktig at du jobber 100%, gjør du ikke det vil det virke inn på utbetalingen. Jeg tok 2 mnd ulønnet permisjon mellom permisjonene og fikk da samme utbetaling (orket nemlig ikke jobbe 100% som høygravid og med en liten hjemme).

Livet med to tette er flott. Selvfølgelig slitsomt, men faktisk ikke så ille som jeg hadde forestilt meg. Vi koser oss masse og er kjempeglade for at vi valgte å få to tette. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...