Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 Junior har sovet ganske bra om nettene helt til nå. Han ble typisk lagt 20.30, våknet rundt klokka 02.30 for mat og sov deretter til 06. Nå har han akkurat fylt 4 mnd og nattesøvnen blir bare dårligere og dårligere. Han blir lagt klokka 20 og sovner da med en gang, men våkner nå mange ganger om natta (f.eks i natt: 23.30, 01,04,05,05.45,0615). I natt fikk han mat tre ganger (siste gang kl 0615), ellers gir jeg ham smokken og da sovner han ofte igjen, men våkner typisk igjen etter 30-60 minutter. Noen som har opplevd noe lignende rundt denne alderen? Er dette noe "som går" og vil bedre seg av seg selv? Han får bare mm og jeg har ikke lyst til å begynne med grøt o.l. ennå, synes han er for liten.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #2 Skrevet 21. februar 2007 ja lillegutt sov dårligere og dårligere da han var ca 3,5 mnd og da måtte vi begynne med grøt og etter vi begynte med det så sov han bedre..Men det kan også være tenner..lillegutt fikk det rett etterpå...og da var det pån igjen med lite søvn..hehe...
lille-my *mor til Agnes* Skrevet 21. februar 2007 #3 Skrevet 21. februar 2007 Jeg signerer på denne! Hadde det samme "problemet for en uke-halvannen siden med datteren vår på 4 mnd. Hun får også mm og har hatt god vektøkning, så jeg kunne heller ikke se at det skulle være fordi hun trengte mer mat. Var ikke så mye jeg fikk gjort med dette, annet enn at jeg forsøkte å holde meg våken mens hun fikk nattmaten sin (ammer i sengen vår) slik at jeg fikk lagt henne over igjen i egen seng umiddelbart etter hun sovnet igjen samt at jeg forsøkte å gi henne mat fra begge brystene til kvelds (hun har vanligvis nøyd seg med ett om gangen). Det gikk over;nesten like brått som det kom, så jeg vet ikke om det var økedager eller noen av de tingene vi satte inn små tiltak på; nå er det imidlertid tilbake til "normalen"!
curly sue Skrevet 21. februar 2007 #4 Skrevet 21. februar 2007 Virker som om det er vanlig i denne alderen... gutten min var akkurat likedan... og jeg vet om mange fler som sliter rundt 3,5-4 mndrs alder...Det skjer så stor utvikling hos dem i denne alderen og de oppdager hele tiden noe nytt og lærer seg nye ting... dette kan gjøre at de sover mer urolig på natta og følgelig også våkner oftere...- Har jeg lest i hvertfall...
Bægge dætern Skrevet 21. februar 2007 #5 Skrevet 21. februar 2007 har han begynt å krabbe? eller er det like før? ofte kan forstyrrelser i søvnmønstret eller matrytmen skyldes økt eller redusert aktivitetsnivå.... kan ønske mer mat fordi han beveger seg mer, eller sove urolig fordi han står på terskelen til å gjøre et motorisk hopp..... merker at mange inntrykk iløpet av dagen også kan gi urolig søvn. vel, vel det går opp og ned uansett. bare fortsett som før, i den store sammenhengen lønner det seg ofte å ikke endre rutinene så kommer han inn i det igjen. dersom det vedvarer og blir til en vane må dere jo selvfølgelig finne nye metoder.... min erfaring er at det er den samlede matmengden iløpet av dagen som avgjør om nattmåltid er nødvendig. når babyen her er syk foreksempel må jeg ofte gi mat hele døgnet selv om nurket er ett år. lykke til : ))
komplett familie Skrevet 21. februar 2007 #6 Skrevet 21. februar 2007 dette skjedde med oss også. Tenkte ikke noe særlig på det til jeg var på 5mnd kontroll. Da sa helsesøster at det kunne være en sammenheng med matmengde. Jeg har mer enn nok melk, men han trengte litt mer næring. Så jeg har startet med grøt og han sover nå hele natten igjennom - deilig! Han får nå 2 grøtmåltider i løpet av dagen, kl 13 og til siste måltid kl 18. Da sover han fra 10-12 timer før mat igjen.... Hadde jeg vært deg hadde jeg startet litt med grøt, begynn med noen få teskjeer, slik at han lærer seg å spise og øk etterhvert. Her brukte vi vel nesten 3 uker før vi var oppe i to fulle måltider - og nå er han ikke fornøyd med kun mm....
Lahl Skrevet 21. februar 2007 #7 Skrevet 21. februar 2007 Jeg signerer også på denne her. Jenta mi er 4 mnd og 1 uke gammel. De siste nettene har hun våknet ved 24 tiden og hylt som besatt, hun har ikke roet seg ned før hun har fått mat og får mat to til tre ganger til i løpet av natta ( hun har pleid å sove til kl 03.30 -04.30)Jeg signerer også på denne her. Jenta mi er 4 mnd og 1 uke gammel. De siste nettene har hun våknet ved 24 tiden og hylt som besatt, hun har ikke roet seg ned før hun har fått mat og får mat to til tre ganger til i løpet av natta ( hun har pleid å sove til kl 03.30 -04.30)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 21. februar 2007 #8 Skrevet 21. februar 2007 Jupp, var likedan her også! Hun begynte å "tulle" rundt 4-5 mnd alder. Våknet etter en eller to timers søvn. Hos oss så gikk det seg til etter at hun fikk tenner og når hun begynte ordentlig med fast føde. Så det virker som det er en fase de skal igjennom!
Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. februar 2007 Takk for mange svar - ser ut som dette er noe som er veldig vanlig i denne alderen. Skal prøve å amme ham litt oftere om dagen nå og se om det har noe å si, hvis ikke får jeg vel begynne å revurdere dette med grøt. Er jo liksom anbefalt å fullamme til de er 6 mnd, men jeg ser jo at det nesten ikke er noen som gjør dette, de fleste begynner med grøt i 4-5 mnd alderen. Er jo ikke bare for at jeg skal sove bedre, han blir jo trøtt og uopplagt han også når nettene er så urolige så hadde vært fint å komme tilbake til litt skikkelig soving!
storesøster og lillebror Skrevet 21. februar 2007 #10 Skrevet 21. februar 2007 Sliter m dette vi også. Nå sist natta gikk d litt bedre, men natta før var hun våken annenhver time hele natta igjennom.Roet seg ikke m smokken, så hun fikk pupp. Blir slitsomt i lengden. Hun blir 4 mnd på søndag, så til helga skal vi starte m smaksprøver m grøt og se hvordan d går. Da vi var på 3mnd-kontroll sa hs at jeg måtte fullamme til hun var 6 mnd, for d var d beste i følge sosial - og helsedep. Hun er veldig firkantet, mange som sier d. Jeg skal starte i jobb igjen etter påske og vi er nødt til å få inn gode rutiner før da. Så vi prøver m litt grøt og ser om d hjelper på nattesøvnen.
Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. februar 2007 Må bare fortelle at jeg prøvde et lite ekspriment i går, nemlig å amme ham ca. hver 2. time hele dagen for å se om det hjalp på nattesøvnen. Han fikk dessuten to tette måltider (1 times mellomrom) rett før sengetid. Han sov da fra 20.30 - 02, fikk mat, sov deretter til 05, fikk mat og jammen sov han ikke helt til klokka 0745 etter det. Ingen "tulleoppvåkninger" og han sov over en time lengre på morran enn han pleier! Skal også sies at han ikke sov noe lang lur på dagen i går, kun fire dupper på 30-40 min. hver. Så da kjører vi nok på med amming i dag også for å se om det samme skjer igjen!
lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 22. februar 2007 #12 Skrevet 22. februar 2007 Vår gutt begynte sånn rundt 3 mnd.. Våkner ofte på natta og vil ha smokken. Før 3 mnd sov han 14 timer i strekk uten mat, nå går det ca 10 timer i strekk uten mat. Det virker ikke som han er sulten når han våkner, for han vil bare ha smokken, og roer seg med den. Han er 4,5 mnd nå, og det begynner og bli ganske slitsomt og ikke få noe sammenhengende søvn. Så håper det avtar snart!
Bægge dætern Skrevet 22. februar 2007 #13 Skrevet 22. februar 2007 så bra!! sannsynligvis vil han få mer ut av puppen til hvert måltid nå, du har jo "arrangert" en økedag, og da trenger du kanskje ikke amme like ofte de neste dagene? fortell hvordan det går ; ))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå