fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 Noen som har noen erfaringer/anbefalinger i forhold til "vanlige" bleier?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #2 Skrevet 21. februar 2007 Har ikke prøv det, men her er et eget diskusjonsforum om temaet: http://www.tettinntil.com/forumet/forumdisplay.php?f=74
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #3 Skrevet 21. februar 2007 Tøybleier får du i mange variasjoner. Hvis du vil velge den mest naturlige varianten kan du for eksempel velge: 1. Brettebleier med brillebukse og ullbukse- billig variant 2. Formsydde bomulls, hamp eller bambusbleier med ullbukse- litt dyrere variant,men mange synes denne er enklere. Hvis du vil ha det litt mer lettvint finnes det knappe og borrelåsbleier av mange forskjellige merker. Lommebleier er bleier med vanntett pustende lag utenpå og fleece inni. Disse bleiene fylles med innlegg til passende tykkelse. Alt i ett bleier er bleier som ikke trenger å fylles,men disse kan da heller ikke tilpasses tissemengden slik lommebleier kan. Vi har brukt formsydde bomullsbleier fra barna var født og til ca. 1 år. Fra 1 år og videre har vi brukt lommebleier. Jeg vil anbefale å gå inn på forumet www.tettinntil.com og melde deg inn i tøybleieforumet der. Der ligger det ute mange tips. Der finnes også linker til butikker som selger tøybleier. Noe som kan være lurt er å prøve ut noen få av forskjellig slag først. Jeg har prøvd både papirbleier og tøybleier og kommer aldri til å gå over til papirbleier igjen. Tøybleier er lettvint, billig og for huden til barna våre har det vært det beste.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #4 Skrevet 21. februar 2007 Jeg ser ingenting fornuftig i å bruke tøybleier, hvis ikke du er veldig glad i å vaske da. Det er ofte lekkasje i tøybleier, mens engangsbleier suger veldig bra til seg væske. Min stlørste argumentasjon er at det faktisk er mer skadelig for miljøet med tøybleier pga vaskepulver og mye vasking.
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2007 Takk for god info. Jeg skal prøve ut det forumet ja og prøve meg litt frem.
Pusi.... Skrevet 21. februar 2007 #6 Skrevet 21. februar 2007 En venninne av meg brukte bare tøybleier til sine to gutter, hun mente at papir ble for varmt og klamt og kunne skade den mannlige forplantningsevnen senere i livet, vet ikke om det stemmer
Solskinnsjenta Skrevet 21. februar 2007 #7 Skrevet 21. februar 2007 En papirbleie kan ikke resirkuleres og er heller ikke biologisk nedbrytbar. Vaskemiddelmengden som slippes ut i forhold er veldig liten. De som bruker tøybleier bruker som oftest ikke vaskemidler med fosfater heller, siden de ofte er miljøvennlige i utgangspunktet. Siden jeg ikke har barn fra før, vet jeg ikke den nøyaktige mengden ekstravask det medfører, men tror ikke det er SÅ mye i forhold til den mengden vask som er i en småbarnsfamilie. Nye tøybleier har mindre lekkasjer av f.eks avføring enn papirbleier, spesielt for nyfødte, og det er lettere å venne barna av bleier enn med slike papirbleier med super oppsugingsevne. Tøybleier er ikke for alle, og du trenger heller ikke bruke dem. Men les deg gjerne litt mer opp på temaet før bestemmer deg =)
Love my kidz Skrevet 21. februar 2007 #8 Skrevet 21. februar 2007 Men hvor kan man kjøpe slike tøybleier da? Vi har dem ikke på Rema 1000 i allefall.
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. februar 2007 Har sett at man iallefall kan kjøpe det¨på www.kenguruloftet.no
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #10 Skrevet 21. februar 2007 Hei! Nå skal jeg (for første gang) være litt usaklig og skylle på hormonene etterpå og i tillegg skal jeg signere med anonym!!! Men jeg blir faktisk litt paff av enkelte meninger... Til anonym nummer to! Det som er frustrerende her i verden, at man hører så mye rart og feil, at man ikke helt vet hvordan man skal tenke helt klart. særlig når vi blir hvitevaska så veldig av reklame. Selvfølgelig så sier engangsbleieprodusentene at bleiene deres er mer miljøvennlig enn alt annet her i verden!! Men det er vel en grunn til at vi ikke hele tiden bruker engangsbestikk, engangstallerkener, engangsklær, engangsbriller, engangsbiler, engangsTV'er, ja engangs av alt her i verden! Hvorfor er det en grunn til det? Jo fordi det er mer miljøvennlig, ressursvennlig, økonomisk og bærekraftig å bruke ting om igjen. Det pga f.eks produksjon, transport (drivstoff), ressursbruk osv. Og dette selv om vi må forurense litt med såpe og strøm for å få vaske bestikket, klærne, tallerkene og .... bleiene!! Det er ikke veldig ulogisk! Sorry meg, kunne ikke la være!! Mener egentlig ikke å være frekk, men belærende....
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #11 Skrevet 21. februar 2007 Anonym nr. to--det er ikke meningen aa vaere belaerende, men som en som har hoert akkurat det samme som du og som naa kommer til aa bruke kun toeybleier maa jeg bare be deg om aa lese litt om saken. Ta et par soek paa internett, saa ser du fort hvorfor engangsbleier er verre en toeybleier for miljoet. Soek f.eks paa "Disposable diapers versus Cloth diapers." Det gjorde jeg--og selv om det er et par linker der ute som er basert paa studier foretatt av Proctor and Gamble (Pampers), vil de fleste sidene der ute forklare tydelig hvorfor toeybleier er mindre skadlig for miljoet. Vil du ha noe naermere i Norge, saa se paa groennhverdag.no.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #12 Skrevet 21. februar 2007 Jeg har funnet ut at vi vasker gjennomsnittlig 2 maskiner med bleier i uka. Dette er svært lite sammenlignet med den andre klesvasken. Lekkasje har vi opplevd svært sjeldent sammenlignet med da vi brukte papirbleier. Lekkasje avhenger av hva slags bleier man velger. Sugeevnen avhenger også mye av hvilken bleieløsning man velger. Vaskepulveret vi bruker er økologisk og forurenser mindre enn de fleste andre vaskepulver. Papirbleier inneholder et tungt nedbrytbart stoff. Noen hevder at papirbleier er miljøvennlige fordi man noen steder kan kaste dem i biosøppla. Det stemmer ikke. Papirbleier brytes ikke ned, men noen renovasjonsverk forbrenner biosøppel og kan derfor ta i mot bleiene i samme dunk. Det finnes mer miljøvennlige papirbleier enn Pampers og Libero men de er dessverre dyre. En tøybleie som har passelig med innlegg i forhold til barnet holdet tørt natta gjennom. Bleier skal skiftes med jevne mellomrom. Det gjelder både tøybleier og papirbleier. Jeg tror mange stoler blindt på oppsugingsevnen til Pampers og Libero og derfor drøyer alt for lenge mellom bleieskift.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 21. februar 2007 #13 Skrevet 21. februar 2007 Jeg har lagt ut noen bilder av lommebleiene vaare paa siden min, hvis noen vil se. De ser ut som engangsbleier--bare at de kommer i masse fine farger. Innerst mot huden har de et lag med myk fleece (man kan selvfoelgelig ogsaa kjoepe toeybleier som er naturlige) som fjerner fuktighet fra huden og inn i innlegget. Ytterst er det et vanntett lag med trykk-knapper som man kan bruke for aa regulere stoerrelse. Saa har vi ogsaa bestilt diverse innlegg som kan puttes i "lommen" mellom disse lagene, slik at de ikke lekker. Fleecen gjoer at evt. baesj faller ut i do (man kan ogsaa legge inn et lag med rispapir dersom det er oenskelig), og bleiene trenger ikke legges i bloet. Det er bare rett inn i maskinen... Jeg har kjoept disse i USA, men man kan ogsaa kjoepe dem i Norge. Her er linken til albumet mitt: http://www.barnimagen.com/content/view/slideshow/467150/offset/1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå