Gå til innhold

Når begynner man med leggerutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt er på 2,5 måneder. Hittil har hun lagt seg sånn ca når vi legger oss, noe som varierer fra kl 2230 til 0100.

Når begynner man med legge barnet til faste rutiner og hva om han/hun ikke er trøtt i det hele tatt? Er redd for at det bare skal bli skriking over tid. Det fungerer jo på en måte greit slik som det er i dag da.. Men kanskje vi bør begynne å komme i rutine, eller er det for tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har latt datteren vår styre dette selv, og det er bare en måned siden hun begynte å legge seg ca kl,20... før det sovnet hun mellom 21.30 og 23.30... I begynnelsen sovnet hun ikke før i 2-3tiden på natten, men hun har som sagt styrt dette helt selv..

Jeg ble anbefalt å legge henne til et tidspunkt ene uken, en halv time tidligere neste uke osv.. gjorde aldri det vi, men kanskje det funker?

Ellers har jeg stor tro på å la barnet styre selv,... Har hvertfall funnket her:-)

Skrevet

min sønn er 2 mnd og vi har en rutine på legging. han får mat kl 9, så stell å på med pysjen. legger han å sier gonatt. han sovner med en gang om han får ligge i vogna, men gråter litt om jeg legger ham i sengen så da må jeg gi ham tutten et par ganger før han sovner. så sover han til 5 å skal ha mat.da er det ingen problem å legge hem igjen. vi står opp mellom 8 å 9.

Skrevet

DAtteren vår er forresten 6mnd....

(og funket skrives med 1 - en - N... )

Skrevet

vi har latt mathias styrt det sjøl.. ser når han bynne å bli trøtt på kveldan å da legg vi han. det e som regel mellom 8 og 9 nu .. det va jo 23-24 da han va mindre men det blei bare tidligere å tidligere..

Skrevet

Da datteren min var på din alder la jeg henne samtidig med deg, men så traff jeg ei venninne med jevnaldrende jente som la seg 20. Ble litt imponert og bestemte meg for å prøve dette selv. Begynte å legge henne kl 21- 21.30 og det fungerte fint! Trappet ned med ca. 1/2 time av gangen etter noen dager og på slutten av uka var hun stuptrøtt kl 20. Nå er jenta mi 4,5 mnd, og gnir seg i øynene kl.19, men legger henne ikke før 20 ellers står hun gjerne opp i 6-7 tida og det synes jeg er litt tidlig.

Skrevet

Jeg har vært nøye på leggerutinene siden dag en hjemme. Har gjort det samme før legging hele tiden og begynte å legge han kl 23. Plutselig en dag sovnet han kl 20 på sofaen og sov til 00.30. Da skjønte jeg at det var på tide å legge han tidligere (tror han var 2 eller 3 mnd da..husker ikke helt) Begynte å legge han kl 20, men sovnet aldri før 21, så da flyttet vi rutinene slik at han lå i senge når kl var 21. Følger godt med på han om kvelden og så plutselig at han kl 20 begynte å gni seg i øynene og var trøtt, og flyttet rutinene en time fremover, slik at han lå i sengen når "trøtten" kom kl 20. Samme skjedde da vi begynte å legge han kl 19.

Jeg synes det er viktig med rutiner for disse små. Mathias har aldri vært vanskelig å legge om kvelden( med unntak av enkelte kvelder) og det er jeg overbevist om er fordi vi har hatt faste rutiner som gjør at jr skjønner at "nå er det natta og jeg skal sove."

Skrevet

Jeg har også stor tro på faste rutiner og forutsigbarhet for babyer og barn. Vi har begynt med rutiner nå, mini er 6 uker. Vi steller sammen m storbror rundt kl19.00, deretter går vi opp i stuen der vi koser, prater, småsløver og ammer frem til ca kl21 da går vi ned på soverommet for siste amming og han sovner etterpå.... Etterhvert vil jeg gjøre som de over sier, forskyve tidspunktet med ett kvarter sakte men sikkert. Dette fungerte fint med storebror også

om du ikke vil legge til en fast tid ennå kan du lo bare starte opp med fast stellerutine til samme tid hver dag så tar du legging etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...