Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 20. februar 2007 #1 Skrevet 20. februar 2007 En helt utrolig historie. Må si at den jenta har hatt et livsmot som ingen andre før henne har hatt. Men jeg bare lurer på en ting, som jeg leste i vg. Sitat: "...er hun dermed den første babyen som noensinne har overlevd en svangerskapsperiode på mindre enn 23 uker." Men har da ikke ei her inne (husker ikke nicket nå) fått baby i uke 22 da, og som overlevde og lever fortsatt i beste velgående?
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 21. februar 2007 #2 Skrevet 21. februar 2007 Ja, er jo helt utrolig sterk den jenta der ) Hun er født 21+6, mens Lovebaby sin er født 22+5 (eller husker jeg feil?) Så å si at hun er den første under 23 uker som har overlevd blir jo feil, det burde jo stått "under 22 uker". Må jo si at 22+5 uker er ufattelig også, alle de store sykehusene i Norge burde sette seg inn i den historien- for da jeg ble innlagt første gang i uke 23+0 på ullevål, så fikk jeg beskjed om at jeg ikke ville få lungemodningsprøyte. Skjedde det noe da, så ville de nemlig ikke forsøke å redde gutten min. På ullevål! Men hipp hurra for lille Amillie, sterkt gjort!
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2007 Ahhh...var det jeg mente, at det var ei i uke 22 her Er helt ufattelig uansett. Det er og blir fryktelig tidlig. Synes dette er et kjempevanskelig tema jeg. Et sted bør man kanskje sette en grense, men samtidig skjer det stadig vekk undre som gjør at man setter spørsmålstegn med grensene. Her har ei lita jente bevist for hele verden at det går an å overleve etter bare 21 uker i magen, men hvor mange vil gjøre det? Kanskje vil det ta en mannsalder får det skjer neste gang, men skal vi likevel forsøke å redde så tidlig fordi det kan gå.... Jeg er ikke helt sikker :-S Samtidig så er hun også beviset på at størrelse ikke er alt. Jeg mener at hun måtte være veldig liten etter alderen (ser på bim at uke 21-22 ligger vekt på ca. 350-400 gram, og Amillie var jo bare 280 gram). Men her er det fysiske utviklingen babyen i magen er igjennom som er viktgist, ikke nødvendigvis at det er den størrste babyen. Uff... blir fasinert av den historien, selv om den på samme tid skremmer meg på et slags vis. Uansett applaus til barn, foreldre, sykehus, leger og pleiere.
<3 storefis&lillefis <3 Skrevet 26. februar 2007 #4 Skrevet 26. februar 2007 Bare for å kommentere spmålet ditt ang 23 uker: Når du er 22+1 er du allerede i din 23 uke. Da har du 22 fullgåtte uker + 1 dag, altså i din 23 uke. Denne babyen var i sin 22. uke (ettersom 21+6), noe vi ikke ville reddet faktisk hadde det vært i Norge (og i de fleste land i Europa)... Grensen går på 23 fullgåtte uker (mener jeg ??), så lovebaby var akkurat i grenseland..heldigvis!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå