Gå til innhold

Vi trenger "bæsjehlelp"...!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla mi er 6 uker gammel nå. Hun har hele tiden bæsjet i hvertfall fem ganger om dagen, men nå har det plutselig stoppet opp. Hun har ikke bæsjet siden torsdag ettermiddag. Jeg vet det er vanlig, og at det kan gå en uke mellom hver gang de bæsjer, men dette kom veldig plutselig (fra fem ganger om dagen til full stopp). Er det flere som har like gamle barn som har det slik, eller som hadde det slik da ungen var ca like gammel? Hun virker ikke spesielt berørt av det, men man begynner jo å lure.

Når bør man begynne å vurdere tiltak? Når det har gått 7 dager? Hva gjør jeg da? Ringer HS?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo alltid ringe, de er som regel veldig hyggelige og hjelpsomme. Men som du sier så er det normalt og neppe noe å bekymre seg over. Jeg bekymra meg lenge over at gutten min bæsja konstant. Det rant altså litt hele tida, og det var visst også normalt. Tarmsystemet er ikke helt på greip enda.

Skrevet

Hadde sånn med sønnen min da han var på den alderen. Men det gikk over og alle bæsjebleiene kom tilbake! Han hadde også MANGE bæsjebleier hver dag. Han virka heller ikke berørt av det og jeg gjorde ikke noe med det. På det lengste gikk han 7 dager uten å bæsje, jeg ringte ikke helsestasjonen, men mulig jeg hadde gjort det hvis det hadde gått lenger tid og han hadde blitt plaget av det.

Lykke til:-)

Skrevet

Hei,

så vidt jeg vet kan mm-barn gå i to uker uten å bæsje.

Og dersom hun har mange tissebleier så kommer ihvertfall maten inn. Noen ganger bruker vel bare kroppen mer av maten. Det skal ikke gå ann å få forstoppelse dersom babyen kun får mm. Får hun mme er reglene annerledes...Men er du bekymret så ta en tlf til helsestasjonen i morgen. Alltid bedre å ringe en gang for mye:)

Lykke til!!! Ordner seg nok:)

Skrevet

Vår jente hadde det nettopp sånn. Hun hadde bæsj ved hvert skift fra fødselen, og plutselig var det full stopp. Det gikk nesten 14 dager, og da begynte hun å plages litt av det. Vi stimulerte henne litt med et temp.mål, og da kom det med det samme. Så det er helt greit at det går 14 dager for dem som får mm, men en kan jo hjelpe dem når de begynner å bli plaget. Etter det kommer det ca hver 4 dag.

Skrevet

sånn var det hos oss også. Da han var på dagen seks uker gikk han over fra bæsj i hver bleie:-) til en gang hver tredje dag. Men det gikk vel nesten en uke første gangen, virket ikke som han lot seg merke med det, men mor ble jo litt stressa da;-). Jeg var hos legen til min 6-ukers kontroll den uken og spurte om det samtidig. Det var helt naturlig. Var også på helsestasjonen til en kontroll da, og da fikk hs fysioterapeuten der til å ta en "runde" med han. De har noen trykkpunkter de kan prøve hvis det tar litt tid....

Skrevet

Jeg har erfart med begge ungene mine at de bæsjer når jeg måler tempen på de i rumpa...hvis hun tisser- har våt bleie- er jo alt i orden, og som du sier er det jo normalt at det går mange dager uten til enkelte barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...