Gå til innhold

Er hun for lita?

*Miziz*  har smilende barn ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 års kontroll:

vekt: 8100 gram

lengde: 73,5 cm

Hun hadde flatet helt ut på vekt. Fikk beskjed om å gi henne smør!?!

Er hun for lita?

Hva var deres jenter på ett års kontroll (vekt/lengde)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun bruker forrsten str. 86-74 i klær ;-)

Skrevet

Hun var 7850g og 70 cm, så di jente er også liten, men ikke for liten...

Skrevet

brukte også 68 da, nå er hun 20 mndr og bruker 74 og 80 :-) liten men veldig perfekt hehe

Skrevet

kult.......flere småjenter her?

Skrevet

Mi var 11 kg og 84 lang på 1 årskontrollen.

Men hun var stor født, 4200 gr og 57 cm lang.

(Pappaen er 198 cm, så hun slekter nok på han).

Skrevet

Ja det høres ut som ei stor og flott jente ;-)

Skrevet

De vokser jo i rykk og napp. Gi henne kanskje litt mer olje i maten. Men be heller om en ny veiing om noen uker så har hun sikkert begynt å legge på seg igjen. Er hun mere aktiv en før, går kanskje? Da legger de jo ikke på seg så fort.

Skrevet

ja hun har begynt i barnehage og er aktiv hele dagen :-)

Skrevet

Tja, det spørs kanske hva utgangspunktet er. Vår minste var 8200 og 74 cm nå på 1-årskontroll, og vi er sendt vidrere på sykehuset for utredning. Men hennes kurve går flatt rett ut da, og jeg(og legene er eninge med meg) tenker på på feks på Cøliaki.

Det er jo det som er bra med vektkontroll på HS, da kan man fange opp om noe er galt.

Men som sagt, så har jo dette også sammenheng med fødselsvekt også.

Skrevet

min var 8695 gr og 73 cm lang... er nok liten ja, men så lenge de følger sin egen vekstkurve er det jo ikke farlig.

Skrevet

Lillemor var 8100 og var 76 cm lang.

Nå har hun vært syk ei god stund, hun er nå 8600 og 80 lang. 18 mnd.

Ikke store knøttet, men god som gull:))

Skrevet

ikkje veldig litn, va ho d då?syns ikkje d eg..

snuppa vår va litt større då, 9740g og 82cm, så e ganske så lang

Skrevet

Da ville jeg ha slappet helt av! Hun har nok heller tatt av seg litt før kontrollen kan jeg tenke. Ta en ny veiing om en mnd.

Skrevet

Min lille snupp var født i uke 34, var da 2710gr og 46cm. På dagen ett år etter: 11000gr og 80cm!!!!!!!!!! Har vokst utrolig fort, men har stabilisert seg nå.

Skrevet

hu min var 10360 g og var 76 cm men når hun ble født så veide hun 4180g og var 52 cm.

Bare jenta di følger sin egen kurv så er det ikke noe og engste seg over. Jeg har også fått beskjed om og gi hun min smør noe jeg ikke gir. Nå er hun 20 mnd og veier 12.3 kg og er 84 cm lang så her trengs det ikke smør på skivene hennes og hun liker ikke smør.

Skrevet

Jenta mi var 7940 g og 74 cm på årskontrollen. Liten, men perfekt -og veldig frisk og rask. De vokser bare ulikt, og så lenge de er friske, er det ikke noe galt i å være litt liten eller stor:-)

Skrevet

7900 gram og 73 cm på 1-årskontrollen.

Hun er ikke for liten. Men spenstig og flott synes jeg ;)

Vi har også fått rådet med å gi fet mat: dvs. at jeg tilsetter litt (ca t-skje) usaltet smør i middagsmaten + kanskje litt olje. Jeg bruker alltid H-melk, både til drikke og i matlaging til henne.

HS anbefalte meg i alle fall å bruke smør i maten et par måneder til, og syntes den løsningen jeg fortalte om var grei.

Bruker skummetmelk og rapsolje for det meste til vår egen mat, så det blir to porsjoner så langt. Bare litt mer fett på kroppen nå, så får hun det samme som oss :)

Skrevet

Jeg har gutt da, men han har alltid vært "tynn" i HS øyne. Så lenge allmenntilstanden er god, så trenger ikke bekymre deg! Vi gir som flere andre her smør på brødet, h-melk, en ekstra skvett olje eller smør i middagen og heller flere små måltider enn få store. Yogurt er fint for å få mye næring på en gang, særlig hvis du blander med litt puffet havre, det elsker vår gutt.

Tror vi skal være glad for at barna er forskjellige. Ikke alle barn er så storspiste. I Norge er mange så opphengt i at småbarn skal være så "runde og gode"... og det skaper usikkerhet

Skrevet

Jenta mi er 16 mnd og 8590 gram og 81 cm lang. Så hun er tynn... Men det er fordi hun ikke spiser så hun skal utredes.

Skrevet

http://www.who.int/childgrowth/standards/en/

Se på disse kurvene. Jenta di er litt kortere enn snittet, og litt lettere enn snittet, men godt innenfor det som er normalt. Jenta mi er litt lengre, men like slank. Hun er så god atte..... akkurat perfekt.

Min også flatet ut mellom 6 og 11 mnd, la på seg 160 g på de mnd. Ved 11 mnd var hu 74 cm og 7750g, men etter litt ekstra fet mat, la hun godt på seg og veide på 1 årskontrollen 8650g. Nå spiser hun noen dager mye, andre dager lite, er veldig aktiv og er frisk og rask.

Skrevet

Mi var 8740 gram og 73 cm

Litt lita, men helt perfekt til sin egen kropp :)

Skrevet

Fikk beskjed om å gi h-melk istedenfor lett-melk, men maten er ikke noe å stresse med. Hun er da ikke SÅ lita:)

Skrevet

Jenta mi var 71 cm og litt i underkant av 8 kilo på 1-årskontroll. Men hun følger kurven sin fint. Nå er hun halvannet år og fortsatt liten, og veldig fin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...