Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #1 Skrevet 20. februar 2007 Jeg hadde urinveisinfeksjon for 2 mnd. siden. Fikk da antibiotika. Nå kjennes det ut som jeg har fått det igjen, men legen er bortreist i 2 dager til. Har igjen fra sist gang, da legen skrev ut ekstra. Kan jeg ta de selv om jeg ikke er sikker på om jeg har fått en ny urinveisinfeksjon ?
Gjest Skrevet 20. februar 2007 #2 Skrevet 20. februar 2007 Man kan kjøpe selvtest på apoteket.Det som er dumt om du starter med antibiotika nå er at det blir vanskelig å fastslå om du har det eller ikke,så kanskje (i verste fall) antibiotikanen ikke hjelper og du må ha ny,og da vet ikke legen hvilken bakterie som forårsaket infeksjonen.Men det du kan gjøre er å levere en urinprøve på legesenteret og be om å få sendt til dyrkning (før du tar antibiotika).Det skal alltid tas dyrkningsprøver før oppstart. Men jeg vet selv at hadde jeg fått kjempevondt hadde jeg tatt den og krysset fingrene:)
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 20. februar 2007 #3 Skrevet 20. februar 2007 Som hun over sier, er det dumt å starte med a.b. før det er tatt dyrkning. Jeg hadde levert en urinprøve på legekontoret, slik at de kan finne ut om det er urinveisifeksjon og hvilken type a.b. som må til for å ta knekken på bakteriene.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #4 Skrevet 20. februar 2007 Tja... antibiotika skal helst tas som en hel kur, dvs. riktig dose i det antall dager som er foreskrevet. Dersom du har så mange tabletter igjen, kan du vel forsøke å ta (evt. begynne på kuren og be om ny resept når legen er tilbake). Men det er også mulig å få urinveisinfeksjonen til å gå tilbake ved å drikke rikelig, særlig drikke med mye c-vitamin som appelsinjuice, nypete, tranebærte osv. eller litersvis med vann og noen tabletter c-vitamin. Blir du ikke bra på noen dager, bør du levere urinprøve, så de kan se om du har noen resistente bakterier. Hilsen sykepleier
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #5 Skrevet 20. februar 2007 Er spesialsykepleier,hadde gjort som mamma og brumlemann-levert til dyrkning og tatt selvtest.Samt selvasagt drikke mye,hadde ikke tatt noe c vit sjokk nå som man ammer (kanskje...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå