Gå til innhold

Har pcos og det at man mister flere ganger noen sammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dersom det har det, hva er sammenhengen?

Jeg trodde det var å bli befruktet i det hele tatt som var hovedproblemet ved pcos. Har man også større sjanse for å miste? Evt. hvorfor det?

Takknemlig for svar, på forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å ha lest at vi med pcos har større risiko for å miste, ja. Vet ikke helt hvorfor. Men vet de holder på med prosjekter der de gravide med pcos går på Metformin i svangerskapet. Dette skal hjelpe mot svangerskapsdiabetes, og minske risikoen for å miste.. Men det er bare under prøving enda.

Skrevet

Noen studier tyder på at miljøet i livmoren (livmorslimhinnen) hos kvinner med PCOS er endret slik at et befruktet egg har vanskeligere for å feste seg.

Det er rapportert fra flere hold at PCOS kvinner har noe økt forekomst av tidlige spontanaborter. Ulike studier viser noe forskjellige tall men det er trolig at det kan dreie seg om 2 - 4 x økt risiko sammenlignet med kvinner uten PCOS.

Man vet ikke sikkert årsaken til dette men det ser ut som at overvekt er én faktor som spiller inn.

Den økte forekomsten av spontanaborter synes å være tilstede også hos PCOS kvinner som får assistert befruktning (prøverørsbehandling).

Flere undersøkelser, både fra Norge og internasjonalt tyder på at PCOS kvinner har økt risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning (preeklampsi) og muligens også for tidlig fødsel.

Dette betyr selvfølgelig ikke at alle PCOS kvinner får slike problemer. Dette er relativt ny kunnskap og det kreves mye mer forskning omkring dette.

Skrevet

Takk begge, for gode svar.

Noen flere som vet noe om dette?

Skrevet

Litt usikker på hvorfor jeg spurte anonymt og svarte med nick, hahaaa...rent arbeidsuhell, litt for rask på avtrekkeren noen ganger.

Noen flere som vet, ser jo at akkurat pcos skal være tema på bim i tiden framover, så fint da!

Skrevet

Har hørt at det er pga at vi generelt er i litt hormon ubalanse og dette påvirker muligens svangerskapet.

Skrevet

Ok, takk for det. Høres logisk ut.

Skrevet

Takk for det lindynatt, jeg skal sette meg ordentlig inn i de rapportene en dag snart.

Jeg har blitt gravid så og si på første forsøk 5 ganger, 2 MA uke 4/5 så er barn som er sprell levende og 2,5 år, så en MA uke 4,5 igjen (og da fikk jeg beskjed av legen at jeg hadde blitt altfor fort gravid etter uttak spiral, bare litt over en uke etter) og så en EXU uke 4 nå, og har man EXU så er det jo bare fint at man faktisk aborterer og at kroppen ordner opp selv, som den har gjort hos meg (amen....sier jeg)

Så....det er i hvert fall to tidlige mistet her som nok kan relateres til pcos her, men siden jeg fikk et barn på tredje graviditet her, og var friskere enn noen gang i svangerskapet (gikk ned ca 8kg mens babyen vokste perfekt) og gikk over tiden til og med, og siden legen min knytter tap 4 til for raskt gravid etter uttak spiral, så mener man at jeg ikke kvalifiserer til utredning i det hele tatt... Og det er vel på utredning at man får metformin? Eller hur? Jeg er rimelig kunnskapsløs rundt utredning altså.

Vel, jeg skal lese rapportene du har henvist til skikkelig, men med regelmessig mens man kan stille klokken etter hver 30. dag, EL hver mnd og gravid på første forsøk 5 ganger, vil altså ikke gynekologen min høre snakk om at at pcos er noe problem for meg, i forhold til å bli gravid. Han mener jeg bare har vært maks uflaks, men har bedt meg komme til han i uke 6 dersom jeg blir gravid igjen, og selvsagt også dersom jeg blir gravid og mistenker en tidlig abort igjen.

Han sier også at det mest sannsynlig er noe i veien med embryo når man mister før uke 6, og at jeg rett og slett (og ikke misforstå meg her) blir for lett befruktet. (mener ikke å slenge ut denslags på dette forumet, da det for mange her er et hovedproblem og faktisk bli gravid)

Vel, jeg får vel bare se neste gang hvordan det går, og blir det en til som ikke vil - tidlig - så anbefales jeg nok utredning.

Skrevet

Hei jeg vet ikke hva som må til for at du skal få metformin, men er det sikekrt at du har pcos?

Jeg tror jeg ville byttet lege jeg.. eller insistert på utredning. Av og til tror jeg man MÅ slå i birdet og stå på sin menin uansett hva leen mener.

Husk han skal hjelpe deg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...