Gå til innhold

Trenger råd og kanskje litt støtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp vært hos lege på helsesatsjonen. Jenta som er 2,5 mnd ligger i bananstilling mot høyre. (Hun trekker høyre hofta opp mot høyre skulder).

Detter nevnte jeg da hs kom på besøk, da hun var 2 uker gammel, og på 6ukerskontrollen. Jeg reiste ned på helsestasjonen bare for å veie henne(ny hs), og hs beit seg veldig merke i at hun lå i denne bananstillingen. Hun satte opp en legetime umiddelbart.

Kom nettopp hjem fra legen, og sitter og gråter mine modige tårer.

Skulle bli henvist til sykehuset for ultralyd, røntgen og ortopedisk poliklinikk (er det slik det skrives?).

Leser her inne at flere syns det er ett mareritt når barna har hoftefeil, og håper så inderlig at det ikke er det. Kan noen ta seg tid til å forklare hva det vil si å liggei strekk og ha skinne og gips og pute?

Syns det hadde vært greit å forberede meg litt før sykehusbesøket.

Er samtidig forbanne på hs og lege som tidligere sa at det er helt normalt at små barn gjør slik. For det høres ut som det er lettere å behandle desto mindre dem er?

Uff, er litt ut av meg, så dette ble ett veldig rotete innlegg..

Satt litt i sjokk hos lege, og det be ikke forklart noe særlig, jeg måtte bare vente og se, så fikk ikke med meg så mye.

Blir veldig takknemlig for svar.:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det med bananstilling er trolig KISS. Denne bør rettes før barnet ditt evt legges i pute. Veldig mange HD barn har KISS, men det er ikke alle steder man vet hva KISS er. Jeg har fått sammenlignet det med å bli lagt i pute med KISS og det å få gipset sammen et brud skjevt. Det er like ille.....Jeg opplevde oså det at hoften på min lille jente ble betraktelig bedre etter at Kissen var rettet opp.

HD avsløres ikke nødvedigvis av bananform, men ved andre undersøkelser. Barn kan godt ha Kiss uten at de har HD.

Jeg syntes det var et mareritt i den tiden jeg brukte pute, (dette er en avlang pute som legges mellom bena slik at de ligger å spriker) men jeg kuttet ut å bruke pute og bare trente. Dette var langt bedre, og hun ble fort bra.Skinne og gips går ut på det samme at bena ligger i en bestemt posisjon.

Dette ble rotete svart, men jeg vile ha oppsøkt en manuell terapuet aller først, før du drar til sykehuset

Skrevet

Vi hadde samme problemstilling her i gården. Jennta vår har alltid hatt en favorittsideog vært skjev i venstre side av overkroppen. Har spurt om dette helt siden helsesøster var på første hjemmebesøk, og spurte inngående på 6 ukers kontrollen. Legen sjekket da nakken til snuppa og mente at hun bare var litt stiv og at det ikke kunne være KISS. På 3 mnd kontrollen reagerte endelig helsesøster på banan-jenta-vår, og heiv seg rundt. Legen bestilte rtg, og etter litt sommel på sykehuset fikk vi konstatert alvorlig HD på venstre hofte. Etter at vi har fått regulert denne har nakken blitt mye bedre! Fysioterapeuten vår sier at det ofte er en sammenheng mellom nakke-hofter, og at derfor skal alltid en baby som er plaget med det ene også sjekkes for det andre.

For vår del var Synnes hoftefeil svært alvorlig så vi hadde aldri pute, men gikk rett på strekk-behandling i 3 uker og nå har hun hoftegips som hun skal ha i 3-12 mnd (får forhåpentligvis slippe etter 6 mnd! JIPPI!).

Jeg kan godt prøve å forklare hva strekk og gips er, men synes ikke du skal henge deg så mye opp i det enda, da du ikke vet om det blir aktuelt. Selvsagt er det greit å vite hva som venter, det gjorde ikke vi, derfor ble det en noe sjokkartet opplevelse.. Legger inn noen linker nedenfor med bilder som jeg har funnet på nett i min desperate søken. Hvis du frykter det er litt ekkelt, så IKKE gå inn på dem, jeg vil jo helst ikke bekymre deg mer!!!

Strekk: Barnet legges på rygg i ei seng. Bandasjeres fra lyske til ankler på begge føtter, festes med noe plastergreier inni bandasjen, og så henges begge beina rett opp i været knyttet til et stativ, hvor det legges på stadig mere lodd for å tøye musklene og sånt til baby. Behandlingen er ikke smertefull for baby, kan være litt grinete de første dagene, misliker gjerne å ligge helt fastbundet, for hun må jo ligge sånn 24 timer i døgnet. BArnet tilpasser seg utrolig fort, og vår erfaring var at Synne var seg selv nesten hele tida, koste seg og lekte. Ammingen foretas da liggende oppi sengen til baby, og er litt kronglete de første par gangene til du får teken på det, men går helt greit! Strekkperioden er nok mest slitsom for foreldrene, men man må bare se fremover og holde ut, ALT BLIR BRA TIL SLUTT!

Gips: Barnet legges i narkose og gipses fra livet til anklene på begge ben, uavhengig av om en eller begge hofter er syke. Her er en link til hvordan gipsen ser ut: http://www.haukeland.no/metodebokorto/Metodebok_leger/sendiagnostisert_hd.htm

Gipsen har synne tilpasset seg fint, hatt den to mnd nå, og hun bryr seg ikke om den. Den motoriske utviklingen vil bli forsinket, men det tar de igjen, så ikke noe å bekymre seg for!

Her er link med bilder av pute/sprikbandasje: http://graficonn.no/barn/hdysplasi.html

Til sist, dette ble et laaaaangt innlegg, håper du kan ha nytte av det. Jeg vet selv hvor fortvilt og bekymret man kan bli, men man må bare prøve å sette ting i perspektiv.. Det er ikke noen farlig lumsk sykdom, kun en liten feil som lar seg rette på!! Vi er utrolig heldige alle sammen som ikke sliter med noe "værre" enn HD:)

Lykke til på utredning, håper alt er bare fint inni hoftene!!

klem

Skrevet

Tusen takk begge to:) har nettopp hatt familieselskap, men har sittet i en tåke og bare bekymret meg!

Jeg turte ikke gå inn på linken lille-snupp :) tok rådet ditt og lot være.

min mor anbefalte en fysioterapeut som jobber mest med barn, tenker at jeg tar en tlf til han i morgen tidlig. Er det andre behandlinger det går an å prøve ut enn skinne, gips og pute og strekk?

Er det noen andre som har hatt god erfaring med fysioterapeut?

Har jo ennå ikke fått svar på hva det er ennå. Men er lysten på litt svar, siden jeg fikk så lite info hos legen.

Er litt greit og få råd av mennesker som er i samme situasjon, blir jo prakket på alt av disse sykehus-legene, og de hevder ingenting annet enn deres metode hjelper. Vil bare det beste for jenta mi, og hvis det er en lettere vei ut av dette vil jeg jo selvfølgelig ta den:)

Tusen takk for råd og støttende ord:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...