Gå til innhold

ang reisevaksiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet hvor lenge før man reiser disse MÅ bli tatt?? skal til india

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er minstegrensen, men vi tok vaksine ca en måned før vi dro. Helsestasjonen vet nok mer om dette. Det kommer sikkert også an på hvor mange vaksiner man skal ta, og hvilke. Snuppa har tatt en hepatitt-vaksine 3 ganger tror jeg, og den skal vare lenge.

Skrevet

Jeg har vært i india flere ganger. Husker som barn var ikke foreldrene mine så nøye med vaksine. Dette førte til at jeg ble svært syk og fortsatte å være syk da jeg kom hjem ( med sykehusopphold), så hvis jeg var deg hadde jeg ringt fastlegen eller helsestasjonen og spurt så fort som mulig!

Skrevet

Hei!

På reiseklinikken.com kan du finne info :)

Om man ikke skal ha vaksine mot hepatitt B eller japansk B encefalitt er det passelig å komme ca to uker før avreise. Da har man tid til å ta Dukoral om man skulle ønske det, gulfebervaksinen er gyldig etter ti dager, og eventuell ømhet i skulderen etter DT-vaksinen har gått over før avreise. Det er imidlertid ikke bortkastet å sette for eksempel hepatitt A-vaksine selv dagen før avreise, for inkubasjonstiden er så lang at vaksinen rekker å virke før man kan bli syk.

Les mer på den siden om hvilke vaksiner dere må ha.

God tur :)

Skrevet

Det er hep B barna våre får, men det trenger de kanskje ikke ta. Det er hap A som smitter gjennom mat osv.

Skrevet

Jeg sjekket det nå. Snuppa tok hepatitt B ved siden av vaksinasjonsprogrammet, og så fikk hun hepatitt A før vi reiste.

Skrevet

takker for svar alle sammen!

sjekket ut siden reiseklinikken Happiness, kjempefin side, masse nyttig informasjon!=)

Fant ut alt jeg trengte der, det så ut som man trenger de samme vaksiner i india og pakistan, så da er spørsmålet mitt hvilke av vaksinene dere tok da dere reiste til pakistan? både jenta di (eller var det begge som var dere) og du?

Utenom de snuppa har tatt på kontrollene side, og utenom malaria(trenger ikke den der vi skal reise) så ser det ut som om det er 5 vaksiner de anbefaler nemlig, det var jo litt mange.

håper på svar fra deg happiness. =)

DT vaksinen får barna på 3mnd, 5 mnd og 1 årskontrollen el hva? men kan ikke huske jenta mi fikk den i skulderen, bare i lår. er det den du mener?

vi har fått time til vaksinering i ski neste torsdag..de avlyste her to ganger pga sykdom, så vi bare venter på å få tatt. tenkte å reise i slutten av mars,begynnelsen av april, men har ikke enda bestilt pga at vi vil ha alt ferdig først.

Skrevet

Hei!

Jeg tok ingen vaksiner jeg... dum som jeg var...Ble ganske syk.

Men datteren min hadde hep vaksiner, og de vanlige de får på hs. og da vi reiste første gangen så ammet jeg henne fortsatt så da slapp hun

å ta noen fler.

Men jeg vet mamma og søsteren min som var med oss en gang tok mange vaksiner også malaria tabletter og den vaksina mot reise diare og de ble SÅ syke!!! Har aldri sett noe lignende hehe.

Det er hepatitt A, Difteri og stivkrampe, og polio man må ha. Tyfoid feber kan være lurt å ta også, om dere skal være der lenge og i landsbygda. I Ski sier de helt sikkert dere skal ta den hehe.

Så det du trenger å ta er evnt påfyll av difteri og polio, hep A og Tyfoidfeber vaksina og koleravaksinen Echoral for å redusere risikoen for turistdiaré om du vil. Den Echoral vaksina hjalp ingen ting mot bakteriene i pk, så den tror jeg jeg ville droppa...

Ene legen i Ski vil gjerne vi tar alt og hun ga meg også malaria tabl selv om man ikke trenger.

Om datteren din er under 1år trenger hun ikke hep A vaksina.

Du må kjøpe en blanding av salt- og sukkervann i pulver på apoteket som skal blandes i kokt vann mot dehydrering. Jeg ble lagt inn pga det første gangen jeg var der om sommeren. Imodium mot diare og mamma hadde også med kull som de tok når de kasta opp(?). Når skal dere dra?

Husker i Pakistan så var det en periode med masse innsekter litt senere om sommeren, det kan være lurt å ha med myggnett eller noe myggstift el.l. Tror jeg kommer til å gi barna malaria tabl før vi reiser neste gang, bare for å være sikker- de kosta nesten ingen ting... Men man må ta de en stund før og en stund etter man kommer hjem.

Håper du ble noe klokere av dette.

Bare spør legen i Ski hva dere MÅ ta og så hva som er anbefaldt så får du ta det du vil ekstra.

Skrevet

Ja barna får den i låret, mens vi får den i armen.

Skrevet

Ja jeg ble mye klokere=) tusen takk for det lange svaret ditt, kjempesnilt av deg!

Må si jeg gruer meg litt til å dra, er så masse man må tenke på, og er så redd for at jenta mi skal bli syk, får bare håpe alt går fint! blir ihvertfall fantastisk å møte familien til mannen min!=)

Det blir nok i slutten av mars vi drar..

Skal kjøpe salt/sukkervann også, smaker det vondt? hehe du skriver det skal kokes,skal det avkjøles og så drikkes da eller, ikke drikke det varmt?

Du skriver at mamman din og søsteren din ble veldig syke når de var der, mener du diare, oppkast og sånt da?

blir ihvertfall spennende å dra da.. får håpe vi ikke blir så syke, jeg kommer ihvertfall til å ta med mat fra norge til Regine, middagsglass og grøt, og juice, da får vi heller ta med mindre klær.. he he, syk skal hun ikke bli, det er sikkert=)

Skrevet

Vet ikke hva det smaker, vi kjøpte i pk, med sitrus smak. Tror du skal koke og avkjøle vannet(fra flaske) og så ta i pulveret.

Ja de fikk oppkast og diare... Har aldri sett liknende! Hold dere unna melkeprodukter som krem. Salat og frukt uten skall. Skrell alltid appelsinene og bananene til jenta di selv. Egg og kylling må være gjennomstekt. Ikke spis fra tvilsomme steder ;)

Det er ikke sikkert dere blir syke, men det er jo ganske vanlig å bli det da desverre...

Klær er uansett så billig der nede om dere får de sydd så trenger jo ikke ha med så mye, og maten blir jo spist opp så dere får plass til de hjem :)

Blie kjempe spennende for dere! Har SÅ lyst å reise selv! Neste gang skal vi ta bussen fra Lahore til India håper jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...