Gå til innhold

går dere oftere til kontroll en hva "reglene" sier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo kjempesjeldentjo...eller fra 24uke skal jeg begynne hver mnd..

Jeg har vært oftere men det er fordi jeg har hatt halsbetennelse og bekkenløsning som jeg har trengt sykemld på...har da hatt med urinprøve og legen har sjekket blodtrykk og alt annet..synes det var greit.. for ellers hadde det vært aaaaaalt for sjeldent..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får flere kontroller enn 2gangs fødende skal ha, men får mere oppfølging så;)

Skrevet

Legen jeg går til, ønsket å følge det gamle opplegget, med å sette opp en time hver mnd. evt annenhver gang hos jordmor. jeg takket ja til det tilbudet. så liksom ingen grunn til å gå sjeldnere, siden jeg er så nysgjerrig på hva som skjer inni kroppen min, og siden det er 1.gang jeg er gravid. Skulle jeg gått så sjeldent på kontoll som det som er vanlig, hadde jeg blitt gal tror jeg. kan virkelig anbefale 1 gang i mnd om det er noe som er mulig hos andre leger også. jeg skal til jordmor om 2 dager, og så har jeg time hos legen min om 1 mnd igjen, osv....

Skrevet

Hvor ofte er det egentlig man skal?

En gang sånn.. 10. uke, så ultralyd og så fra uke 28? Eller?

Jeg er ikke inne i det norske systemet..

Her i DK er det i alle fall:

en gang ca i uke 10

Nakkefoldsscanning uke 13

Jordmor uke 16

Ultralyd uke 19

Lege uke 24

Jordmor uke 28 og 32,

lege uke 35

jordmor uke 38 og 40

og så er det overtidsvurderinger og sånn..

Sånn er i alle fall opplegget i forbindelse med min graviditet. (alle uker er ca-uker)

Skrevet

Jeg har kommet til uke 17 og har allerede hatt 15 forskjellige kontroller, men dette er fordi jeg har diabetes. Har gått annenhver uke til diabeteslege fra jeg ble gravid. I tillegg skal jeg ha minst en øyekontroll i hvert trimester. + en del ekstra UL og så har jeg noen vanlige svangerskapskontroller hos fastlege og jordmor.

Så jeg har det travelt om dagen kan man trygt si.

Og det ironiske med dette er at det er fra midten og utover kontrollene blir tett.. Så da kan dere jo selv tenke dere hvor mye jeg er hos legen.

Skrevet

jeg går hver 14. dag, lege / jordmor annenhver gang..

Skrevet

Jeg går hver fjerde uke til JM, var hos lege første gang og føler vel egentlig ikke noe stort behov for å gå dit så ofte nei!! =)

Skrevet

Jeg var først hos legen da jeg var ca.8 uker på vei, bare for å få bekreftet det graviditetstesten viste hjemme. Så fikk jeg ny time da jeg var 12 uker på vei. Var på ultralyd i uke 22 ( trodde jeg var 20 uker på vei...). Hos legen igjen i dag (22+6).

Fremover nå skal jeg gå annenhver gang hos jordmor og lege, 1 gang i måneden. Er ikke sikker på hvordan det blir de siste ukene ennå...

Syns det er et greit opplegg, jeg =) Men nå har ikke jeg hatt noen komplikasjoner eller følt for noe mer oppfølging heller. Merker jeg at det er noe som ikke stemmer, tar jeg jo bare kontakt med legen eller legevakta.

Skrevet

Jeg var hos legen uke 10, så UL uke 18, ringte helsestasjon for få dager siden som satt meg opp på første time uke 29. Min første time hos jordmor blir det. Synes det virket sent jeg, men hun sa det skulle være sånn.

Skrevet

I min kommune bruker de et skjema som ser slikt ut:

1.kontroll: lege, ca uke 7-12

2.kontroll: lege/jordmor, ca uke 12-16

20.uke: jordmor

24.uke: lege

28.uke: jordmor

30.uke: lege/jordmor

32.uke: lege

34.uke: jordmor

36.uke: lege

37.uke: jordmor

38.uke: jordmor

39.uke lege

40.uke: jordmor

Er selfølgelig helt frivillig om man vil f.eks bare gå til enten lege eller jordmor, men dette er en indikator.

Jeg liker godt både lege og jordmor så jeg følger dette skjemaet, og synes det jevner seg veldig fint ut med begge to! :)

Synes heller ikke jeg trenger noe mere oppfølging enn dette her, såfremt det ikke er noe helt spesielt...

Skrevet

Jeg hadde flere kontroller både sist og nå, en gang hver mnd...Fra begynnelsen av...

Skrevet

De nye anbefalingene og som min kommune følger er slik:

uke 8-12: Jordmor/Lege

uke 17-20: Ultralyd

Uke 24: Jordmor/Lege

Uke 28: Jordmor/Lege

Uke 32: Jordmor/lege

Uke 36: Jordmor/lege

Uke 38: Jordmor/lege

Uke 40: Jordmor/lege

Uke 41: Jordmor/lege

Uke 42: Overtidsvurdering på fødepoliklinikk.

Jeg har vært på flere, fordi jeg har vært plaget med kynnere og vært så sliten. I tillegg snek jeg meg en ekstra tur til jordmor; sjøl om jeg hadde vært hos lege på førstekontroll. Dette hadde jo ikke ho noe kontroll på... Også var jeg en ekstra runde på UL, fordi jeg hadde stort magemål. Fine greier. Er i uke 25 og har hatt fire kontroller.

Skrevet

Jeg får bare de 8 jeg har krav på...

Uke 8, UL, uke 24, 28, 32, 36, 38 og 40

Enig i at det er veldig sjeldent

Skrevet

Jeg skal sjekkes en gang i uka pga høyrisiko svangerskap. Hender det går nesten to uker mellom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...