Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på Hs i dag for å prate om amming og veie henne, det viste seg at hun har begynt å gå ned i vekt. Så jeg fikk beskjed om å starte med mme tillegg etter måltidene. Er så trist fordi melka mi forsvinner, skjønner ikke hvordan det har skjedd, har prøvd å amme med en gang hun sier pip, nesespray, ammete, malt osv. Men alikevel får hun ikke i seg nok mat. :(

Jeg har også prøvd å pumpe mellom måltidene.

Hvorfor mister jeg melka? Er det pga spiralen? Går det an? Hva skal jeg gjøre nå? Er så lei meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring til legen eller hs og spør om det kan være! Ville jo vært litt kjipt om det var pga den da!

Skrevet

Hei,

For meg ser det ut som du har gjort alt du kan for å holde på melken, og gjort en kjempeinnsats. Det kan jo hende at produksjonen tar seg opp hvis du fortsetter å pumpe!

Lykke til videre!

Skrevet

hei har ikke svarene på det du spør om men,

jeg har selv for lite melk, og må gi tillegg. hvor gammel er datteren di?

husk det er ikke noe iveien med deg, fortsett å amme før du gir flaske og gi henne så mye mme hun trenger og krever. de er selvregulerende.

dette går fint. jeg bleselv veldig lei meg, da jeg ikke hadde nokk melk og var veldig lei meg for dette. er heldigvis så heldig at mannen min han støtter meg godt og dette hjelp meg veldig.

hvis du er redd datteren din skal bli sugeforvirret eller heller vil ha flaske han du lage eller kjøpe deg et hjelpebryst,

http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=246#hjelpebryst

da slipper du puppenekt, det er hvertfall veldig vanlig at babyene nekter puppen når de får flaske ved siden av, dette fordi melken kommer lettere fra flaska de slipper å jobbe så hardt som ved brystet.

og velger du flaske bør du holde deg til et hull og de minste hullene slik at det holder seg tilnermet det å drikke fra puppen sånn at ikke melkenkommer mye lettere fra flaska.

dette går fint husk du kan jo fortsatt amme, og har jo fortsattnoe melk som du kan gi barnet ditt.

lykketill og trøsteklem fra

Skrevet

Hvis det er en hormonspiral kan det vel hende at melkemengden reduseres. Det er jo ikke sikkert at det er deg heller, kan hende jenta di ikke er flink å ta til seg alt hun trenger. Kan hende hun sovner midt i måltidet osv. Prøv å gi henne hyppigere måltider, og pass på at hun drikker tomt brystet, så kan du gi tillegg....og ikke vær lei deg for å måtte gi tillegg, kosestunden er like bra for jenta di den uansett hva du gir:)

Skrevet

Hs sa det kunne være spiralen, men at det også kunne være stress. Går på skolen i tillegg til å ha baby på 3.5 mnd. Blir litt slitsomt av og til, men det har gått bra til nå. Skal fortsette å prøve å få opp produksjonen, selv om jeg har jobbet med det i flere uker allerede og det minker fortsatt. Men jeg er uansett fornøyd med å ha ammet såpass lenge som jeg har. Det er jo bedre enn ingenting.

Takk for svar. =)

Skrevet

jeg ga en pupp og mme i flere måneder jeg. Hadde bare en fungerende pupp, og han glupske gutten her ble ikke mett. Ved 6 mnd ville han ikke ha mer pupp. Mne da hadde jeg godtatt og innsett at han har fått mm i 6 mnd, og bedre med noe enn ingenting :) Dette ordner seg!!

Skrevet

Hei. Jeg har desverre ikke så inmari mye smart å si som ikke har vært sagt her allerede. Men en ting har jeg da å komme med, og det er en viktig ting. Drikker du nok vann??? Dersom du drikker for lite vann kan det faktisk være nok til at melkemengden minker.

Prøv å pump hver 1-1,5 time en hel dag fra du står opp til du legger deg (ungen får få melka på flaske siden du da vil ha veldig lite melk siden det ikke rekker å fylles opp igjen), og drikk MASSE vann. Minst fire liter om dagen. Helst fem. Forhåpentligvis vil du voktne med melkespreng morgenen etter. Til vanlig bør du drikke minst tre liter vann per dag. Helst mer. Lykke til. :-)

Skrevet

Hadde nesten det samme problemet da tassen min var 3mndr gikk han ikke opp i vekt så mye.. og da måtte jeg gi han mme 3ganger dagen og så ga jeg mm så mye han ville ha.. Han ble rett og slett ikke mett av mm mi.. veit ikke hvorfor.. Men jeg har melk enda i puppen som han får mellom måltider og evt natta el tidlig om mårran.. Han er nå 8,5mndr.

Jeg ville bare si det at litt mm er bedre enn ingen mm! Så stå på! :)

Men selvfølgelig forsvinner mm helt så er det ingen krise å bare gi mme.. Er trist, men babyen din blir nok sunn og frisk og hel skjønn og vokser opp for det :)

Skrevet

Skulle ønske jeg visste om det der med hjelpebryst da Snuppa måtte få mme:/ Kanskje det ikke er for sent å prøve:)

Martine's mamma: Jeg vet hvordan det er Snuppa mi gikk faktisk litt ned ei uke. Det var ekkelt det. Nå er hun stabilisert på 200 gram i uka etter noen uker med 300 per uke.

Skrevet

Hei, det kan godt være stress. Det skjedde meg også. Jeg studerer også og til tider har det vært strevsomt å få det til, jeg skjønte ikke at jeg var så stresset at jeg fikk mindre melk, pumpet og styret, men så ble jeg forkjølet og ble liggende noen dager, hvilte og sov og drakk masse og da kom melken tilbake. Vært et forsøk? ta deg en vinterferie :))

Skrevet

Ser at ingen har skrevet noe om havre her;)

Havregrøt, havrekjeks, havresuppe osv er veldig bra for produksjonen. Her har jeg valgt det usunne men gode alternativet, havrekjeks med sjokoladetrekk. Spiser en pakke en dag og to dager etter har jeg MASSE mer melk. Legger også til hyppig og lar henne bruke meg litt som smokk når det er tomt, det stimulerer i allefall mine matfat litt ekstra.

Så dersom du har mulighet, ta to dager hjemme hvor du knasker havrekjeks og lar tuppa henge i puppen hele dagen (oki, ikke HELE dagen men masse masse)

Det er jo ikke sikkert det hjelper for deg, men har funket knallbra for oss. Når jeg har vært babyløs i 12 timer så kan jeg pumpe ca 700 ml fra hver pupp!

Har faktisk for mye melk innimellom når vi har hatt sånne dager, for puppene skjønner ikke helt hva som har skjedd:p

Lykke til!

Og mme er ikke noe nederlag!

Skrevet

Jepp, opplevde d samme her. Var rett og slett så sliten at jeg ikke klarte å lage nok melk. Prøvde også alt! Babyen ble vaffal mer rolig og fornøyd og laedre på seg. Ikke noe problem å kombinere pupp og flaske her. Har ikke noen god forklaring til deg, sånn er d bare noen ganger. Tror IKKE det er spiralen.

Du får bare trå til og si til deg selv at du er like god mamma selv om du ikke fullammer!! Du gjør det beste for barnet ditt, som trenger mer mat.

Skrevet

Jeg synes det er forferdelig at man skal bli kjempelei seg om man må gi mme i tillegg. Mme er jo ikke noe skadelig, finnes masse bra næring i den til barnet. Tenk, spesielt i endel andre land er det mye mer sosialt akseptert å gi flaske. Ikke vær lei deg, prøv å være glad for at du fortsatt kan amme i tillegg til å gi flaske! Ikke bruk energi til å deppe over dette, bruk heller energien til å kose med babyen din. Jeg kombinerer selv mm og mme og det går helt fint. Baby blir mye mer fornøyd om hun blir ordentlig mett. Lykke til.

Skrevet

Snakk med ammehjelp om dette med EN GANG! De kan mye mer om dette enn HS og lege. se etter en ammehjelp i ditt område på www.ammehjelpen.no

Skrevet

her var det mange gode råd, har stor tro på de som peker på stress.

hvile, drikke, sove er undervurdert tror jeg. det er slitsomt for kroppen å produsere melk, det krever nesten all energi en periode.

legg deg på soffan med god samvittighet og si til omgivelsene:" hysj, jeg lager melk!"

REGELMESSIG og hyppig amming er alfa og omega. det er i den første timen etter amming at storparten av melka produseres.

hvis du gir tillegg husk å gi det etter puppen!

lykke til ; )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...