Gå til innhold

Nå trenger jeg litt råd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt siden slutten av januar pga trøtthet, kvalme og oppkast.

Men den siste uka har jeg klart meg med bare 1- 3 runder over skåla pr. dag og ønsket å begynne å jobbe 40% igjen fra mandag. Jeg fåreslo 3 dager av 4 1/2 time.

Jeg jobber i privat barnehage med 20 ansatte.

Men jeg greier ikke å være på jobb før i 10-11 tiden da jeg fremdeles er morgenkvalm.

Ringte sjefen for å finne en tilretteleggings mulighet i dag, han sa at det var uaktuelt å komme tilbake dersom jeg ikke kunne jobbe hele dager. Da var alternativet. Hele dager, full sykemelding eller aktiv sykemelding.

har noen noe synspunkter på saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, det var noe merkelig å si... Da er det jo ikke noe særlig til tilrettelegging.. Jeg ville hørt med legen min eller nav hva de sa om det. Han har vel en som er vikar for deg når du er sykemeldt? Kan ikke den bare går ned i stilling mens du jobber det du kan?

Skrevet

Arbeidsgiver har vel ingen rett til å stille ultimatum? Det er du i samråd med din lege som bestemmer hvor stor %-del du skal jobbe.

Jeg forstår godt at det kan være enklere for arbeidsgiver å ha en vikar i fulltidsstilling enn deg i 40%. Men jeg tror absolutt ikke han kan bestemme dette.

Aktiv sykemelding kan vel også være en idé? Men da blir det kanskje vanskelig med samvittigheten når du ikke orker være på jobb?

Sjekk med NAV du. De vet som regel regelverket her.

Lykke til & håper du føler deg bedre snart.

Skrevet

Arbeidsgiver har krav på å tilrettelegge for deg. Trygdekontoret er veldig glad i aktivsykemelding og har regler som går ut på at arbeidsgiver er pliktet til å tilrettelegge for hva som er best for deg. Enig med Susie, kontakt NAV. Det er bare tull at du ikke kan begynne feks 11.

Skrevet

Det er klart det er vanskelig for arbeidsgiveren din å få vikar bare noen timer på morgenen og eventuelt på ettermiddagen.

Jeg syns det er forståelig at arbeidsgiver sier i fra at det blir vanskelig å få til. Det er jo bare det at det er lettere for arbeidsgiveren å planlegge hvis du er 100% sykemeldt. Eller at du er der noen fulle dager.

Det er sikkert også ok for arbeidsmiljøet at den som vikarierer for deg får være en del av arbeidsplassen din på en litt ryddig måte, og greit for dine kolleger å vite hva de har å forholde seg til.

Det er sikkert ikke for å være vanskelig.

Lykke til.

Skrevet

Typisk!

Nav kontoret i min by er på flyttefot og vil ikke være tilgjengelig 20-22 februar!?!

Typisk!!!

Uff, dette var en dum og kinkig sitvasjon... jeg som trodde arbeidsgiveren min skulle bli litt glad når jeg kunne komme tilbake i jobb.

Kjenner at jeg igrunnen ble litt lei meg...

Skrevet

neida, han prøver nok ikke være vanskelig... men trodde han hadde plikt til å tilrettelegge for meg. Er jo trossalt jeg som er fastansatt ikke vikaren.. :/

Men jeg tar poenget ditt andrerunde :)

Skrevet

Aktiv sykemelding må jo være tingen. Jeg forstår det sånn at du da hele tiden har en vikar som går for deg, men at du jobber i tillegg når du er i form. Vikaren er til og med betalt fra stat/kommune så arb. giver slipper billig unna.

Lykke til!

Skrevet

Det var ikke meningen å være krass. Hvis det ble oppfattet slik.

Håper du og jobben din finner en fin løsning for dere begge. Det er veldig deilig å være litt i jobb og ha kontakt med omverdenen og føle at man utretter noe, så jeg skjønner godt at du vil tilbake.

:-)

Skrevet

ta ut aktiv sykemelding. det har jeg gjort. veldig greit. kommer å går som jeg vil og de leier inn folk til alle vaktene mine.. har også vært sykemeldt siden midten av januar.

Skrevet

Andrerunde :) Neida du var ikke kvass.. bare veldig ærlig.. så ærlig at jeg synes du var tøff :)

Mari24,

Jobber du i barnehage?

Isåfall hvilken stilling har du?

Hvor mye er du på jobben?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...