Gå til innhold

Sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg lurer på om hva jeg har rett til dersom jeg blir sykemeldt.. har bare en 13 % stilling, men jobber MYE ekstra.. Har jeg rett til noe i det hele tatt utenom de 13 %??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min arbeidsplass er det slik at hvis du har avtale på de ekstra vaktene (enten muntlig eller skriftlig) skal du ha betalt for dem ved sykemelding og legeerklæring.. Men er det bare slik at du blir spurt fra uke til uke kan du ikke dokumentere at du har de ekstravaktene, så da får du ikke for de..

Ikke sikker på om du har krav på noe annet ettersom du har så liten stilling og dermed ikke vil får veldig mye sykepenger.. Hør med nav.

Skrevet

Hørte faktisk på nyhetene for ikke lenge siden at dette var et stort problem for mange.

Spesielt sykepleiere blir ansatt i småstillinger og så jobber de masse utenom. Når de da plutselig blir sykemeldt så får man bare sykepenger for den % du er ansatt i.

Tror det var noe med at fagforeningen prøver å endre slik at man lettere skal få større stillinger slik at de ansatte ikke blir så lett straffet når de blir syke.

Så desverre.. Du har nok ikke rett til så mye i sykepenger.

Skrevet

Er det ikke slik som med lønn under permisjon? at en får et snitt av det en har tjent de siste tre månedene?

Er virkelig ikke sikker alstå, bare noe jeg tror...

Skrevet

Nei det er ikke det samme. Jobber du 100% så har det ikke noe å si for sykepengene om du blir sykemeldt for da får du jo samme lønna.

Men er du ansatt eller har kontrakt på en mindre stillingsprosent og jobber mer utenom så vil du kun få sykepenger av det du har kontrakt på.

Permisjonspenger blir regnet ut fra hva du har tjent. Har du fastlønn ser de kun på sist mnd.

Skrevet

Så lenge du er sykemldt grunnet graviditet kan arbeidsplassen din søke refusjon fra trygdekontoret... uansett så skal trygdekontoret regen ut hvor mye du skal ha utbetalt etter en mal de har om gjennomsnittslønn de siste ukene..

Jeg f.eks har jobbet fult med fast mndslønn en stund nå.mn kontrakten min går ut mars...jeg har ikke termin før slutten av juni men vil likevel få samme lønn fram til permisjonstiden.. så lenge jeg ble sykemeldt før kontrakten går ut..

Nei søren vent litt...dette blir jo ikke det samme nei.. for jeg hadde jo 100%kontrakt.. men tror faktisk at de uasnett regner sykepenger etter ett gjennnomsnitt ,men ble litt usikker ..ring NAV og hør..

Skrevet

Du får ingenting gratis. Men det er håp likevel.. Du må selv kontakte trygdekontoret med så mange lønnslipper du gidder og fortelle at du jobber mye mer enn den faste prosenten din. De vil da bruke lønnslippene til å regne ut et gjennomsnitt, og det er det du vil få, du skal ikke tape penger på å bli syk i Norge. Sånn gjorde de det på trygdekontoret her ihvertfall.

Skrevet

Hei, ift permisjonspenger så mener jeg du tar feil Anonym over her - du får en % av lønna di - ved 42 uker får du 100% lønn av den lønnen du har, ved 52 uker 80% av lønna (fastlønn) - ikke hva du har hatt. Jeg fikk regulering underveis i permisjonen med nr 1 og fikk da 80% av den nye lønna.

Tjener du over 6G så er det avhengig av arbeidsgiver om de dekker over 6G - jobber du i staten så er det dekning over 6G.

Skrevet

eg har klippet fra NAV.no...

Her står det hva du har krav på, og du får jo mer fordi din ukeinntekt jo er større. Det går ikke på stillingsstørrelse men altså lønn. I tillegg har jeg hørt at du kan bli sykemeldt fra ekstrajobbing som du i utgangspunktet ikke har - altså siden du ikke har muligheten til å jobbe ekstra som du ellers ville. Håper du ble litt klokere nå!

Fra NAV:

Arbeidstaker må ha vært ansatt i minst fire uker for å ha rett til sykepenger, og har da rett til sykepenger fra første sykedag. Retten til sykepenger for selvstendig næringsdrivende og frilansere er ikke den samme som for arbeidstakere.

Arbeidstaker

For å få rett til sykepenger må du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade, du må ha vært ansatt i minst 4 uker og du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G).

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, dvs den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett o.l regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

Sykepenger fra folketrygden.

Den aktuelle ukeinntekten omregnes til årsinntekt. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten, som regel beregnet på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene som er fastsatt for de tre siste årene før du ble syk.

Skrevet

Må bare legge til: Når det gjelder foreldrepenger (det man får utbetalt i permisjon) så skal nav regne ut slik at du kommer best ut, Se på nav.no, det står helt greit der. Om du sliter med å finne fram kan det være lurt å se på diverse skjemaer - det står ofte godt forklart på disse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...