Gå til innhold

RS virus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann er 20 mnd, og for litt over en måned siden hadde han bronkittlungebetennelse. Dette ble behandlet med antibiotika og han ble frisk. For halvannen uke siden ble han veldig kortpustet og legen sendte oss på sykehuset der vi måtte være en natt. Han fikk inhalasjonsmedisiner og kunne dra hjem fordi de mente han hadde blitt helt bra. Dagen etter vi kom hjem fikkk han feber og ble veldig dårlig, har nå vært dårlig nesten en uke, har feber (ikke voldsom høy), og hoster voldsomt. Han har også kastet opp en del, men det er antakeligvis pga hosten og at han har svelget mye slim.

Idag ringer jeg bhg for å si han ikke kommer igjen, og da spør de om han har fått RS-virus, fordi det er flere andre barn som har det i bhg. De tok jo masse prøver på sykehuset, og regner med de hadde sagt om det var RS, men nå lurer jeg på om det er det han har, og kanskje har hatt hele tiden? Er det noen med erfaring på dette, hvordan arter det seg, og burde jeg kontakte lege igjen?

Det ble litt langt, men håper noen gidder å bry seg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Infeksjoner med RS virus er visst en av de vanligste infeksjonene hos barn. Det som er er at vi forbinder det ofte med alvorlig sykdom og sykehus innleggelse. Man hører jo om små barn som virkelig blir dårlige av dette, med pustevansker og lungebetennelser og til og med ettervirkninger av dette. Men dette gjelder spesielt for små barn, og da særlig under 1 år (kunne legen vår fortelle meg).

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322402

Min datter var nettopp forkjølet og da antok legen det var RS virus. Men for henne artet det seg bare som en kraftig forkjølelse (men det var ille nok ja. Skikkelige hosterier som buldret i brystet på henne).

Du får behandle symptomene på gutten din som best du kan, med evt Paracet og slimløsende hostesaft og kanskje litt lunken/varm saft for løse opp slimet etc etc og håpe det gir seg raskt. (Forferdelig når de er syke......)

MEN (som legen min også sa, velsigne henne!), kom heller en gang for mye enn en gang for lite hvis du er i tvil. Ikke nøl med å ta m små barn til legen hvis man er usikker eller redd!!

God bedring og lykke til!

Skrevet

For å kunne fastslå med sikkerhet at det er Rs så må det tas en bakterieprøve på snørr. Gutten min ble testet for dette en gang han var innlagt på barneavdelingen(hele korridoren ble testet, -vi var der pga lyskebrokk), og måten de gjorde det på var å stikke en tynn slange opp i nesen hans for å suge ut snørr.

M.a.o, RS er ikke noe en fastlege kan fastslå ved blodprøver eller å lytte på lungene.

Med tanke på smittefare ovenfor andre barn så mener jeg at du bør få sjekket dette på nytt. Selv om det er farligst for de aller minste så er det også større barn dette er farlig for. Tenker da på barn som har litt lungeproblemer fra før av (de er det mange av), er visst også veldig vanlig at barn utvikler astma etter RS/trenger astmamedisin for å løsne opp litt.

Sønnen min er født 12 uker for tidlig og trengte mye pustehjelp etter fødselen og er en av dem som antagelig må få ny pustehjelp ved en RS infeksjon, derfor ville jeg hvertfall satt pris på å få beskjed fra barnehagen når det går RS virus på hans avdeling slik at vi er obs på dette.

Det jeg mener er bare at dersom du selv syns dette minner om RS så kontakt lege igjen, forlang ordentlig test. Dersom det viser seg å være RS, så må barnehagen få beskjed om dette, slik at andre foreldre blir varslet.

Det er ett veldig alvorlig virus som tar livet fra mange små nyfødt.

Dette ble ett laangt svar, men er det noe jeg er redd for at sønnen min skal få, så er det RS......Hvertfall frem til han er 2 år. Da skal jeg ikke være like hysterisk lenger ;o)

Skrevet

Jeg har nå snakket med sykehuset, og det er RS virus han har. Da han ble innlagt forrige uke, tok de jo mange prøver, inkludert den du beskriver, Gutten min sin mamma.

Og i barnehagen er det jo flere som har fått RS-virus, så de er helt klar over at det er tilstede.

Skjønner godt at du er hysterisk for dette (syns egentlig ikke det er å være hysterisk jeg da...), legene lurer på om lillemann har litt sensitive luftveier, og det er nok derfor han har hatt så problemer med pusten nå som han har fått dette viruset. Det er ikke moro!

Tusen takk for svar!

Skrevet

Sender mange god bedring-klemmer til gullet ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...