Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #1 Skrevet 20. februar 2007 Min lille skatt nekter å sove før ca 22,30-23,00. og da sover han til kl.9-10 om morgenen. Er våken ca 2 ganger i den perioden for mat. Vi har ikke til nå vært så streng på leggetider og slikt. Men innser nå at vi MÅ begynne med det nå. Han er snart 9 måneder!!! Noen som har gode råd om hvordan vi skal starte/gjøre det/eller har samme erfaring selv???
kleenex Skrevet 20. februar 2007 #2 Skrevet 20. februar 2007 Helsesøstra vår sa at men skal ikke plukke de opp når de har lagt seg, ha faste leggerutiner og så fikk vi et ark med en leggemetode som er sånn at man skal gå inn etter så så mange minutter, det går over fire dager, man kan velge å bare bruke deler av den
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #3 Skrevet 20. februar 2007 Hei! Jeg synes det står veldig mange gode råd i boken "Sove hele natten" av Nina Misvær og Birte Svatun. Vår datter er bare 2 md men allerede har jeg fått mange gode innspill på hvordan man kan få gode sovevaner og boken har egne kapitler for flere alderstrinn.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #6 Skrevet 20. februar 2007 Han sover jo lenge på morgenen da...hva med å prøve å legge han litt tidligere på kvelden i første omgang..siden han nok ikke er så trett ettersom han sover så lenge på morgenen..alt etter siste kvil på dagen kanskje.. Eller stå opp tidligere om morgenen og få kvilene tidligere slik han blir trett tidligere om kvelden? Vår gutt og tullet endel, bæsjet mye om kvelden og kl ble fort 21-21.30 før han fikk til å sove. men var jo trett tidligere. Dermed startet vi med å legge han kl 19 da han var trett. Protesterte mye, og var vant med at jeg tok han opp for amming/raping og lignende og dermed gråt han mer. For visste jo at jeg tok han opp. Pappaen trådde til og gikk bedre, var mer sikker på han- han tar han ikke opp for pupp og lignende så visste han ikke fikk annet enn smokk. Så gjennomførte jeg og det..etter 1 uke så var alt bedre. Han la seg selv, roet seg med tytten når han våknet (pleier sovne først godt for så å våkne etter en halvtime). Rett og slett vise for han at nå er det kveld og du skal sove...vet det ikke er lett..men går du gjennom det så blir kveldene mye bedre for ettertida...han er jo så pass gammel nå at han bør forstå at kveld er kveld:) Lykke til hva dere bestemmer dere for:)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #7 Skrevet 20. februar 2007 og samme ritual om kvelden, stell, pupp, pusse tenner, sang, bok, eller hva dere vil...bare at det blir nesten likt hver kveld...før han finner senga...blir forberedt på kvelden på en måte...
2barnsmorønskerseg1til Skrevet 20. februar 2007 #8 Skrevet 20. februar 2007 Jeg har kjøpt meg boken til Nina Misvær- sove hele natten- der står det mange fine tips og alt har fungert her etter vi har fulgt det som står i boken;) Lykke yil:)
Gjest Skrevet 20. februar 2007 #9 Skrevet 20. februar 2007 Vi begynte å legge litt tidligere når snuppa var ca 9-10 mnd. Dette fordi hun begynte å kutte ut en dupp på dagtid, men tydelig trengte antallet timer søvn. Det tok et par kvelder, og så ble det den nye rutinen. Hun la seg ikke like sent som gutten din HI, men ca kl 21 og sov til 06-07. Nå legger hun seg uten unntak i 19-tida. Og sover godt til 7.30-8.30. Så her ble det bare positivt å legge seg tidligere! Det er jo bare å prøve. Men vær for all del konsekvente: Samme rutinene hver kveld, sånn nogenlunde samme tidspunkt, og la han ligge i sengen etter at han er blitt lagt. IKKE ta han opp. Trøst ham om det trengs, men la han bli i sengen.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #10 Skrevet 20. februar 2007 dytter...her var det mange gode råd.... noen flere med erfaringer og tips?????
candyland Skrevet 23. februar 2007 #13 Skrevet 23. februar 2007 min la seg rundt halv ti hver kveld nå frem til 5mnd, fordi det passet seg best slik. men nå ville vi han skulle venne seg til en tidligere rutine, så vi slapp å begynne å rote med det senere. vurderte å legge han ett kvarter tidligere hver kveld, men valgte isteden å gå rett på å bare legge han kl åtte en kveld. sov godt på dagen, og holdt han våken etter fem. de første 2 netterne, sto vi opp i 5tida(var våken og hadde bæsja seg ut...) men etter det har han stått opp 7-8(det var det han pleide å sove til før også han var vant til mørkt kaldt rom på natt, og kveldsstell og pysj, så han skjønte at det var natt fra første forsøk, selv om det var tidligere enn vanlig. lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå