Gå til innhold

Barnet mitt biter,trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er 20 mnd, og har i den siste tiden begynt å bite og klype mye. Det er blitt et problem i barnehagen. Lar ikke de stakkars andre ungene være i fred. Jeg føler meg hjelpeløs og vet ikke hva jeg skal gjøre. Sier alltid strengt nei, og fjerner han fra "åstedet". Noen ganger prøver jeg å disrahere han når jeg ser hva som er i gjære. Da klarer jeg å avverge det. Men det er jo ikke alltid man er oppe i alle situasjonene. De i barnehagen har bedt meg om å konsekvent kutte ut ordet "nei". De mener det gjør saken værre, og at det gir han den oppmerksomheten han ønsker.

Er det noen som har erfaring med dette. Jeg er skikkelig lei meg, hvorfor gjør han dette, er det noe med oppdragelsen som jeg har misslyktes med? Er ikke noe gøy at foreldrene til de andre barna skal tenkte stygt om han og oss heller..

Hjelp ønskes..

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg henger meg på her for sønnen vår biter og klyper også. Lenge siden de sa at det var et problem i barnehagen med flere, men hjemme klyper han oss og biter når vi tuller og han blir ivrig. Vi tar hendene hans ned med en gang og forklarer etter beste evne når han er i ferd med å klype. Det samme med biting. De i barnehagen fortalte at han noen ganger biter andre hvis noen tar leken fra han og han vil forsvare seg. Han kan jo ikke siifra på annen måte.... Har også opplevd at han biter og klyper andre barn når vi er borte på besøk. Ikke mye koselig og man slapper jo ikke av, må hele tiden være på vakt for at han ikke skal bli mislikt av alle foreldre og barn rundt oss.

Jeg også trenger sårt råd, er dette noe som kommer til å gå over etterhvert, hva er grunnen til at barn gjør dette?

Skrevet

Noe fungerer for noen mens noe annet fungerer for andre barn har jeg funnet ut. Prøver å få minsten på to her i huset til å slutte å bite, ikke så mye nå lenger men plutselig hogger hun til storesøster. Er vist ikke noe problem i barnehagen.

Men med storesøster gikk det greit å få henne til å slutte å bite da jeg ba henne bite seg selv, og når jeg så henne bet løst ba jeg henne bite hardere. Så jeg henne skulle til å bite, sa jeg hun heller kunen bite seg selv. Da gikk det ikke så lang tid før hun sluttet.

Men lillesøsteren er værre å få til å slutte. Hun bare ler når hun biter seg selv, så det er liten nytte. Men prøver nå ut å ta i kinnet hennes. (ta klypetak, men løst så det ikke kjennes. For det fungerte utmerket på å slutte å bite i puppen da ungene ammet. de ble kjempe fornærmet, men sluttet kjapt.) men det er vanskeligere når det er storesøeken inne i bildet, da må de også si unnskyld osv osv. Men det virker som vi er på riktig vei hvertfall. Blir kjempe fornærmet når jeg tar i kinnet hennes, så jeg må prøve å ikke synes synd på henne for det er det jo ikke. Irriterende at de vet hvem knapper de skal trykke på for å få oss til å snu.

Sette de på en stol, og la de sitte der litt kan også fungere. Selv om de ikke helt skjønner det med stolen enda, blir det nok kjedelig etterhvert. Og her i huset har det fungert best om vi har fortsatt med våre ting, og barnet må sitte på stolen til vi sier de får gå.

Henger en seg opp i at de biter og får respons for det, selv om responens ikke er positiv. En må igrunnen finne noe som dem synes er kjedelig, så de forbinder det med å bite til noe som gir kjedelige konsekvenser. Slik som å sitte på en stol, bite på seg selv istede el.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...