Gå til innhold

Fisk! Del oppskrift med meg, please :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo er utrolig dårlige til å spise fisk. Problemet mitt er at jeg ikke har noen oppskrifter!

Del gjerne deres oppskrifter med oss andre :) (husk å være nøye med beskrivelsene - jeg er ordentlig dårlig på dette)

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne bør være enkel.

Til 2 store og 2 små personer (rikelig med mat)

700-800 gr laksefilet.

Fjern bena med tang (du kan kjenne dem ved å stryke en finger, oppover fra halen, omtrent på midten av fileen). Skjær vekk rester av finner langs siden. Del opp i passende serveringsstykker. Salte og pensle med litt olje. Steker den i litt olje på noe over middels varme med skinnsiden ned. Senk temperaturen noe etter en stund. (Skinnet skal bli sprøtt, men ikke svidd). Se til at fisken ikke setter seg fast og stek på skinnsiden til nesten helt gjennomstekt. Snu filetbitene og stek resten fra filet-siden.

Pleier å servere med kokte poteter, dillsaus(pose), agurksalat og revne gulrøtter(mest for barna).

Dette er digg.

Skrevet

Denne her er veldig enkel og veldig populær hjemme hos oss.

Du kjøper fjellørrett (1 til hver pers) og skyller den godt i kaldt vann.

Så vender du den godt i hvetemel som er i blandet salt og pepper.

Stekes på middels varme i smør i panne til den er gjennomstekt, obs, pass på så den ikke blir brent. Når det er like før den er gjennomstekt tilsetter du litt fløte (så mye som du vil) og lar det surre på veldig svak varme i ca 1 min. Dette er knallgodt. Jeg serverer den sammen med kokte poteter og agurksalat.

En annen liten fiskeoppskrift er denne som oxo er populær hos oss:

Du tar laksefile (så mye som du syns passer) og skjærer den opp i passende serveringsstykker (behold skinnet på). Legger bitene i en ildfast form med LITT smør. Legg en sitronskive på hver av laksebitene og strø over salt, pepper og hakket persille. Stekes i ovnen ved 200 grader i ca 20 min eller til du ser at laksen er gjennomstekt. Serveres med kokte poteter, agurksalat, revne gulrøtter i blandet bittelitt sukker og sitron og hollendaissaus fra pose. Nam nam.

Håper dette var noe du har lyst til å forsøke.

Skrevet

Denne pleier vi å ha!

1kg laks eller ørrett filet

2 klyper salt

1 klype pepper

2ss sitronpepper(krydderes etter smak)

2-3ss dill(tørka)

1 liten klatt smør

Ha fisken folie,kryddere med salt,pepper,sitronpepper og dill tilslutt.

Legg smørklatten oppå fisken og pakk godt igjen.

Stekes på 200 c varmluft ca 35min,du må se ann tykkelsen på fisken.Når kjøttet har løsnet fra bena er den stort sett ferdig.

Serveres med poteter,agurksalat og Hollandaise saus eller poteter,kokte gulrøtter.hollandaisesaus.Sandefjorsmør kan også brukes,men jeg liker hollandaise best =)

Skrevet

Prinse fisk er en klassiker. God gammeldags hverdagsmat!

Sett ovnen på 200 grader.

Stek filet av sei, hyse el. Nok til så mange som skal spise. Krydre de med salt og pepper mens du steker de i stekepannen bruk godt med melange.

Legg fisken i en ildfast form.

Lag hvit saus: smelt melange i en gryte, visp inn hvetemel spe med h-melk kok under røring så den ikke brenner seg bare nok til å koke ut mel smaken. hell sausen over fisken sett i ovnen ca 15 min.

Server med potet og gulrot.

Skrevet

Dette er god fisk som mannen min som ikke er fiskespiser liker!

Pesto-laks 4 pers.

4 skinn og beinfrie laksefileter (gjerne fryste)

Pesto (blanding av basilikum, hvitløk, olivenolje og pinjekjener)

Sitron

Sett ovnen på 200 grader

Dryss salt og pepper på fiskefiletene og putt dem i en ildfast form.

Ta ca en stor spiseskje pesto og fordel på toppen av hver laksefilet.

Legg tynne sitronskiver på toppen og strø gjerne pinjekjerner over. Steikes midt i ovn i 20-25 minutter til fisken lett skiller seg når du pirker i den med gaffel.

det er godt med potetbåter, tomasalat eller gresk salat og hvitløk eller rømmedipp.

Denne fiskeretten er også knallgod om man griller den i folie på grill!

Skrevet

Grovriv det du ønsker av grønnsaker og ha det i en ildfast form. Du kan evt koke det i noen min først, men det trengs ikke. Hell over hvit saus.(Hvis du ikke har kokt grønnsakene på forhånd kansausen være litt tynn)Stekes på midterste rille ved 225 grader, ca 30-40 min (til fisken er ferdig) Du kan evt strø litt ost på toppen ca 15 min før retten er ferdig.

Denne pleier jeg å lage når vi har endel grønnsaksrester.

Skrevet

Denne er kjempegod og sunn:)

Fisk i folie (2 pers)

500 gr torsk(eller laksefilet som jeg bruker)

2 gulrøtter

1 løk

1/2 purre

2 poteter

3 ss rømme eller kesam

4 ss olivenolje

2 ss chilisaus

4 ss reker(de bruker jeg å sløyfe)

1/2 squash

2 dl grovhakkede tomater (hermetikk)

salt/pepper

Kutt alle grønnsaker og fisken i terninger. Ta aluminiumsfolie(ganske mye) og smør den med olje først. Lett så grønnsaker og fisken oppå. Ha så på rømmen, chilisausen og de hakkede tomatene oppå der igjen. Ha til slutt på litt olje på toppen( du trenger ikke blande) og "knyt" igjen folien som en pakke.

Stekes i ca 30 min på varmluft, 200 gr

Vel bekomme

Skrevet

Denne er god både for barn og voksne:

-Torsk

-1 rød paprika

-1 gul paprika

-1/2 purreløk

- 1 glass dolmio pastasaus

Skjær paprika i strimler og hakk purreløken. Fres litt og litt på en stekepanne. Ha alt i en ildfast form.

Legg torsken i stykker oppå dette. Ha på salt og pepper, og strø over enten fersk eller tørket Timian og persille.

Hell pastasausen over og stek i ovnen i ca30 minutter på 200 grader.

Server med ris.

Skrevet

Vi spiser heller ikke mye fisk, bare denne retten faktisk - men den er lett og meget god.

Kjøp skinnfri laksefilet enkelt-pakket i remse på 4 (Meny/Rimi m. fl)

Vi to voksne spiser 1-2 fileter per person

Smør en ildfast form med litt smør, legg de frosne filetene oppi.

Kjøp Maggi sin " Lohi-Laks-Lax" saus

Denne blandes ut i 2,5 dl kaldt vann (smaker best da) hell over fisken

Varm fisken i stekovnen i 25-30 min ca 200 grader

Serveres med Basmati/Jasmin boil-in-bag ris og Meksikansk salatblanding (den med strimlet ost og små tacochips...!)

NAM!!! Velbekomme c",)

Skrevet

Hallo.. Glemte å skrive at du legger fiskestykker, hva slags som helst, oppå grønnsakene. Er det mulig å bli så sløv da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...