Gå til innhold

Alkoholservering til dåpsmiddag???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi skal ha kirkedåp med påfølgende middag som består av sjømat til forrett og reinstek til hovedrett. Vi har veldig lyst å servere et glass hvitvin til sjømaten og rødvin til reinsteken, men vet ikke om det passer seg helt i en barndåp. Jeg har prøvd å forhøre meg litt, men har ikke fått noe svar. Hva mener dere om å servere alkohol i en barnedåp??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kommer ikke til å gjøre det siden vi skal ha koldtbord på en formiddag etter gudstjenesten. Kunne servert både vin og øl til maten, men syns ikke det passer seg med alkohol i dåp. Det er jo barnas dag på en måte. Men skjønner jo at med den menyen du har valgt kunne det passe godt med vin......

Skrevet

Vi kommer ikke til å servere alkohol i Iver sin navnefest. Men det gjør man som man vil med! :)

Skrevet

Jeg tror jeg har bestemt meg for IKKE å servere vin til maten. Jeg er enig i at dette er barnets dag og ikke vår, så da får det holde med rent kildevann og brus til middagen..

Skrevet

Jeg syns ikke det passer seg med alkoholservering i en barnedåp. Vi serverer heller ikke alkohol i julen eller andre dager barna r til stede. Mulig jeg er gammeldags...

Skrevet

NEINEINEI!!! ikke aktuelt med alkohol i barndåp!

Skrevet

Synes heller ikke at det skal serveres alkohol til dåpsmiddag. Det samme gjelder i konfirmasjon.

Skrevet

Signerer denne her jeg også. Der det er barnas festdag, høytid og feiring holder jeg selskapene fritt for alkohol.

Men kommer man fra ulik feiringstradisjon der alkohol er vanlig i slike sammenhenger, må man gjerne føre tradisjonen. Ikke glem at man som gjest har selv et valg om å ta eller å ikke ta en flaske eller et glass til maten.

Skrevet

Vi kjem ikkje til å ha alkohol i barnedåpen, men vi skal ikkje ha "full middag" heller. For meg høyrer det ikkje heime med alkohol i barnedåp, men eg er ikkje van med å ha full middag. Det er jo litt annleis når ein har fleire retters måltid liksom.

Dette var jo ikkje til særleg hjelp sidan eg ikkje har erfaring, men eg føler at alkohol og barnedåp ikkje høyrer saman...

Skrevet

Vi skal ha navenfest for jentene våre og vi skal ha alkohol. Vi skal ha koldtbord med øl og vin for de som ønsker det. Med den menyen dere har valgt så hadde jeg servert vin til maten.. Hvorfor ikke...?? Jeg mener nå; alt med måte... !!

Det er dere selv som bestemmer hva som passer til deres barnedåp.

Lykke til med dåpen..

Skrevet

Vi serverte musserende hvitvin til å skåle med i første barnedåp. (Kveldsgudstjeneste og kaffe og kaker etterpå).

Andre barnedåp feiret vi i mitt hjemland med kun familien til stede, og vi serverte middag - selvfølgelig med vin til. Hos oss hadde det vært utrolig rart og vitnet om liten gjestfrihet å ikke tilby gjestene våre god drikke til god mat.

Tredje barnedåp feiret vi her i Norge midt på dagen med en varm rett, så kaffe og kaker. Ingen alkohol.

For meg er det absolutt ingen problem å servere vin til maten i barnedåp. Jeg kan legge til at jeg er det som gjerne kalles for personlig kristen!

Skrevet

jeg ser ikke problemet med å servere godt drikke til god mat. gjerne også en cognac til kaffen. men vi lar det bli med det. det er jo gjerne slik at folk skal på arbeid på mandag, noen må somregel kjøre, og da begrenser jo enhetene seg ganske raskt. det er jo ikke slik at det må utarte seg til å bli den tradisjonelle norske helgefylla heller...

Skrevet

signerer denne, synbtes ikke alkohol har NOENTING i en barnedåp å gjøre, er barnet man feirer, det er deres dag, ikke for at vi skal "kose" oss med et gladd vin eller tre til maten...

syntes ikke det passer seg i noen anledninger der barn er tilstede

Skrevet

Synes ikke det passer med alkohol i dåp! Hadde heller ikke det i konfirmasjon, det er jo "barnas" dag. Har ikke noe spesielt mot alkohol, drikker både øl og vin jeg!

Skrevet

Norge er vel det eneste landet i verden hvor man er livredd for at ungene skal se man drikker alkohol. Det er veldig stor forskjell på ett glass vin og det å drikke seg beruset. Dersom det er mange barn tilstede ville jeg vurdert det ut fra det som er kotyme hos dere i familien på andre festligheter :)

Lykke til

Skrevet

Med den menyen dere skal ha ville jeg virkelig ha savnet vin! Blir litt stusselig med søt drikke til så god mat.

Og dere kjenner jo sikkert familien deres, det er jo sjelden noen drikker seg overstadig beruset eller det oppstår pinlige situasjoner i slike sammenhenger.

I vår familie ville nok folk spurt etter vin om vi ikke hadde satt frem vinglass til en slik god middag. Særlig hvis vi hadde middagen hjemme:-) . Hadde vi holdt den ute er jeg sikker på at svigers hadde bestilt vin og tatt regningen hvis vi ikke hadde gjort det.

Tror dette kommer veldig an på hvilket forhold man har til alkohol. Vi drikker gjerne vin til maten på hverdager, men det er jo de som bare drikker for å bli fulle også. De fleste greier jo å begrense seg til et glass eller to.

Skrevet

Jeg mener at til god mat følge god drikke. Hvertfall når det er noe som skal feires. Et glass vin eller to skulle bare mangle spør du meg. Brus er jo hvertfall ikke sunt, og morsmelk lar seg jo ikke servere. Så hvorfor er vin så unaturlig?

Skrevet

Det går jo an å servere alkoholdfri vin til middagen hvis du ikke ønsker å ha alkoholservering

Skrevet

Det passer ikke med alkohol i barnedåp.Det er barnets dag, og de voksne kan klare seg EN dag uten.

Skrevet

Jeg ser det er mange som fremmer synet om at dåpen er barnets dag, men blir det mindre barnets dag om man serverer et glass vin til maten?...Har man en onkel som pleier å drukne sine sorger, er det greit å begrense serveringen, men jeg må si at jeg ikke ser problemet.Vi er da vant til å feire festlige anledninger med et glass eller to, og jeg er av den formening om at barna tar større skade av å finne ut at foreldre/familie drikker i skjul enn at de ser at det går an å ta et glass for kosens skyld.Men dette er opp til hver enkelt; vi kommer til å servere alkohol i dåpen til jenta vår, og ettersom vi har en tidligere nevnt onkel, vil vi begrense det til vin til hovedretten og cognac til kaffen:)

Skrevet

Enig med line-82

Det forskjell på å barbere seg og kutte av seg hodet...

Skrevet

Er også fra sydligere strøk og har ikke så anstrengt forhold til alkohol som nordmænd. Vi kan gjerne ta os ett glass og kose oss med det uten å bli fuld! -det er hyggeligt og feire et nytt familiemedlem med en skål, samme hva som er i glasset!

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å servere alkohol for å feire en stor dag. Det er ikke snakk om at man skal drikke seg fra sans og samling, men et lite glass vin eller noe champagne kan vel ikke skade. Typisk nordmenn å være så firkantet når det gjelder alkohol. Her i Norge forbinder man alltid alkohol med noe negativt og også ofte i store mengder. Så, jeg er for alkohol i dåpen!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...