Gå til innhold

Hm... Mon tro om jeg holder på å miste melken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som blir 6 mnd på søndag. Hun er nå oppe i 4 måltider med fast føde hver dag, siden hun er en stor og sulten jente.

I dag spurte svigermor meg om jeg fortsatt hadde nok melk. "Ja, jeg tror da det. Er litt vanskelig å si siden hun spiser så mye annen mat."

"Har du ennå spreng og sånt da?"

"Nei, det har jeg ikke hatt på år og dag, gudskjelov."

"Da må du bare være klar over at du holder på å miste melken!"

...Tenkte ikke mer over det da, regnet med hun bare vil at jeg skal slutte å amme. Hun sier ting som "jeg sluttet da xxx var 4 mnd", "der jeg kommer fra slutter de når ungene er 4 mnd", "hun er jo egentlig for stor til det der nå, det ser jo så rart ut når hun er så stor" (når jeg ammer henne).

MEN, nå når jeg skulle inn og gi henne litt mat (babyen altså!!), kjente jeg at puppene ikke var tunge, men kjentes tomme ut. De var veldig lette! Og så tenkte jeg på at hun bare drikker bittelitt hver gang, siden hun får så mye annen mat. Da kanskje melken synger på siste verset da? Hva skal jeg gjøre i såfall? HS sa at fast føde skulle være hovedmaten fra 6 mnd, betyr det at jeg ikke skal prøve å øke produksjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, bortsett fra at jenta mi snart er 8 mnd. Hun får 2-3 måltider med fast føde i løpet av dagen og resten ammer jeg. Men den siste uken har puppene blitt så lette og jeg har en følelse av at melka ikke kommer til å være der så mye lengre. Håper det varer en stund til, siden jeg føler meg komfortabel med ammingen. Så planen min er å amme litt og ofte de neste dagene for å øke produksjonen igjen. Og drikke ekstra mye vann naturligvis. Og ammete har jeg også liggende. Det har jeg hørt skal virke bra.

Skrevet

Ah, takk for svar! Jeg kan jo prøve noen sånne tiltak jeg også, men visste liksom ikke om det var meningen, siden fast føde skal være hovedmat fra nå av. Når jeg tenker meg om, har jeg nesten ikke drukket noe i det siste, så det var et veldig godt tips!

Skrevet

Jeg har ei jente på 8 mnd og hun spiser 3 måltider fast føde om dagen i tillegg til pupp. Men hun spiser ikke når hun får pupp nå merker jeg, det er liksom mest for kosen sin del tror jeg, ikke at hun trenger det. Så jeg har merket den siste tiden at mengden har gått ned. Men det skal lite til for å få den opp igjen, det er nok å drikke mye vann.

Vil du fortsette ammingen så er det bare å gi henne pupp litt oftere så går produksjonen opp den.

Ikke bry deg om hva svigermora di sier, det var andre tider før. Mamma ammet ikke i hele tatt for de ble ikke oppfordret til det.

Skrevet

Du har sikkert nok melk til gi henne det hun trenger nå. Så lenge du opprettholder det, så mister du ikke melka over natta. Tror nok du kan holde på sånn så lenge du gidder. Puppene er nok ikke tomme fordet om de har blitt lette. Du gir henne mindre enn før og produksjonen blir mindre enn før. De følger hverandre helt greit uten at vi slipper å tenke på det....

Skrevet

Hah, dette kjenner jeg meg igjen i!!!

Her begynte svigermor å mase om at jeg skulle gi fast føde fra 2 måneder, for det gjorde hun. Hver eneste gang jeg har snakket med henne har hun spurt om jeg fortsatt har melk og om jeg fortsatt ammer og hvor mye. Er veldig opphengt i dette!! Og snuppa er nå 8 måneder.

Jeg har ammet 2-3 ganger pr dag etter at hun startet med fast føde for 2 måneder siden. Og jeg merket med en gang at puppene virket tomme og at jeg ikke lenger har spreng. Men jeg ser at det kommer melk om hun slipper puppen. Og vesla virker jo veldig fornøyd.

Ikke bry deg så mye om hva hun sier du! Det er anbefalt å amme ved siden av mat så lenge en klarer, gjerne opp til et år (eller 2).

Skrevet

Takk for alle svar!

Da er det jo ikke sikkert jeg holder på å miste den likevel, men jeg har bestemt meg for å ikke ta noen sjanser. Skal prøve å øke litt noen dager framover, skal i hvertfall drikke mer vann. Drikker nok alt for lite som det er, så det kan godt være en del av grunnen til at jeg har fått så lite melk.

Nei, svigermor er nok ikke vant til at babyer på 6 mnd ammes. Men jeg synes jo hun kan legge det til side når jeg har forklart gang på gang at det er det som anbefales nå, og at det er sunt og bra. Må jo være viktigere det, enn om det ser dumt ut å amme en stor baby! Det synes jeg svigermoren din Nano også kunne tenke litt på;-)

Skrevet

Neste gang hun begynner å mase mht dette (evt noe annet), så bare sier du kontant at slik gjør du det, ferdig med den, ingen mer diskusjon. Fortsetter hun er det bare til å la være å svare.

Jeg har veldig godt forhold til min svigermor, men ikke alltid hun skjønner når hun skal gi seg. Har tatt denne et par ganger, og hun har sluttet å mase. Okei, så finner hun andre ting, men jeg følger bare samme opplegget.

Vi er gode venner fordet:-)

Synes folk må forstå at selv om de har gjort en ting, så betyr ikke det nødvendigvis at det er det rette for deg...

Skrevet

Jeg ammet det forrige barnet mitt til hun var tre år. Puppene blir mye letter etterhvert som de spiser mer og melken kun blir et supplement. Jeg mistet ikke melken selv om jeg bare ammet litt om morgenen i lang tid. Kjennes nesten ikke ut som en har melk når en bare "koseammer", men det er litt der likevel :) og de får i seg mange gode stoffer fra melken selv om de ikek drikker så store mengdene har jeg lest. Min erfaring er at det for endel fortsatt er noen tabuer knyttet til å amme - særlig å amme lenge og at det blir oppfattet som litt ekkelt og usunn tilknytning eller noe slikt. Må bare stole på sin egen opplevelse og vurdering av om det føles ok for en selv og for babyen.

Jeg har nå en liten gutt på 4 uker og vet ikke hvor lenge jeg komme til å amme han - har ikke noe ideal om å amme i tre år. Får se hva som føles naturlig denne gangen.

Skrevet

Takk for tips... :-)

Har tenkt på å gjøre det mange ganger, men det blir liksom aldri sånn. Hun sier forferdelig mange rare og tildels sårende ting, men hun er en sånn person som tar så lett på alt mulig, så jeg tror faktisk ikke hun mener noe vondt med det. Så da blir det litt vanskelig for meg å være så kontant, er litt redd for å såre henne tror jeg.

Hun tenker seg liksom aldri om før hun snakker, så hun har det med å bombardere med sånne "du må gjøre det, det gjorde jeg", "åja, sutrer hun mye? La henne skrike, det går så bra. Sånn gjorde jeg det"... Er sjelden enig med henne egentlig, men vil liksom ikke gjøre noen sak ut av det, da måtte jeg gjort det hvert 5. minutt så mye som hun gir råd.

Derfor hadde det sikkert vært lurt å være kontant en gang for alle!

Skal absolutt prøve å mote meg opp til det.

Skrevet

Synes du skal prøve å si i fra til svigermor på en ok måte at du opplever det som sående å bli korrigert hele tiden. Hun er voksen og bør tåle såpass. Skjønner det ikke er så lett men..

Skrevet

Ja, jeg burde nok ha si noe til henne. Når jeg blir ordentlig lei, blir det bare til at jeg oppfører meg småsnurt og litt avvisende, men det er jo sikkert bare forvirrende for henne, jeg må bare si det rett ut neste gang hun starter opp.

Godt å høre at melken er der selv om det ikke kjennes sånn ut...

Det er vel bare det at det er uvant at dem er så tomme da, siden de har vært steintunge i et halvt år nå;-) Da får vi bare prøve videre. Skal i hvertfall ikke høre på folk som synes det er ekkelt, jeg gjør det jo fordi det er sunt for barnet mitt, og fordi vi trives med det!

Skrevet

Hehe, syns jeg også!

Jeg vet så godt at hun ikke mener noe vondt med det, kanskje det er derfor jeg klarer å ikke bry meg så altfor mye. Vesla vår er hennes eneste barnebarn og bestemors skatt! Tror nok det er mest at hun undrer seg over at det er annerledes nå enn da hun fikk barn : )

Men litt kjedelig at de samme spørsmålene gjentas gang etter gang da : )

Skrevet

Min svigermor kommer ikke egentlig med så mange råd, men hun er flink til å fortelle hvordan datteren min har det..

Eks så var vi i besøk og snuppa begynte å bli litt grinete. Jeg skjønte med en gang at hun var sulten. Prøvde å si dette, men fikk ingen reaksjon. Prøvde å si det på nytt, men heller ingen reaksjon. Tilslutt begynte snuppa å hylskrike - hun pleier jo ikke vente så lenge på mat..

Da jeg så sa at "ja, hun er sulten" var svaret jeg fikk: Åh... blir hun sulten sånn helt plutselig?" Jeg gadd ikke svare.... synes jo det var litt komisk også da,, men men....

En annen gang vi også var i besøk, var snuppa veldig trøtt,både etter å ha blitt holdt av flere, men også fordi hun ikke hadde sovet så mye den dagen... Snuppa begynte å gråte på bestemors fang, og det ble bare verre og verre,.,, tilslutt måtte jeg nærmest dra barnet ut av armene hennes.. var jo tydlig at hun ikke roet.seg der. Da hun kom til meg roet hun seg med èn gang..

Samboer bare ler når jeg forteller ( han er jo sjelden med ), men det begynner å irritrere meg litt.. Ikke lett å vite hvordan gi beskjed heller...

Gudskjelov hun ikke kommer med råd.. hun har skjønt at ting ikke er som det var før i tiden... hehe.. i motsetning til min egen mor da... hehe

Skrevet

Hehehe, skjønner at det blir litt irriterende ja!

Samboeren min ler også bare, han er også sjelden med. Og han synes liksom bare moren er litt komisk på sin egen måte liksom. Det er en stund siden jeg sluttet å synes hun var komisk, nå er det mest irriterende...:-(

Min svigermor har også skjønt at det ikke er som før i tiden, det er bare det at hun synes all nyere forskning og sånt bare er tull.

For det var jo ikke sånn hun gjorde det, og det gikk jo helt fint!

Når jeg starter en setning med "jeg har lest at...", så bare avbryter hun og sier at jeg ikke må lese så mye på internett og sånt, hun er tydeligvis litt lei av alt jeg har lest rundt omkring. Men jeg må jo nesten si fra at jeg feks har lest at barn ikke skal spise iskrem når dem er 4 mnd, ellers gir hun det jo. Eller at jeg har hørt at barn ikke skal ha kumelk når de er så små, eller at de ikke bare skal ligge og gråte for seg selv for å ikke bli bortskjemte.

Grrr...

Nå skjeiet jeg jo veldig ut fra min opprinnelige tråd her. Men nå som jeg har skjønt at jeg ikke trenger å bekymre meg for melken, begynner jeg å forstå at jeg ble kjempeirritert på henne som sa at jeg kom til å miste den, uten å ha peil på hva hun snakker om. Synes det er litt dårlig gjort å stresse meg opp bare fordi hun ikke synes noe om amming etter 4 mnd.

Skrevet

Vet du, nå mistenker jeg faktisk at vi har samme svigermor! Hehehe

Hennes argument er også alltid: Sånn gjorde jeg med mine og det gikk bra! Hun mener bl.a. at vesla vår skal sove på magen for da mener hun at hun vil sove best. Hennes to barn er vel knapt nok et representativt utvalg i en undersøkelse ; )

Skrevet

Hahaha:-D

Ja, det er absolutt noe hun kunne sagt også:-)

Skjønner ikke hvordan de tenker... Når man vet i dag at det er farlig liksom. Neida, de vet best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...