Gå til innhold

Har du noen gang klart å velte vognen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har faktisk klart å velte to stk..

Den første var en Simo bagvogn! Den skulle man tro var veldig stødig og god. Vi hadde en stelleveske på, men den var ikke proppfull, vi skulle bare på en lekeplass rett ved siden av huset. Plutselig vipper hele vognen fremover og babyen på tre mnd flyr ut av vognen!!!

Andre gangen var det en TFK Twinner Twist. Den veltet sidelengs da jeg holdt med bare en hånd og svingte den, samtidig som jeg dro den mot meg, altså bakover. Jeg klarte å holde den igjen, så det gikk fint med barnet. Men hendelsen var skremmende... Velter tre-hjulinger, TFK, så lett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, en gang, i sommer på stranden med min OTH. Satte den i sanden (men jenten på halvannet oppi som sov), og det var nok litt nedoverbakke der........og sanden var løs.

Skrevet

Du kommer med to eksempler og spør på slutten om tre-hjulinger og TFK velter så lett, hva med firjulingen da? Det er alltid så mye spørsmål og rykter om at tre-hjulinger er ustabile,men dette beviser jo at det er ikke bare de som kan velte, alle kan i utgangspunktet det.

Så nei ikke alle tre-hjulinger velter så lett, og TFK er faktisk utrolig stabil. Men med marginene på feil side kan alle vogner velte, man må alltid passe på.

Min TFK var faktisk ikke i nærheten av å velte selv da jeg hadde lesset opp tre relativt tunge poser med mat på håndtaket og i nettet.

Skrevet

Ja, det ble litt rart. Men TFK'en tippet sidelengs, mens simoen tippet antakelig pga stellevesken... Så jeg ble mer redd for TFK'en som faktisk vippet sidelengs...

Skrevet

skjønner hva du mener ; )

trehjulingene egner seg best med begge henda på styret, ved skjev belastning velter de lettere enn de med fire hjul (enkel fysikk)

faren min holdt på å velte tfk en (fast hjul) i en sving fordi han prøvde å "legge over" slik han var vant til fra firhjulingene....

Skrevet

Hei, selvfølgelig er 4-hjulinger mere stabile enn 3-hjulinger. Men, man må også ta med høyden på vogna i beregningen. Simo er veldig høy, og tipper derfor lett fremover. Simo ble trekt tilbake fra det danske markedet fordi den er så ustabil. Derfor er det viktig å sette sportsinnsatsen på det laveste hakket, slik at den blir lavere som sportsvogn.

Det er altså mere enn antall hjul som teller. Den mest stabile vogna er en 4-hjuling med lavt tyngdepunkt og som har riktig vektfordeling på fram- og bak-aksling!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...