Gå til innhold

flere som har født en stjernekikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på hvordan deres fødsel var?

Synes jeg hadde en trasig fødsel, som ikke er glemt.. alle sier at de glemmer fødselen med en gang..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldstejenta mi var en sånn halvveis stjernekikker. Jordmora kalte det stjernekikker, men fikk høre etterpå at hun kom med panna først, ikke fjeset. Samma det - fødselen var et reint helvete, som jeg aldri kommer tli å glemme. Flere døgn smertefulle åpningsrier, over 13 timer aktiv fødsel, 3 timer pressing, hun sto med hodet halvveis ut av utgangen i 1 1/2 time før de endelig fikk henne ut med vakuum. Nånei, JEG kommer aldri til å glemme det.

Skrevet

men hvordan var det med andremann da? vil jo ha flere barn etterhvert.. men vil ikke føde en liten stjernekikker.. kan jeg da få ul på slutten for å se hvordan babyen ligger?

Skrevet

Hei

Har født tre barn, den første var stjernekikker, en veldig trasig fødsel som jeg aldri glemmer. Men har fått 2 barn til som kom "normalt" men 3 og 6 uker for tidlig. Føslene gikk helt fint!

Lykke til

Skrevet

Med andre jenta mi ble det vurdert ks pga stort barn (skulle egntlig inn for å vurdere igangsetting pga lite fostervann men det viste seg at jeg hadde nok vann, men for stort barn til å settes igang...). Men i løpet av de tre dagene jeg måtte vente på ledig operasjonskapasitet ved sykehuset, startet fødselen av seg selv. Åpningsfasen gikk kjempegreit, men etter å ha pressa over en time viste det seg at det ikke gikk - hun sto alt for høyt i bekkenet, og det ble haste-ks... Hun kom riktig vei, ikke stjernekikker, men hun var 4845g, 54cm og hodeomkrets på 38.5, så jeg hadde neppe greid å få henne ut på egen hånd.

Jeg fikk beskjed fra både leger og jordmødre at det å ha født en stjernekikker en gang overhodet ikke har sammenheng med om det skjer en gang til. Det er dessverre litt vanskelig å forutse, siden de kan skru hodet gjennom fødselskanalen og dermed ende feil underveis, men vanligvis kan jordmødrene kjenne om barnet ligger med ryggen innover eller utover når hodet er festet. Hvis barnet ligger "feil" til før fødsel, blir man ekstra oppmerksom på dette under fødsel, og kan gå tidligere inn med tiltak som f.eks vakum eller ks, så mor slipper å slite så lenge uten at det skjer noe.

Skrevet

okei, tusen takk for svar:)

Skrevet

Jeg fødte ei jente for 4 uker siden som kom med ansiktet opp (stjernekikker), i tillegg kom hun med venstre side av panna først. Det er andre fødselen min, førstemann kom "helt normalt". jeg brukte kortere tid på åpningsriene denne gangen, men presset lengre.

Hadde en fin opplevelse av fødselen. Fikk både lystgass og epidural da, er veldig glad for det!!

Håper du får en finere opplevelse av fødselen neste gang!

Skrevet

Ja førstemann var stjernetitter, og det var en helt j*velig fødsel! Jeg fikk helt hetta for å føde, så jeg har 9 år mellom mine gutter.

Skrevet

Skjønner godt at du fikk en støkk, det gjorde jeg også. Nå vet ikke jeg hvor lenge det er siden du fødte, men for min del begynner minnene såvidt å blekne nå, 6 mnd etter.

Det var ekkelt ja, husker jeg var veldig redd. Gikk veldig fort, så det var ikke tid til smertelindring av noe slag. Fikk ikke ordentlige rier heller, så jeg måtte bare presse når jeg fikk beskjed om det. Måtte også klippe fra a-å for å få henne ut på slutten, det var nesten det vondeste av alt... Usj... Nå kom det litt tilbake til meg her:-/

Jeg har ikke bestemt meg ennå, men tror jeg vil kreve å få en ul før neste fødsel. Ligger babyen "feil" da også, tør jeg neppe føde vaginalt igjen. Men det trenger absolutt ikke skje neste gang, det var visst liten sjans for det.

Skrevet

Førstemannvar stjernekikker. Hadde rier i tolv timer og full åpning uten fremgang. Ble hastekeisersnitt på meg....

Fødte helt vanlig den andre gangen.

Skrevet

Jeg fødte en stjernekikker og det gikk bra :-) ( Var min første og kan ikke sammenligne med andre fødsler) Det var en sånn kant jeg sleit litt med for å få full åpning vet jeg, lurer på om det var pga at han var stjernekikker..Hadde en time med pressrier,tungt,men verdt det :-)

Kan godt gjøre det en gang til,men ikke med det første.. :)

Skrevet

det er visst ganske sjelden å føde stjernekikkere, 3 av 100 tror jeg det var.Mange ender med hastekeisersnitt fordi hodeomkretsen på stjernekikkerne er større.Mange har lang pressetid.

Dette sa jordmor til meg i allefall. Er glad jeg slapp "lett" unna etter og ha lest deres innlegg.

Så en video av fødsel ,som var en slags tegnefilm.Der viste de at barnet "skrur" seg nedover fødselskanalen,så hvis det stemmer er det jo vanskelig å forutse om de blir stjernekikkere.Jeg hadde hodet festet før fødselen og han lå helt normalt.

Skrevet

Min første var stjernekikker, hadde stort hode, satt seg fast, totalruptur grad 3B, massivt blodtap, livmor lukket seg ikke, morkake måtte hentes ut manuelt, blodoverføring x2, mange sting, viltkjøtt, fjernelse av viltkjøtt uten bedøvelse....

Kommer aldri til å glemme den fødselen, og det er kanskje derfor jeg har en aldersforskjell på 5 år mellom ungene mine...

Fødsel 2 var mye bedre... alt gikk bra, liten rift... Men rask åpning på slutten... fra 5 cm til baby på mage på 43 minutter.

Nå vet jeg at ingen svangerskap og ingen fødsler er lik, og jeg gleder meg alt til neste gang vi skal prøve... selv om mini bare er 17 dager...!

Skrevet

Jepp, jeg har også en stjernekikker som nr.2. Er nå over 4mnd siden jeg fødte, men husker det som om det var igår... Helt j*****************!!!! Ungen min ble snudd manuelt, og det var ikke deilig akkurat! Kommer ikke til å få flere barn, om ikke jeg blir lovet ks FØR jeg blir gravid igjen!

Skrevet

Jeg føde en stjernekikker eller rettere sagt prøvde. De ble haste ks etter 3 timer med pressrier. Ikke akurat noen søndagstur nei 8-(

(føde første man ved planlagt ks pga. seteleier)

Er nok ikke fød til å føde.

Skrevet

Jepps, her lå martin me nesa i sky, ikke festa hodet og dårlige rier så de måtte dra han ut med vakum. Glemmer nok ikke denne fødselen.

Skrevet

Snuppa mi var en liten stjernekikker. Greit, det gjorde ikke akkurat ting bedre, men synes det gikk greit jeg. Lå vel å presset i over en time før de skjønte det og barnelege ble tilkalt. Hun fikk hjelp til å komme ut med vakum og den barnelegen jeg hadde, er en av de få som ikke klipper i sånne tilfeller. Og glad er jeg for det, for hun klarte jommen å få henne ut, uten så mye som en rift :-) Brukte badekar under åpningsveene og ellers bare akupunktur. Har født ett barn tidligere, og han kom som vanlig.

Skrevet

Jeg har også født en stjernekikker. Helt ubeskrivelig vondt! Trodde ærlig talt ikke det fantes slike smerter. Ble også tatt med vakum. Husker jeg tenkte under fødselen: ALDRI mer!! Nå snart 6 mnd etterpå har jeg glemt hvor ille det var...

Skrevet

Her tok det 46 timer fra første ri og til gutten var ute. Jordmoren kommenterte at han var en stjernekikker først når han var ute. Ble klippet masse, og klarte såvidt å unngå vakumpumpa. Han lå først veldig høyt, og jeg måtte presse han ned i bekkenet uten å få pressrier. Han lå også å stanget lenge..... Helt ubeskrivelig å presse ut en baby med ansiktet først uten pressrier. Her gikk det kun på ren vilje, og mine første ord var "jeg skal ha MYE penger for å gjøre dette en gang til!!!". Har hatt vondt og mye plager i etterkant, og det er først nå jeg har begynt å tenke på fødselen som en fint minne. Så man "glemmer" til slutt...... Egentlig greit, eller så hadde det ikke blitt flere:-) Men minnene kommer nok smygende neste gang jeg står i heisen på Ullevål med rier....

Skrevet

Jeg fødte også en stjernekikker (visste ikke at det var det det het før nå ;-)

Helt grusom fødsel, 17 timer (+ et døgn til hvis jeg regner fra første rie), og vesla ble tilslutt tatt med vakum. Trodde œrlig talt jeg skulle dø, men har glemt forbløffende mye nå 6 1/2 mnd etterpå.

Håper på lettere fødsel med et evt. barn nr. 2...

Skrevet

huff ekkelt å lese hvor vanskelige fødsler dere har hatt.Jeg var visst veldig heldig som kom så lett unna det. ( skrevet lengre opp)

Skrevet

Noen som er heldige ja... Jeg glemmer i hvert fall ALDRI!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...