Gå til innhold

Økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...Jeg tror det blir til at jeg går fra samboeren og pappen til barnet mitt pga mange ting. Men Jeg lurer på hva jeg har krav på da? Jeg får ikke annet en barnetygd nå og det holder jo ikke til tak over hodet og mat!!! Jeg kan ikke jobbe mens han er så liten heller.Hvordan går jeg fram evt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

vil råde deg til å ta kontakt med nav. der får du hjelp til å søke på det du har rett til. og informasjon om det du har rett på.

men for å få stønad som enslig forsørger når du har vært samboer eller gift må du ha en meglingsattest. dette får du info om hos nav.

som alenemor vil du ha rett på :

* overgangstønad. ca 9600kr før skatt (redusert hvis du jobber eller mottar f.penger

*barnetrygd for ett barn mere enn du har

*småbarnstillegg -ca 600kr (hvis du kun har overgangstønad og ikke jobb eller f.p)

*bidrag fra far

*går barnet i bhg eller dagmamma(hvit)får du barnetilsynsstønad (64%av utgiftene til barnepass

*fra barnet er ett år får du kontantstøtte. 3000kr ca

det er det jeg kommer på nå :)

ønsker deg i alle fall lykke til .

Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere som ikke har noen egene penger eller inntekt klarer dere alene?

Man må jo ha penger til depositum før man får leid en leilighet og man får ingen penger før etter man har flyttet og meldt fra om det til både folkeregisteret og NAV. Og det tar jo gjerne litt tid før man får de første utbetalingene.

Hvordan gjør dere med penger som jeg lurte på til depositum, husleie, mat, strøm, telefon etc. mans dere venter på stønadene?

Skrevet

Hvor gammelt er barnet, og hvor stor del av omsorgen vil du evt ha?

Skrevet

Som alenemor har man ikke akkurat romslig økonomi nei, men det går akkurat....

Har du noen du kan "mellom lande" hos? Familie osv? I så fall må du bare få meldt adresse endring, og få levert alle søknader hos nav (etter samtale med saksbehandler). I løpet av 2 -3 uker burde du få pengene...

Hvis du ikke har denne muligheten så må du si ifra til nav. Evt sosial kontoret....

Skrevet

Mens man venter på at stønader skal komme igang så får en hjelp på sosialkontoret til disse tingene. En får jo etterbetalt stønadene og da går etterbetalingen til sosialkontoret hvis de har måtte betale for en mens en ventet. Men en må regne med at det kan faktisk gå opptil 3 uker før en får noe fra sos.kont og ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...