Gå til innhold

kan jeg la babyen skrike?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det greit om jeg lar babyen skrike litt av og til?

får ikke gjort noe om dagene, får såvidt gå på do, å får ikke spist så ofte jeg burde, blir mye frokostblanding for tiden. å husarbeid, det ser ikke ut her..

Hun gråter når jeg legger henne i kurven, roer seg når hun blir tatt opp..

føle at ho kveler meg, hun er litt over 3uker og drømmer faktisk om ferie, uten ho.. huff..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det samme for meg.. Jeg tar han ofte med meg på do, og spiser gjør jeg etter han har lagt seg på kvelden....

Men det hender jeg lar han bare gråte da.. Men han vil helst sitte på fanget eller bæres hele tiden. Men jeg har kjøpt meg en bæresele som jeg bruker iblant, så får jeg iallfall gjort noe annet enn å bare sitte og se på tv.. Men funker jo ikke så bra å lage mat og spise med han i selen da...

Jeg burde sikkert funnet en løsning på dette. Han er jo 3,5 mnd nå..

Skrevet

Følte akkurat det samme selv for noen uker siden... nå er Knøttemor snart 7 uker og kan faktisk ligge 5-10min før hun begynner å skrike. Jeg endte opp med å la henne ligge i vogga og grine mens jeg var på do - jeg kunne jo ikke drite med ungen i armene heller :/ Det har også hendt hun har ligget et par minutter og grått mens jeg smører meg ei brødskive. Tror neppe hun har tatt skade av det for å være ærlig. Hvis eg ikke spiser/drikker jevnt, får jeg mindre melk, og det er hun jo ikke tjent med akkurat... OG hun får MASSE omsorg, nærhet, kjærlighet og fysisk kontakt hele tida, så noen minutter grining innimellom går nok greit.

Skrevet

??? Det er som regel en grunn til at babyer skriker, det er jo ikke for å plage deg. Hun er bare 3 uker og trenger sikkert mye nærhet. Jeg skjønner ikke at du en gang vurderer å ikke møte hennes behov. Hvis du lar henne skrike, så skjønner hun ikke hvorfor du gjør det. Hun klarer ikke å forstå at du har andre ting å gjøre og det kommer til å føre til at hun føler seg mindre trygg. Kan ikke du kjøpe et bæresjal? Det har jeg gjort, er genialt. Bærer babyen dagen lang og får gjort mye også.

Skrevet

jeg vil anbefale deg å kjøpe noe å bære babyen i.. et sjal eller bæresele eller noe..da får du gjort litt... men selvfølgelig kan du la babyen gråte litt mens du går på do....;)

Skrevet

Jaha, så du sitter med ungen i bæresjalet når du er på driter'n også? Hver sin smak.

Skrevet

Ungene klarer fint å vente bittelitt. Selvfølgelig, når de er så små, skal man ikke la dem ligge å skrike i "evigheter", men 5-10 minutter for at mamma skal få gå på do, ta en telefon hun MÅ ta (f.eks. til legen e.l.), få hente seg mat o.l. klarer de fint å holde ut.

Men det er sant at en bæresele eller et bæresjal hjelper på. Jeg brukte bæreselen her om dagen da jeg hengte opp klær jeg hadde vaska, og lillegutt var fornøyd da. Men er ikke alltid det passer å bruke den, og da klarer de å gråte litt mens de venter. Det høres værre ut enn det er, når de gråter.. :)

Skrevet

til anonym: jeg lar da selvsagt ikke jenta ligge lenge og grine!!! Det er snakk om korte, NØDVENDIGE ærend, ikke rundvask av hus! For mange så fungerer bæresjalet flott også til å gjøre husarbeid, men jenta mi er så lita enda at jeg i tilfelle må ha henne på magen, og da rekker jeg ikke fram til det jeg skal gjøre... så husarbeidet må jeg ganske enkelt drite i fram til gubben kommer hjem og eldstejenta er lagt. Da kan HAN holde baby mens jeg setter på klesvasker, skurer doen osv.

Skrevet

Selvsagt tåler babyer å skrike litt. De minste skal helst ikke skrike mens de ligger alene, men det er jo umulig å unngå. Somka-ping sier; må man drite så må man drite. De gangene det har vært akutt og hun har skreket har jeg lagt henne på teppe på badegulvet. Da vet hun i det minste at jeg er der.

Skrevet

Til ka-ping:

det hørtes heller ikke ut som du lot henne ligge og skrike mens du gjorde husarbeid. Ja jeg skjønner jo at folk må drite, og da går det dårlig med sjal. Du sier at du må la husarbeid ligge litt, flott! Babyen er viktigere. Men svaret mitt var til HI, og det hørtes ut på henne at hun ville la babyen skrike slik at hun fikk gjort husarbeid etc.

Skrevet

Da nummer to kom, hendte det av og til at han måtte skirke noen minutter fordi jeg ikke hadde anledning til å ta han opp umiddelbart. Til min store overraskelse oppdaget jeg at det hendte at han faktisk sluttet å skrike, før jeg hadde rukket å hente han:-) Så ble han en mye roligere baby også, enn storebroren var, som helst ville sitte å fanget og bæres rundt hele tiden hele tiden. Men selvfølgelig, han har aldri ligget og skreket lenge.og når det er "krise" ( hører på skrikingen at der er noe, ikke bare "surving") så tar jeg han opp med en gang. Så ja, ofte må man utsette og forsake litt egne behov, særlig det første tiden, og det kan være litt slitsomt. Men det går seg til, og blir etterhvert en vane det også..

Skrevet

Jeg lar ikke babyen skrike, men jeg er sliten av henne nå, så må innrømme jeg har lyst å rømme fra ho..

blir litt lei av alle spør hvordan det går med pappan og stakkars han som må på jobb, kunne godt tenkt meg noen timer på jobb selv:) for det forventes at jeg har gjort litt husarbeid og laget middag til han kommer hjem, å at jeg forstår at han er sliten, så i ukedagene er det jeg som tar mest av stell og natta er jeg alene om. ikke misforstå, han er en super pappa og mann, men hadde vært litt godt om andre kunne forstå at jeg å er sliten og trøtt om dagan..

HI

Skrevet

Det er lov å være sliten og trøtt, og kunne få lov å si det. Har selv hatt noen dager der han har skreket fra morgen til kveld så og si i ett, der jeg har følt meg bare sliten og ikke noe glede over han. Men dagen etter har alt vært glemt, og jeg ser på han og kjenner hjertet nesten briste over hvor glad jeg er i han :)

Trøst deg med at det går over etterhvert, de krever veldig mye oppmerksomhet og kos nå i begynnelsen, og er helt avhengig av deg. Men etterhvert klarer de å underholde seg selv mer og mer :)

Skrevet

Da bør du heller forlange hjelp fra andre, babyen er ikke den som skal hjelpe deg.

Skrevet

2-3 minutter gråt skal visst gå bra...det står det i læreboka i hvertfall. Det er jo perioder hvor knøttet mitt sutrer hele tiden og bare vil ha kos...men jeg går på do med god samvittighet for det da.

Skrevet

selvsagt kan junior ligge litt i korte perioder (do, mat vaskemaskinoppstart etc) etc, men det er vel ikke hovedsaken her egentlig?

Det viktigste jeg leste meg til før veslemor kom var at når du kom hjem fra sykehuset så skulle en GLEMME husarbeidet. Du får tidsnok tid til å støvsuge og rydde senere. Junior ser ikke at ting hauger seg opp!!! Og hva andre måtte synes skal du faktisk ikke bry deg med, støvfrie hjem skaper allergier det og!!

Jeg må bare innrømme det: jeg gjør lite husarbeid nå og jeg gjorde enda mindre før hun var 3 mnd. Jeg er hjemme for veslemor, ikke for å være vaskehjelp.

DET er slitsomt å amme hundre ganger i døgnet (det føltes sånn iallefall). Sleng deg på sofaen og kos deg med babyen når den er våken og når den sover kos deg med en bok eller litt søvn.

Her i huset har han ansvar for første og siste stell, oppvaskmaskinen, gulvvask. og så har jeg resten av stellene, vaskemaskina, innkjøp og middag, når jeg rekker det....

NEI slapp av på sofaen og glem husarbeidet, og klager han kan han gjøre det selv! det er faktisk veldig hard jobbing å være hjemme i permisjon!

Og en ting til, la far passe babyen en halvtime-time på kvelden og gå deg en tur, det gjør underverker og alle tre har godt av det!

Skrevet

Vil bare si meg enig med tiah om at pappan godt kan fungere som trøster i perioder. Så lenge godgutten vår ikke er sulten syns han det er kos som bare det å bli båret rundt av far i huset :) Det er jo verdt et forsøk å få litt avlastning sånn at du får pleiet deg selv litt med god samvittighet!

Skrevet

Hei!

Gratulerer med babyen! Jeg tror at mange har følt seg overveldet i den første perioden med en ny baby, spesielt når pappaen er tilbake på jobb og de står der alene med en baby som trenger så mye kontakt.

Noen tips som jeg håper kan hjelpe deg:

- Kom deg ut i frisk luft på trille tur - hver dag.

- La husarbeid være husarbeid, og be mannen din lage middag til dere når han kommer hjem. Du er fortsatt midt i tykkeste barselsperiode, og alle rundt deg bør legge opp til å hjelpe deg og avlaste deg slik at du kan konsentrere deg om babyen og deg selv.

- Finn noen som du stoler på, som kan komme innom på besøk, og la vedkommende holde babyen mens du (i dette rekkefølge!) ta deg tid til å stelle deg selv og spise litt næringsrik mat og ta det verste i huset slik at det er triveligere for deg å være hjemme.

- Snakk med dine venner eller familie om hvordan du har det. Det kan tenkes at de ikke ser hvordan du har det.

- Skaff deg et skikkelig bæretøy som er behagelig for både deg og babyen. Det er utrolig men sant - babyer som får mer kroppskontakt den første tiden er som regel roligere som babyer og blir mer selvstendige som barn.

Jeg personlig er ingen tilhenger av å la babyer skrike alene, men det kommer også an på hva du mener med å "skrike" og hvor lenge. Det er klart du må ta vare på deg selv midt opp i alle babyens behov.

Lykke til!

Skrevet

Har aldri ment at jeg skulle ta å rydde hele huset og la babyen skrike, men sette på klær, putte i oppvaskmaskinen. Å jeg lar ikke babyen skrike, ville bare vite hva som var anbefalt og hva andre gjør, svigermor for eksmpel mener at jeg skjemmer bort barnet med å ta det opp når det skriker, jeg mener jeg gjør henne trygg, men likevel så hadde det vært godt å hatt rene klær og fått ordnet meg litt ordenlig mat av og til.

Så lurte på og babyen tar skade av å ligge å gråte litt, hva som er rett er jo ikke lett å vite. Og i dag var jeg sliten, å lurte vel egentlig på om svigermor hadde rett, og hvor raskt jeg må ta henne opp, kan jeg springe på do først tro?

Skal se om vi ikke får tak i eller kjøper noe å bære henne i, så kanskje jeg får rene klær, å så håper jeg på mildvær så vi får gått litt tur om dagene(vært rundt 10minus i over en uke nå, sukk)

HI

Skrevet

Herlighet, av og til synes jeg det blir litt vel hysterisk!!

Såklart skal en ikke la små babyer ligge lenge og hylskrike, men det finnes jo en mellomting. Litt sutring/grining tar ingen skade av! Tenk på hvordan det var før i tida. Ingen som gikk rundt og bar på ungen sin konstant da, og vi har da ikke tatt skade av det??Sier ikke at alt var greit da, men det finnes som sagt en mellomting....

Skrevet

Vil bare oppmuntre deg litt med å si at om noen uker er babyen mer trygg og vil gråte mindre (mest sannsynlig) og hverdagen din blir mye enklere!! Ville ikke latt babyen ligge å gråte, men sett inn i oppvaskmaskina med god samvittighet! Det blir bedre!!! Hadde ei "skrikejente" de første 2-3 mnd, nå er hun bare blid og glad og elsker å ligge å pludre alene på gulvet- Hold ut noen uker til!!!!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Vi brukte vippestolen mye da snulla var nyfødt (den kan legges helt flatt, og da er det ikke så stor belastning på ryggen), for hun var veldig sutrete, selv om hun hadde smokk å sutte på. Har du forresten prøvd med smokk? Jeg sleit med matlysta hele svangerskapet, og det forsvant jo ikke ved at snulla blei født, så jeg måtte jo ha det "optimalt" for å spise. Følte også at jeg ikke fikk spise eller gått på do, og i alle fall ikke gjort husarbeid,- men med vippestolen så kunne jeg spise mens jeg vippa, og ta henne med innpå do slik at jeg kunne vippe hvis hun blei sutrete (har en blæresykdom så det er liksom ikke bare for meg å stikke på do i 2 minutter).

Så har hun også sittet i vippestolen mens jeg lager mat (ikke nærme den varme maten, men hun er på kjøkkenet og ser meg), og det har gått bra. Har leketøy som henger over henne (er sånn stang på som går over vippestolen som man kan henge ting på,- en slags minibabygym) så da har hun noe å fokusere på. Hun sov ikke særlig mye om dagen da hun var bitteliten, så da krevde hun jo fokus hele tiden. Blei bedre da hun fikk sovet litt mer om dagen, og når hun skjønte at leketøy kan man leke med, og da trenger man ikke mamma.

Skrevet

Huff, min svigermor sier også at jeg skjemmer bort barnet fordi jeg tar ham opp hver gang han skriker. Men det går jo ikke an å skjemme bort en sånn liten baby da...en nyfødt skriker fordi den trenger noe, ikke for å "lure" foreldrene sine. Jeg lar babyen min gråte litt hvis jeg er på vei til do når han setter i gang, for å si det sånn....men ville ikke falle meg inn å bare la ham ligge der og grine. Ikke hør på svigermoren din du, de lærte mye rart den gangen foreldrene våre ble foreldre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...