Gå til innhold

Langvarig hoste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkna på snart 5 år har hoster nå i ca 4 uker. Skikkelig hoste.

Vi har vært hos legen og han, sa hun hadde litt bronkitt og vi fikk medisniner, hun ble ikke noe bedre så vi dro tilbake. Hun har tatt CRP et par ganger i løpet av denne uken så vi vet at det ikke er bakterielt. Idag valgt legen å sjekke for mykoplasma-selv om han ikke trodde det var det.

Hun har aldri vært spes mye syk og det som er kjipt med hosten, vet ikke om det har noe med hverandre å gjøre, er at hun til stadig er småsyk. Par dager med feber, kaster opp- gjerne pga hosten, fort sliten og rett og slett er litt tufs. Og de dagene er hun for syke til å ha glede av barnehagen, men for frisk til å være hjemme- hun er hjemme , men kjeder seg stort.

Andre med erfaring på langvarig hoste? Forslag til et eller annet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min har vært plaget med langvarig hoste i perioder siden han var 1,5 år. Han er nå 4. Det har kommet hver gang han har blitt forkjølet eller kaldt ute og varer i 3-4-5 mnd av gangen. Legene har hele tiden sagt at jeg bare må la det gå sin gang. Det har aldri vært noe infeksjon el slikt som legene har kunnet påvise. Det eneste hostesafta som av og til hjelper er hostesaft med efedrin eller cosyla. Men i høst tok endelig legen min affære og henviste han til klinikk for allergi og lungesykdommer og nå prøver han ut astmamedisinene Ventolin og Flutide. Ventolin utvider luftveiene og flutide løser opp slimet. Han er mye plaget med slim i luftveiene. Legenn der sier dette skal prøves ut i 2 mnd nå for å se om det hjelper, og det syns jeg det gjør. Det er mange former for astma har jeg i ettertid lest meg til Min sønn har det de kaller infeksjonsutløst astma,men som sagt ikke fått en endelig diagnose. Han er ikke kortpustet eller har det vi normalt forbinder med astma.

Så om jenta di er ofte plaget med hoste og over lengre perioder og om det er plagsomt for henne, så be legen henvise henne til spesialister. Det er bedre å bli sjekket en gang for mye. Mest sannsynlig er det ingenting men bedre å få det sjekket ut.

Om det er noe mere du lurer på kan du spørre via pm om du vil. Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Skrevet

Jenta mi har vært plaget lenge, dvs mange måneder med hoste. Det har hovedsaklig vært etter leggetid. Hun har hostet til hun har kastet opp og søvnen har vært dårlig, hun har naturligvis vært trøtt og sliten. Jeg har brukt reseptfri slimløsende, for det har kommet litt slim når hun har kastet opp. Jeg fant ut til slutt at jeg skulle prøve hostedempende, kunne jo være at jeg så feil, at slimet ikke var slim, men bare spytt og andre ekle saker. Ingen ting fungerte. Det endte med at jeg satte på luftfukter utenfor soverommet hennes litt før leggetid, og plagene er helt borte... Dette var et stort problem for oss, som viste seg å ha en enkel løsning, og jenta har jo blitt mye "friskere". Så luftfukter eller litt vann ved siden av varmekildene i huset anbefales! (verdt å prøve iallefall.) Lykke til.

Skrevet

Dette høres nesten ut som oss..vi har brukt 4 år på å få svar på hvorfor vår gutt hoster i mange uker av gangen. Hoster til han spyr og sånn. Utrolig slitsomt når det står på. Har alltid fått mange rare forklaringer på hva vi skal gjøre. En lege sa at vi måtte heve hodeenden i senga og gi han masse vann. Andre avfeier oss med en flaske Efedrin. Helt utrolig vettu. Nå har vi gjennomgått en del prøver og fått svar på at han har en form for astma. At det er det som gjør at hosten henger i så lenge da han begynner. Han har ingen andre synlige tegn på astma. Det skal bli spennende å se hvordan medisinene virker og om det blir bedre. Hadde jeg vært deg ville jeg sørget for en henvisning til en klinikk for allergi og lungesykdommer for å sjekke dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...