Janne&Noah Skrevet 19. februar 2007 #1 Skrevet 19. februar 2007 Heia! Sønnen min er 51/2 mnd og han får et grøtmåltid på kvelden. Syns dere at jeg kan begynne med et måltid på formiddagen også nå? Han vil ha mat relativt ofte, med 2 1/5 til 3 timers mellomrom. Men han vil ikke ha mer enn 120-180 ml hver gang. Grunnen til at jeg spør her er at helsesøster mente jeg ikke skulle begynne med to måltid før han er 6 mnd. Men av og til virker han litt sulten liksom... Når man da har begynt med to grøtmåltid, når tid er det vanlig å begynne med middagsglass og sånn? Veldig glad for svar!
Gjest Skrevet 19. februar 2007 #2 Skrevet 19. februar 2007 Jeg tror 2.5-3t mellom måltidene på dagtid er ganske normalt! Dersom han drikker mer enn 1000ml mme (inkludert væsken i grøten), bør du begynne med et grøtmåltid til. Ellers synes jeg du skal gjøre det du selv føler er rett. Dersom du tror han vil ha et grøtmåltid til, er det nå bare å prøve, synes jeg. Disse helsesøsterne er ofte litt firkanta ette min mening (med unntak av min HS som er helt fantastisk ) Jeg ga to små grøtmåltider (grøt av ca 80ml væske) og et lite middagsmåltid da gutten min var 5.5mnd.
minimy m Emma & Emil! Skrevet 19. februar 2007 #3 Skrevet 19. februar 2007 Snuppa mi er 6 måneder å fåt grøt om kvelden å middag v to tiden.. Lurte på om jeg skulle begynne m grøt om mordenen snart jeg oxo egentlig!! Begynnte m middag når snuppa var 5,5 måneder... Ikk helt svar på spørsmålet ditt, men det er i allefall s¨ånn vi gjør det her.. Klemmer fra
2julibarn Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 Helsesøstra mi sier stikk motsatt! Hun sa at man gjerne kunne gi flere små grøt (eller middags) måltider om dagen. Bedre med flere små enn ett stort sa helsesøster! Bedre for magen, og så lærer de fortere å spise av skje. Da orker de ofte litt melk også til samme måltid! Så jeg syntes absolutt du burde gi ett (eller to) måltider til når gutten virker sulten!
Gjest Skrevet 19. februar 2007 #5 Skrevet 19. februar 2007 Synes også du skal gi han et måltid til dersom du mener at han trenger det. Det er du som kjenner sønnen din best :-) Vi begynte med grøt når hun var ca. 5 mnd. Måltid nr 2 med grøt når hun var litt over 6 mnd. Og middag når hun var 6,5 mnd. Ser i ettertid at vi burde begynt med måltid nr 2 og middag tidligere - hun sov natten gjennom fra den dagen vi begynte med middag...
Salsa Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 En tommelfingerregel er vel at hvis de til slutt er oppe i en liter med mme om dagen, så bør man finne på noe annet. Hvis det er tydelig at han er sulten, så går det helt fint å innføre et grøtmåltid til. De sier 6 mnd, men alle barn er forskjellige. Når man ammer er det vanskelig å vite hvor mye de spiser, da legger man dem jo bare til puppen når de ber om mat. Når de spiser mme, så har man litt mer kontroll. Vi startet med to grøtmåltider temmelig fort med begge våre. De var store og trengte mye mat tidlig. Etter ca. 1 mnd med to grøtmåltider (morgen og kveld), begynte vi forsiktig med litt banan til lunsj, så etter et par uker til prøvde vi litt middagsmat. Moste poteter, moste gulrøtter etc. Eller rett og slett glass. Tok ikke lang tid før det var fast rutine - da var de vel ca. 7 mnd tenker jeg. Men som sagt, det er veldig individuelt. Prøv deg frem...((:
Janne&Noah Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2007 Majaminpiraja merket du rett å slett at babyen sov rundt altså? Spennende! Sånn som det er nå så gir jeg han mat 1-2 ganger per natt. og putter inn smokken noen ganger. Hadde vært deilig med litt sammenhengende etterhvert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå