Gå til innhold

Til dere som er flerbarnsmødre.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er 8 1/2 mnd gammel, vivil gjerne ha barna våres "tett" da lurer jeg på va dere anbefaler d bør være i alderforskjell?

Takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig spørsmål, men jeg mener at i underkant av 2 år mellom er det beste. 22 måneder for eksempel. :)

Vi har to som er enda tettere selv da, bare 15 mnd mellom våre to gutter. Vi ønsket oss også to tette (gikk litt raskt å bli gravid med nr 2 da), og synes det er helt topp. Det er selvsagt slitsomt, men ikke så slitsomt som jeg i perioder fryktet mens jeg gikk gravid med nr 2. Regner også med at de vil få stor glede av hverandre etterhvert som minstemann blir eldre (bare 2,5 mnd nå).

Skrevet

Her er det 20 mnd mellom eldstegutten og jenta vår. Helt supert nå, men i starten var det litt stress da jeg skulle amme samtidig som han måtte fotfølges i huset for ikke å rive det ned ((:

Hun ble født i mai, og i hele juli var bhg stengt. Far var på jobben og det ble litt mas. Men nå går det helt fint, selv om litt søskensjalusi er i utvikling. Han er veldig glad i søsteren sin.

Vanskelig å si hva som er den beste aldersforskjellen, men når de blir eldre så er i alle fall 20 mnd helt ok tror jeg ((:

Skrevet

jeg har 7 år mellom mine to. det går fint men skulle nokk gjærnehatt noen mellom. de får ikke nytte av hverandre for stor aldersforskjell.

selv har jeg tengt å bli gravid igjenn når minsten er mellom 1-2 år.

Skrevet

Mellom våre to er det ganske nøyaktig 2,5 år - og jeg må si at jeg ville aldri hatt nr 2 noe før hun kom!!! Nå er det helt perfekt syns jeg - alt mellom 2,5 og 3 år mellom virker kjempe passelig etter min mening. Da får man kost seg masse med førstemann alene, pluss at det passer veldig bra med førstemanns alder når nr 2 kommer - de forsåt som regel det man sier til dem osv... Elias er så flink og omsorgsfull med lillesøstra si. Og jeg tror virkelig de kommer til å få masse glede av hverandre selv om det er 2,5 år mellom dem. Merker det allerede at de syns det er stas med hverandre :)

Skrevet

vi har to år og fem mnd. mellom våre og det synes jeg er en kjempegrei aldersforskjell. Tror de kommer til å få mye glede av hverandre når de blir større.

Skrevet

Mellom mine er det 5 å og 4 måneder. De ser ut til å få et kjempegodt søskenforhold. Storesøster er utrolig snill og hensynsfull mot lillebroren sin, og lillebror forguder storesøster.

Jeg kunne godt ha tenkt meg en mindre aldersforskjell, men livssituasjonen gjorde at det ikke passet sånn.

I motsetning til mange andre her, synes jeg ikke en liten aldersforskjell er så ideelt. Men det er så mange faktorer som avgjør hva man synes om dette. Jeg tenker at et søskenforhold er noe annet enn et vennskapsforhold, og at en like godt kan ha et godt søskenforhodl om det er stor aldersforskjell.

Hvilket forhold ungene skal få til dette med familie, er mye opp til hva de lærer av oss foreldrene. I familien vår er det et godt samhold, og dette er ikke avhengig av aldersforskjell. Både jeg og mannen min har søsken med aldersforkjell fra 2-14 år, og vi har nære forhold både til de som er nært oss i alder, og til de som er mye yngre eller mye eldre.

Jeg synes ikke ungene skal være avhengige av å leke sammen som barn for å få et godt søskenforhold. Jeg skjønner veldig lite når noen skriver at 7 år er for stor aldersforskjell til at de kan ha "nytte av hverandre"! Hva menes egentlig med det?

Slik jeg ser det, er en negativ følge med liten aldersforskjell, at ungene nesten hele tiden, i alt de gjør, blir behandlet som et par, og ikke individuelt: "Nå skal dere legge dere", "Nå må dere bli enige", "Kan dere ikke gå ut og leke"... I motsetning til et tvillingpar, vil den ene alltid være minst og den andre alltid være størst. Dette vil prege ideniteten til ungene. Tenker dere over dette, dere som får unger tett?

Men alt i alt er ikke aldersforskjellen så viktig, tror jeg. Alle må ta avgjørelsene om dette slik at det passer dem selv og sin livssituasjon.

Skrevet

Tror de fleste synes alderforskjellen de har på egne barn er ideell, stort sett...

Mine eldste er det 13 måneder mellom, og jeg synes det er helt ypperlig! Det forutsetter selvfølgelig at begge er friske og ikke så veldig umulige i forhold til nattesøvnen.

Deretter har jeg 3 års mellomrom til nestemann, og det synes jeg var litt trassig. Familien ble liksom delt i to - de store med en voksen og en voksen med den lille i helgene. Først nå når han er nærmere tre år leker han fint med søskene sine!

Deretter har jeg litt over to år til neste. synes det er langt mer hektisk enn 13 måneders mellomrom. Kanskje er det fordi jeg har blitt eldre? Eller så er det rett og slett fordi det er mer krevende å ha en 2 åring og en nyfødt! Toåringen krever en hel del oppmerksomhet på et helt annet plan!

Er du energisk - så er mitt råd: Jo tettere jo bedre!

Skrevet

jeg må virkelig si tusen takk for alle svar, og jeg å mannen min har blitt enig om at jeg skal slutte på pillen i dag, er siste dag på brette oxo så passer bra :) eneste jeg tenker på er at alle jeg har snakket med d om sier at jeg må kose meg me gutten min noen år først, men jeg mener at d kan jeg da fremdeles jøre selv om jeg har et barn til???!!!!!. og det kan jo ta si ti å bli gravid jenn.... d sjer jo enten med engang eller så tar d tid, å vi prøvde i 4 år før lille bjørnar kom til verden. å sjer d med engang blir det min 18 mnd mellom dem. men hjertli takk for at dere delte meningene deres med meg,

Skrevet

Jeg har aldri skjønt det utsagnet heller... Jeg har 20 mnd imellom mine to og for oss er det helt perfekt! Det er en gutt og en jente - det synes jeg er fint.

Hadde selv en søster som var 18 mnd yngere enn meg og i det tilfellet var det ingen god ting. Søsteren min er en veldig uselvstendig type og hun han i beina på meg hele barndommen igjennom. Foreldrene mine var ikke obs nok på dette og hun skulle nok ha blitt "tvunget" til å klare seg på egenhånd fra hun var liten. I ettertid led hun under det at hun ikke hadde egne venner og når jeg ikke ville ha henne med lengere så ble hun mye alene. Så det er klart en ting man bør være obs på når med to tette...

Skrevet

Jeg har 19mnd mellom mine 2 (minste er 4mnd nå)

I starten var det kjempe mye nytt, og veldig slitsomt! Jeg hadde ikke barnehageplass, og eldste var turbo :P

Nå har jeg fått 40% bhg plass, og jeg merker allerede nå hvor mye det hjelper meg i hverdagen! Har så mye mere overskudd når jeg får et par dager i uka alene med minsten!

Så 19mnd er fint, men bør ha litt bhg plass til eldste =)

Skrevet

Vi har 16 mnd mellom våre. Minsten er 1,5 mnd. Eldstejenta er kjempeopptatt av lillesøster. Jeg synes det går veldig bra å ha de så tett. Og de kommer til å få kjempeglede av hverandre om bare en liten stund. Ikke noe problemer med sjalusi foreløpig!

Skrevet

Helt enig med deg. Å ha begge hjemme holdt på å ta knekken på meg - det ble lite tid til hvile for meg og babyen.

Det er den eldste som krever mest oppmerksomhet og for oss førte dette til at minstemann ikke fikk den kosen som han fortjente.

Skrevet

takker nokk en gang for meningene deres :) ja sjalusi har jeg oxo hørt at d vil sje,men er ikke d litt vordan du legger d opp til selv da? jeg tror oxo at sjalusi vil komme uansett alder om d er 18 mnd eller 24-30 mnd mellom barna. ja å takk for at du nevte derre med at minste kan bli litt alene når de blir eldre d skal jeg være obs på :)

Men jeg har oxo følelsen av at d vil ta si tid før jeg blir gravid siden vi sleit sånn sist jeg må virkeli si at d var egentli et helt helvete.... 1 før vi skull jeg skull inn å bli testet om jeg kunne få fant jeg ut at jeg var gravid...(til stor glede,forundring og redsel) så jeg har den følelsen at denne gangen å vil bli noe lignende....sikker for at d var sånn første gang men læll......

Skrevet

har drøye 2 år mellom nr 1 og nr2.Var slitsomt første mnd ,da eldstemann skulle kose babyen hele tiden,men ikke hadde "vett".Måtte hele tiden passe på for å ungå farlige situasjoner.Men dette var jo kun en kort periode.

Er 2 år og 4mnd mellom nr 2 og nr3.Synes det er perfekt.Han skjønner endel,og er forsiktig med babyen(overvåker likevel hele tiden).Har aldri vært sjalusi mellom ungene.De store leker kjempefint sammen,og har stor glede av hverandre.Tror alle 3 kommer til å ha stor glede av hverandre i årene som kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...