Gå til innhold

Hund og baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med hund og baby.

Har en hund som er norges største pappadalt og er litt bekymret for hva som skjer når det kommer en baby hjem.

Gode råd motaes med takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har veldig god erfaring med hund og baby, men har en svært fredlig rase. Selv har jeg ganske god greie på hund og har jobbet med det tidligere. Min erfaring er at det er stor forskjell fra rase til rase. Noen raser har større beskyttelsesinstinkt enn andre for eksempel, og det er gjerne disse rasene som kan by på størst ufordringer mht barn. Men en leveregel uansett rase er at barn og hund aldri må være alene uten tilsyn. I hvertfall ikke før man har sett over lang tid (år) at de fungerer 100% sammen.

Spedbarn er stort sett ingen trussel for en hund og det går stort sett bra når hunden får venne seg gradvis til at barnet blir større og mer krevende - noe som jo skjer naturlig. Det er uansett viktig at hunden vet at den er nederst på rangstigen i familien ellers kan det oppstå situasjoner med barnet som kan bli ganske skumle...Vær hundens leder i alt du gjør.

Generelle råd som har funket hos oss:

1. La hunden snuse på barnet med en gang dere kommer hjem. Ikke vær redd for hundens bakterier.

2. fortsett med deres vanlige rutiner (tur, mat, kos etc)

3. Vær hundens leder

4. Ha god dressur på hunden og gi den sin egen plass

5. vær obs for signaler fra hunden når den føler seg utilpass (gjesping, knurring, skuling.) Dette kan være første signal om at den ikke trives og kan finne på å si fra med sterkere midler senere.

Hva slags rase har du?

Lykke til med barn og hund! De har MASSE glede av hverandre!

Skrevet

Jeg er helt overbevist om at barn/ babyer og hund hører sammen! Så lenge hunden ikke føler den blir tilsidesatt, og at den fremdeles får den oppmerksomheten den trenger tror jeg det kommer til å gå kjempefint. Jeg har selv vokst opp med hunder rundt meg på alle kanter, og jeg har et tantebarn som har ei storpuddel storesøster. Når jeg ser hvilken glede de to har av hverandre har jeg ingen betenkeligheter! Tror barna har godt av å vokse opp med hund rundt seg, hunden kan faktisk stimulere barna på måter vi mennesker ikke kan. Puddelen til søss lærte guttungen å gå, og de koser seg så masse.

La hunden bli kjent med babyen med en gang dere kommer fra sykehuset, så går det sikkert kjempefint!!

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...