Gå til innhold

Vil IKKE jobbe 100% (samme om 0-1)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det bare kom for meg i helga, jeg skal ikke kjøre over denne gode (men slitsomme) småbarnsperioden. Dvs jeg vil ikke jobbe full stilling før barna har fått noen år på seg. Jeg tenkte først at jeg skulle det, men nei. Årene går så fort, plutselig er den første skoledag her, og årene har fløyet bort i jobbing jobbing jobbing. Jeg ønsker virkelig ikke det, jeg vil ikke sitte her i fortvilelse om noen år og tenke at "tenk at jeg prioriterte så feil!! :("

Det er så mye som betyr mer enn penger og materielle ting, så vi har bestemt oss for å prøve å snu på hver krone for å få dette til. Å kunne jobbe 60% er mitt håp, tenk å kunne være hjemme med barna to dager i uken... Men det vil nok holde hardt, bolig- og studielån skal forsvares. Det må gå, åkke som, hvis ikke frykter jeg at prisen blir høyere enn jeg ønsker. Jeg vil ikke våkne plutselig opp en dag, og oppdage at jeg har mistet det viktigste av alt, dyrebare timer og dager med barna mine!

Disse små trenger oss foreldre, mer enn vi kan tilby i vår hektiske hverdag. Jeg vil være mor mer enn max tre timer på hverdager, og to hektiske "ta igjen det tapte" dager på helg. Jeg vil ikke miste denne tiden!!!

Hilsen fra en sentimental mor i tenke-hjørnet! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott!!

Du tenker som meg. Jeg jobber 75%. Fri en dag i uken. Er sammens med barna. Har også ordnet det slik at jeg kan starte arbeidsdagen 0830 - 16, litt mindre stress om morgenen. Jeg leverer begge barna i barnehagen og mannen henter (han starter da arbeidsdagen 0700 og kan hente barna 1515). Det er det beste vi kan klare. Og helgene er fortsatt og vil alltid være hellig for oss. Familiestunder er det viktigste for meg. Alle helger og alle ferier tilbringer vi ilag.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for noe.

Håper det ordner seg økonomisk for dere :-) Du kan jo søke om noe kontantstøtte kanskje?

Skrevet

Heeelt enig med deg! Denne tiden går så fort, og vi får den aldri tilbake. Da har vi det heller litt trangt økonomisk noen år. Jeg jobber 70% og min mann 80%, det er passe. Vi har ikke god råd, kjøper oss aldri dyre klær, og har ikke vært på ordentlig ferietur på lenge, og det blir det nok ikke på noen år heller. Synes barna er mer verdt! :-)

Skrevet

Jeg jobber bare 60%, og kunne ikke tenkt meg mer fast nå når hun er så liten(1 år). Jobber 2 dager i uka fra 15-22, og har 7 timer kontortid i tillegg, men det kan jeg ta hjemme om jeg vil. Helt ypperlig!! Får vært masse med snuppa samtidig som jeg er tilbake på jobb. Må legge til at jeg helst tjener " bra" da jeg har personal ansvar og økonomi ansvar for ungdomsklubben der jeg jobber, jobber også litt ellers på kulturhuset.

Skrevet

ååå, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg ville egentlig også jobbe redusert, kanskje 70%, men så mistet jeg jobben og måtte søke ny. Har nå fått et jobbtilbud jeg har takket ja til, og det er 100%..... Det var ikke aktuellt å jobbe mindre enn det.

Vet at jeg kanskje kunne fått en "hvilken som helst" jobb som kunne vært 60-70-80 %, men hadde jo lyst til å jobbe med noe interressant også...

Jaja, det er vel bare å slutte hvis det ikke funker...

Skrevet

Jeg har 90 % stilling . Har tatt et år ekstra permisjon uten lønn for å være sammen med sønnen min.

Vi prioriterte han foran å kjøpe oss leilighet der vi aller helst ville bo - og flyttet heller litt "utpå landet" der vi fikk en flott leilighet til under halve prisen .

Vi var hele tiden enige i at vi ville ordne økonomien slik at jeg kunne være hjemme.

Dette året uten lønn har jeg hatt kontantstøtten + barnetrygd , også har jeg tatt ekstravakter på kveldstid og en helg nå og da. (jobber på sykehjem) - når jeg jobber ca.10 vakter i mnd. har jeg utbetalt nesten det samme som jeg hadde i 90% !

så det fungerer helt ypperlig!

I sommer er permisjonen over . Da har jeg tenkt å spørre om jeg kan gå ned til 75% -slik at jeg har 2 dager fri.

Har lyst å legge opp ukene slik at vi får mest mulig tid sammen ! Det er jo det viktigste!

så lenge man klarer å betale faste utgifter og har litt til "gøy" fungerer det veldig bra!

Skrevet

Flott at folk finner løsninger som de synes fungerer :)

Skrevet

..men synes heller ikke de som jobber 100% skal ha dårlig samvittighet. Er så lei av at jenter skal påføre hverandre det.

Skrevet

Det er jeg enig i. Det er ikke alle som har mulighet for noe slikt og man skal ikke ha dårlig samvittighet for det. Tror ingen her skrev noe for at andre skal få dårlig samvittighet. Jeg gjorde i alle fall ikke det. Bare skrev hvordan vi har fikset det.

Hilsen ei anonym lenger oppe som jobber 75%

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...