milk Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 Hei! Min skjønne lille jente begynner å få flatt bakhode:( Uansett hva jeg gjør, så greier hun å vri hodet tilbake i favorittstilligen. Noen sier at man kan legge henne på siden, mens andre mener det er like farlig som å ligge på magen. Hva i all verden skal jeg gjøre da? Kanskje noen her inne har noen lure forslag? Tar imot alle svar med takk!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #2 Skrevet 18. februar 2007 Kan være lurt å sjekke ut www.kiss-kidd.com. Mange har favorittside uten å ha kiss. Prøv å stimulere siden hun bruker minst ved å bruke favoritt lekene hennes, snu sengen slik at hun må snu seg mot lyset og prøv å henvend dere til den siden hun ikke liker å snu seg mot. Dersom dette ikke løser seg kan du prate med hs, evt bestille en time hos manuellterapeut (disse er desidert mest proff på slike problemstillinger). Flatt hode retter seg, men det tar tid... Lykke til!
allergibarn Skrevet 18. februar 2007 #3 Skrevet 18. februar 2007 gutten vår var også utrolig flat i bakhodet tidligere, og han har ganske stort hode også så det så skikkelig "teit" ut... han lå alltid helt flat på ryggen og sov. men nå har han begynt å legge seg over på sidene, og han bytter på hvilken side han ligger på - og hodet blir mer og mer "rundt". Han er 10 mnd nå. Jeg var selv skikkelig skev i hodet da jeg var liten... Hvor gammel er hun?
Fikk maibaby06 Skrevet 18. februar 2007 #4 Skrevet 18. februar 2007 det er www.kiss-kidd.no, men ja; lurt å sjekke denne siden, ettersom kiss kan arte seg slik at de gnir bakhodet i underlaget. Hvor gammel er babyen? Vår begynte å legge seg selv over på siden, og ligger nå ofte på magen (8 mnd). Når de begynner å legge seg slik selv skal det være greit at de ligger på siden og magen.
komplett familie Skrevet 18. februar 2007 #5 Skrevet 18. februar 2007 jeg fikk beskjed om å begynne med pute! Og avlaste så mye som mulig på dagen - mageleie, legger leker på siden o.l. og det har hjulpet her.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 18. februar 2007 #6 Skrevet 18. februar 2007 Hei.. Dattern min har også flatt bakhode.. Hun lå i den bananformen før også, jeg så mange likhetstrekk med kiss.. Snakket med hs om det tidelig ang favorittside. Hun sa bare at du må stimulere, men synes det var vanskelig.. Følte at jeg ikke ble tatt alvorlig. Det ble ikke noe bedre, så på 3mnd kontrollen tenkte jeg at jeg skulle be om en henvisning til fysio om hun ikke sa det selv. Men hun foreslo det selv, så vi har vært der noen ganger og tøyd nakken hennes. Fysioen har henvist oss nå til en manuell terapeut, så skal gå dit i tillegg. Jeg mener du ikke skal gi deg.. Stå på ditt og krev en henvisning.. Dattern min er nå litt over 5 mnd og dette kunne ha vært gjort for flere mnd siden. Det hemmer henne i utvilkling.. Lykke til..
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #7 Skrevet 18. februar 2007 Trenger ikke henvisning til manuellterpeut. Det er bare å bestille time på eget initativ.
milk Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 18. februar 2007 Tusen takk for alle svar:) Hun har noen av symptomene på KISS, men tror ikke hun lider av dette da det bare gjelder favorittside og at hun i starten ikke likte å ta på seg klær. Men må si at bildet av babyen med skjevt hode ligner ganske mye, men symptomene bør vel være fler? Hun snur gjerne på hodet i våken tilstand, og har til tider også begynt å ligge litt anderledes. Mener dere at hun ikke bør ligge på siden? Legen testet forresten også nakkefunksjonen på 6-ukerskontrollen. Hun er snart fire mnd.
*shehasmyheart* Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Hei hei:) Det er vel en mulighet for at det ikke er kiss...? Trenger ikke være det selv om hun har en favoritt-side. Vi har jo en favoritt-side å sove på vi også Det har jenta mi også hatt, men er ikke kiss. Jeg har lagt ho på siden helt fra hun var nyfødt. Hun roet seg best der, og sov best da:) I dag bestemmer hun side selv (8mnd). Hvis ikke det er andre tegn enn det som du nevner, så hadde ikke jeg vært veldig bekymret. Jeg hadde lagt henne litt på siden, går ann å støtte henne så hun ikke tipper over på magen feks. Sikkert mange som er uenige, men sånn er det med alt:) Lykke til! Ps. Jenta her var litt skeiv, har rettet seg fint ut nå
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #10 Skrevet 19. februar 2007 Barn har i alle årtier hatt kiss, det har bare blitt betegnet som favorittside/toricollis. Men ja, det finnes barn som har dette uten at det er kiss. Det finnes også barn med kiss som er rolige og sover uvanlig mye. Eller at de henger litt igjen i motorisk utvikling. Det er ikke noe "farlig" å ha kiss, kun en betegnelse på at nakkevirvelen er i ulage, og det kan gi noen symptomer. Noen ganger kan det være vanskelig å avgjøre om det er normalitet eller ei. Og barn kan bli friske av kiss uten behandling, det tar bare lengre tid, og kan hos enkelte skape endel problemer senere. Hos noen går det ikke over av seg selv eller det kun tilsynelatende gjør det, da barnet får skjev rygg/skulder i stedet. Jenta mi må ligge på siden, og hun har kiss. Bruker hodepute når hun ligger på den siden som er forkortet. Manuellterapi er forresten gratis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå