Gå til innhold

..er jeg prippen når jeg blir provosert av....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har guttungen vært hos sin far.

gutten er snart 9 og faren over 50. Han er gift på nytt og har tre voksne stedøtre i huset og to voksne sønner som bor for seg selv.

Vel dette er helt vanlig prosedyre: Gutten har vært der siden onsdag.

Før han dro kledde jeg han i et sett klær faren har kjøpt ( han har rotet bort mye dyre klær som jeg har sendt med)

Klærne er egentlig for små, men han har vel ansvaret for klær når gutten er der.

Vel det er ikke problemet. Det som er problenet er at gutten ikke har skiftet klær på 5 dager. verken undertøy eller noe. Jeg vet jo at gutten vil ha rene klær, han er faktisk litt nøye når han er her.

Og i dag har de heller ikke giddet å gi han annet å spise enn skive med nugatti!!!!

Jeg blir så provosert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke prippen. Siden du er så pass heldig at han er villig til å ta ansvar og greier å ta ansvar over å ta på seg rne klær helt selv, bør du utnytte det. Mange gutter i den alderen er heller motsatt og prøver å lure seg til å bruke skitne underbukser i lengre tider. Vel det gjør min stesønn, vi må sjekke at han faktisk tar på seg rent, når vi spør lyver han og så må vi sjekke.

Om det ikke nytter å snakke med eksen din, kan du jo siden han er såpass flink selv, pakke bagen hans og legge oppi en pose til skittentøy, som han tar med tilbake. Da slipper du å miste klær og han har alltid rene ting å gå med.

For ser ikke faren problemene med dette selv, nytter det vel ikke å involver han.

Skrevet

Jeg er stemor til en jente på 4 år. Hun bor halvt hos oss..

Du er absolutt ikke prippen... Jeg synes du skal snakke med eksen din og kreve at dette blir gjort osv.. Om det ikke hadde blitt det, så hadde jeg sagt at sønnen ikke kunne være hos han..

Skrevet

Jeg synes ikke du er prippen. Synes du bør si ifra. Både til din samboer og stesønnen.

Ta de med ut å kjøpe klær. Høres ut som han trenger det. Hvis ikke må moren sende med klær. Det står faktisk ingen steder at far må kjøpe klær som gutten har der.

Og det med nugattien. Jeg setter aldri frem nugatti på bordet når vi skal spise. Da blir det kun det de spiser. De får spise det som står på bordet og får ikke lov å hente den om de ser den ikke står der. De tar en brødskive med noe annet og sier de er mett. Men hvis jeg tar frem nugattien etter de har sagt de er mett, da er de plutselig sultne igjen. Snedig det der. Men hva med å ikke kjøpe nugatti?

Skrevet

Oj, tok visst feil jeg. Trodde det var din stesønn.

Men synes fortsatt ikke at du er prippen.

Og det står ingen steder at far må kjøpe klær. Så om de ikke har klær ville jeg sørget for at han hadde med klær. Og be gutten selv legge klærne i en pose og ned i bagen igjen så de blir med hjem.

Ta deg en prat med faren. Han trenger visst å læres opp i kosthold og hyggiene.

Skrevet

Antakelig har du rett i at han har hatt på disse klærne i 5 dager.

Men jeg ville (som far), lagt disse klærne som han kom i til side, latt ham ha på annet mens han var hos meg, og så sagt å ha på "gå-hjem-klærne" den dagen han skulle til deg. Ville ikke følt det naturlig å sende ham hjem i nye klær som jeg hadde kjøpt til bruk her.

Skrevet

Helt enig der.

Jeg spør gutten om han har skiftet i løpet av besøket. i 80% av tilfellene har han ikke det.

Skrevet

bare så du vet det, det er ikke fars ansvar å holde gutten med klær

Skrevet

Men en far har da vel ansvar for guttens hygiene mens han har samvær! Er det ikke det denne tråden egentlig omhandler?

Skrevet

Når jeg sender jenta mi til samvær kommer ho dit i rene klær, og så har ho et rent skift å komme hjem i. Siden faren til jenta arver tøy fra andre i familien (nytt og pent som regel) er vi enige om å ikke sende med mer tøy enn dette, pga lang reise med bytting etc. Enklere med mindre man har å dra på.

Men jeg hadde reagert om ungen min ikke hadde vaska seg eller skifta på 5 dager!

Skrevet

Det jeg tenkte på da jeg leste dette, var at da mine 2 eldste var neste 9 år gjorde de dette selv.De vasket seg selv om morgenen og fant seg rene klær. Og om kvelden hoppa de i dusjen.

Hadde barnet vært yngre hadde jeg nok reagert overfor far, men syns kanskje en på nesten 9 burde klare sånn selv.Hvis det ikke er en veldig god grunn for at han ikke skal klare det selv, men det sier du jo ikke noe om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...