Gå til innhold

Oktober: Grøt


Nicita73

Anbefalte innlegg

Da har jeg gitt lillegutt grøt for første gang, det gikk fint, han likte det selvom det var litt vanskelig å holde i munn.

Han fikk 2 små teskjeer.Når kan jeg begynne å gi mer? Og når kan jeg begynne å gi grøt morgen og kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldig du er da... Min blir bare sinna som fy, så fort det er noe annet enn melk :P

På helsestasjonen min anbefaler de ca 14 dager før du øker porsjonene til full... Gi litt mer hver dag, og til slutt full!

Ang morgen og kveld, så vet jeg desverre ikke :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg fikk beskjed på helsestasjon at når lillegutt hadde begynt med full porsjon og klarte å svelge det helt uten problemer kunne jeg gi morgen og kveld. da kunne jeg oxo begynne med middagsglass hvis jeg ville.

tror ikke det er noen fasit svar på det, bare føl deg frem og stol på magefølelsen.

lykke til:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med smaksprøver i litt over en uke. Gir da både formiddag og kveld, hs anbefalte dette.... Var visst lurt å gi smaksprøver flere ganger i løpet av en dag. Funker fint her, men er litt usikker hvordan jeg skal gjøre det når vi øker. Hm, så lenge han liker det og ikke får vondt i magen så tror jeg at jeg sakte men sikkert øker til full prosjon både morgen og kveld. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lest dette fra ammehjelpen?

http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=170#fast%20f%F8de

Det står ikke så mye om akkurat når man skal øke til flere måltider, men annen nyttig info.

Det virker som om det viktigste der og andre steder dette med introdusering av fast føde blir introdusert, er at det i starten er tilvenning som er viktig, dvs at barnet blir introdusert for nye smaker og at man ser at barnet ikke reagerer på de nye smakene som gis.

 

Når det gjelder dette finnes det nok ikke kun ett riktig svar. Barna er jo så forskjellig. Tror som det blir skrevet over her at man kan gradvis øke både porsjonen og antall måltider med fast føde dersom barnet reagerer positivt på det.

 

Jeg har selv gitt grøt (flytende som litt kraftig suppe den første uken) i litt over to uker nå. Har gravdis økt antall grøtskjeer, og konsistensen er nå også mer lik grøt. Ville først se at hun ble godt vant til å svelge unna.

Fordi jeg fortsatt ammer har jeg lest at man bør la det være den viktigste ernæringskilden samtidig med introduseringen, så jenta mi får bare grøt på kvelden.

Når jeg merker på henne at hun trenger mer enn melk på dagtid, vil jeg nok begynne med litt på dagen også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ga en par skjeer først, nå er han oppe i grøt laget av 75-80 ml melk blandet med et halvt glass fruktpure til kvelden før han drikker 165-170 ml melk. Her går det ned på høykant, sitter og gaper og styrer, blir sinna når det er tomt og han ikke får mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nicita73. Fint du sa fra.

 

Jeg tror det er fordi de etter at jeg skrev innlegget har fått en ny link/oppgradert nettsiden.

 

Har hentet den igjen, prøv : http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=23

 

Hvis ikke det går: søk på ammehjelpen.no. Gå på amming i menyen til venstre, så amming fra a til å, så fast føde, og så får du den siden.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...