Gå til innhold

Streptokokk B - SKUMMELT !!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat testet positivt på strep.B og synes at dette var en skummel beskjed å få .

Er 12 uker gravid.

Har fått beskjed om at dette ikke skal behandles , men utifra det jeg nå har lest om dette stemmer ikke legens beskjed.

Jeg vil kreve klorhexidinskylling før fødsel og intra.antibiotika under fødsel. Nåde den som ikke gir meg dette . Jeg vil også kreve oppfølging pga fare for oppblussing, men synes det er synd at man må kreve og at man ikke får dette automatisk.

Har intrykk av at legestanden er litt delt når det gjelder tiltak og behandling av strep.B. Muligens pga at denne infeksjonen har blitt litt "slemmere" i formen de siste årene. Leste også at man kan bruke vaginalkapsler v. tendens til oppblomstring , og ikke antibiotika behandling under grav. da dette kan gi resistens.

Tror man rett og slett må stå på krava om man møter motstand her.

Det skal iallefall jeg . Er ikke hysterisk , men synes risken er før høy til å overlate ting til tilfeldighetene.

Noen fler her med erfaringer fra streptokokk B ? Alle svar mottas med stor takknemlighhet !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei...

hvordan tester mann seg for d??? er livredd denne bakterien???

håper d går bra med deg å den lille=O) STÅ PÅ KRAVA DINE....

Lykke til videre i svangerskapet...

Skrevet

Takk og Hei !

Testen utføres ved at en vattpinne strykes mot innsiden av skjeden og sendes til dyrkning. Altså en svært enkel test . Men her i norge testes man ikke automatisk for dette , og jeg har ikke fått et fornuftig svar på hvorfor. Jeg ble testet i forbindelse ved en gyn.undersøkelse på sykehuset og jeg visste ikke at jeg ble testet for dette , fikk kun et brev i posten tre uker senere.

Skal til fastlege på onsdag og skal stille ham en A-4 side med spørsmål da , men har fått beskjed av overlege på gyn. at dette ikke var særlig farlig.(?)

(Snakket ikke m legen selv men fikk mast meg til et svar gjennom en sykepleier som fungerte som budbringer) Har lest litt på nettet om dette og føler at jeg har god grunn til bekymring.

Jo, jeg skal stå på krava og gjøre det jeg kan for at dette skal gå bra .

Skrevet

Hadde du noen symptomer av noe slag - utflod el?

Skrevet

Nei . Ingen symptomer. Ingen ekkel lukt eller spes. utflod . Riktinok så synes jeg at jeg lukter litt anderledes nedentil etter at jeg ble gravid , men ingen vond lukt , og jeg klødde veldig under mens (men tok ikke soppkur for dette da jeg ammet og etter det glemte jeg kuren litt, nå i ettertid ser jeg at det nok var en tabbe )

Fødte i desember 2004 og det var en litt røff fødsel. Kan kanskje ha blitt smittet da ?

Skrevet

Flott ! Tusen takk . Desverre svarer Stray-Pedersen her ganske unvikende på spørsmål om GBS framkaller abort og prematur fødsel . Dette virker ganske vel-dokumentert i 2007 , og jeg føler meg ikke tryggere når legene strides om temaet . Mange tror derfor at smitten kun kan overføres barnet ved fødsel og dette er jo feil . Riktinok er det sjeldent at det ufødte barn blir smittet , men ikke så sjeldent at man skal lukke øynene og håpe på det beste. Uansett ;

kjempeglad for linken !

Skrevet

En del har Streptokokk B som naturlig flora. Dvs ikke infeksjon, men helt vanlig vaginalflora. Er nok derfor legen ikke gidder bli hysterisk.

Skrevet

Hadde streptokokk B under sist svangerskap og barnet ble smitta under fødsel. Hun fikk en infeksjon i øret. Hun måtte ha antibiotika i 10 dager. Jeg fikk ikke skjedeskylling eller antibiotika under fødselen, og heller ikke ny test før fødselen slik jeg hadde blitt lovd.

Jeg er gravid igjen og har fått påvist streptokokk B. Denne gangen får jeg ny GU før fødselen, der sjekker de om det er en oppblomstring. Det er nemlig det som er farlig! Det samme hvis du har hatt blødninger eller urinveisinfeksjoner, eller får feber under fødselen.

Dette er en flott side med mye info. Hun som har laget sida har mistet et barn pga av streptokk B. http://www.gbs-info.net/

Så krev en ny test før fødselen. Og du kan godt skylle skjeden med klorhexidin hjemme selv - rett før termin! Og få de til å teste barnet når det er født! Vet ikke om de gjør det uansett, men det skader ikke å spørre.

Jeg har lest en del om emnet og er ikke så bekymra som jeg var. Kanskje er jeg litt naiv eller har en dum lege som beroliger meg. Snakk med din lege og JM. Lykke til!

Skrevet

Hei!

Du har i tilfelle streptokokk B som en naturlig del av din bakterieflora, og du kan ikke ha blitt smitta under en fødsel. Men barnet kan smittes dersom du har det.

Streptokokk B gir ingen symptomer a la soppinfeksjon. Men det er verdt å ta en sjekk dersom du har blødninger eller urinveisinfeksjoner.

Skrevet

Dytter opp denne litt til deg som hadde spørsmål ang strep. B .

Skrevet

takk for det Emelèn!!!

Skrevet

I det siste gravid-bladet var det en lang artikkel om denne bakterien. Det er veldig ulik praksis fra land til land. Den artikkelen er verdt å lese!! I USA tas det streptokokk B prøve av alle gravide i uke 32-35 ca. Jeg kommer til å be om en slik prøve da jeg tipper over uke 30.

Skrevet

Jeg fikk påvist streptokokk b da jeg var i 15. uke ved forrige svabgerskap. Ble tilfeldig oppdaget da det ble tatt gu i forbindelse med blødninger. Fikk da antibiotika-behandling av legen min. Han sa det kunne føre til vannavgang og dermed abort om jeg ble gående med det...ble redd da ja...

Fetteren min og kona hans mistet gutten sin da han ble født etter 6 mnd pga vannavgang pga denne infeksjonen....

Disse vaginalkapselene - hvor får en tak i disse? Resept? Rart jeg fikk antibiotika da....

Skrevet

Jeg har ikke direkte erfaring selv, men en venninne av meg, som hadde strep B uten å vite det, smittet babyen under fødsel (helt normal fødsel) uten å vite det. Han utviklet hjernehinnebetennelse som følge av infeksjonen og døde da han var noen uker gammel. :-(

Skriver ikke dette for å skremme, men hvis du har fått påvist strep B, MÅ DU KREVE ANTIBIOTIKA UNDER FØDSEL!! Da er du trygg. Jeg vet ikke noe om prematur fødsel osv som følge av strep B, min venninne hadde som sagt en helt normal fødsel, og ikke noe virket unormalt etterpå.

Selv fikk jeg antibiotika intravenøst under forrige fødsel, fordi jeg fikk feber eller noe under fødselen (?), så de ville være på den sikre siden. Jeg vet ikke om jeg er strep B-positiv, skulle gjerne testet meg... Men jeg husker at jeg tenkte på denne venninnen min under fødselen min, da legen sa at nå skulle de gi meg antibiotika. Hadde hun fått det, ville sønnen vært i live i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...