Gå til innhold

ET VIKTIG TEMA: SUKKER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange her inne mener at man har et hysterisk forhold til sukker hvis man ikke gir lørdagsgodt. Jeg har en liten gutt som ikke tåler sukker. Han forandrer adferd og blir en annen. Dette er et stort problem for han da vi ser at han ikke har det noe godt selv. Vi har derfor bestemt oss for å ikke gi lørdagsgodt. Han får godterier når vi er hos andre og i bursdager. Vi har godterier i hans bursdag også.

I vår barnehage serveres det ikke sukker, heller mye frukt. Han elsker frukt og vi lager gode fruktfat i helgene. Selv spiser vi når han har lagt seg. Han får ikke brus heller, saft i sjeldne tilfeller. Han ber om vann hvis han får saft, enn så lenge...

Skulle ønske han tålte sukker bedre, men det gjør han ikke. Må ta konsekvensen av det og dermed ikke gi han så mye av det. Men man skulle tro at man var overhysterisk når man leser her inne. I virkeligheten er det sånn at andre mødre faktisk godtar at mitt barn ikke kan få sukkertøy selv om deres barn kan det. Han får heller en melon eller vafler laget med fruktose, like godt.

Heldigvis tåler de bedre sukker når de vokser og blir større.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi opplever også å bli forhåndsdømt som hysteriske fordi vi ikke gir småen sukker.

Problemet er at han får forstoppelse og "kolikk-smerter" av sukker.

Slitsomt å hele tiden måtte forklare hvorfor han ikke kan få og få stygge kommentarer om at man er slem og hysterisk fordi han ikke får snop.

Han er allergisk mot melk og tåler heller ikke hvete og egg så godt.

Dette er akseptert.

Legen sier heldigvis at han sannsynligvis kommer til å tåle både hvete og egg bedre i løpet av et par år, men sukkeret og melken kan visst henge igjen til han er 6-10 år.

Vi syntes jo det er leit at han ikke kan få når de andre får og når de andre kanskje kan få 10 godterier så tåler ikke han mer enn en halv.

I tillegg skal vi høre om hvor grusomme vi som foreldre er som ikke gir han godterier..

*Sukk*.. er mange bursdager han skal i før han er 10 år og jeg må si jeg gruer meg.

Heldigvis går det gradvis, så kanskje om noen år så takler magen bittelitt.

Skrevet

jeg skjønner hva dere mener. Hørte litt om det da gutten var baby og ikke fikk smake på sjokolade... Stakkars liten...

Nå er han tre år i morgen, og liker igrunn ikke sjokolade. Men han liker annet godteri da.

Jeg synes det virker hysterisk når barna er så store at de gjerne vil ha når de andre får, og eneste grunnen til å nekte er at det er usunt. Men når de ikke tåler det er det selvfølgelig noe helt annet! Uten at jeg mener dere trenger å forklare seg i hytt og pine.

Men det er kanskje ikke så dumt å ta det opp på foreldremøter e.l., i tillegg til å minne foreldrene på det når de skal i selskap.

Skrevet

Vår eldste er 2 år gammel nå. Hun har alderi reagert på sukker og det plager oss derfor ikke at hun får kaker eller desert av og til, men lørdagsgodt får hun ikke. Det er ikke noe prinsipielt, men ettersom hun ikke er vant til det og ikke ber om det ser vi ingen grun til å starte. Nr 2 kommer sikkert til å få godteri tidligere, men det problemet får vi ta når det kommer.

Jeg synes også mange virker overhysteriske her inne, både når det gjelder sukker og andre ting. Da er det viktig å huske på at ting virker mye hardere og mer bombastisk når det kommer på trykk enn når man prater om ting. De fleste er nok mildere i virkeligheten enn de virker her inne.

Skrevet

Enig - men jeg må si at de jeg har inntrykk av er mest hysteriske er de som ikke har et bevisst forhold til det. For meg ser det ut som om de har dårlig samvittighet, og må derfor angripe andre og anklage de for hysteriske. Noen tåler ikke, andre ønsker å fokusere på et sunt kosthold. Det alle vet er at det aldri kommer til å være et problem at barnet deres skulle få i seg for LITE sukker i oppveksten, men at det motsatte faktisk er et problem i Norge i dag.

Skrevet

En glemmer av og til de som ikke tåler det ja. Våre to gutter er ulike der. Yngste mann blir virkelig hyper av det, men det har roet seg litt ned med alderen og han ser ut til å tåle sukkersvingingen bedre. Er forsiktig med sukker og fet mat til både oss selv og barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...