komplett.no Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 De anbefaler jo at man skal fullamme til barnet er seks måneder, er det noen som har prøvd det. Erfaringer. Jeg synes det er litt rart å tenke på at jeg bare skal gi lillepia morsmelk til hun er 6 mnd.
petiteM's Skrevet 18. februar 2007 #2 Skrevet 18. februar 2007 Fullammet - altså ikke annen mat enn morsmelk de første 6mnd. Ikke noe problem - tulla vår var "overvektig" på alle kontroller fra 6uker. Levde svært så godt på morsmelk, altså:-)
Tiddelidu Skrevet 18. februar 2007 #3 Skrevet 18. februar 2007 Vi fullammer, og det skal jeg klare til han er seks mnd. To uker til =) *Stolt* Det har hendt noen få "dårlige" kvelder i løpet av denne tiden at han har fått spise seg helt mett på mme etter amming. Det har vært så sjelden, og ikke hele måltider, så jeg kaller det allikevel fullamming. Han er nå en stor "kar" på ca 9kg. Mye god melk med andre ord =)
Gjest_1001 Skrevet 18. februar 2007 #4 Skrevet 18. februar 2007 Jupp... Ikke noe vanskelig det. Myyyye lettere enn å stresse med mat. Og det er faktisk først nå når han er 10 mnd at han har begynt å nærme seg fulle porsjoner. Før det har det bare vært små smaksprøver.
haater husarbeid Skrevet 18. februar 2007 #5 Skrevet 18. februar 2007 Prøvde begge ganger, men det gikk ikke pga vektnedgang / dårlig vektøkning.
Line_78 Skrevet 18. februar 2007 #6 Skrevet 18. februar 2007 Jepp, begynte med smaksprøver rundt 6 måneder. Enig i at det er litt rart å tenke på at de klarer seg på "bare" melk, men det holdt i lange baner her i hvert fall. Han vokste og trivdes som bare det :-)
selfangerkjerringa Skrevet 18. februar 2007 #7 Skrevet 18. februar 2007 Jeg fullammet jenta mi til hun var 6mnd. Ga smaksprøver av frukt/grøt fra 5mnd, men det var jo bare ei teskje innimellom - all næringa kom jo fra melka mi. Ikkeno problem for vår del i hvert fall
belli72 Skrevet 18. februar 2007 #8 Skrevet 18. februar 2007 Jeg gjorde det med et av mine fire barn, og angret som en hund i ettertid! Han var så og si umulig å mate inntil han var nærmere året! Junior nå begynte med frukt og grøt når han var 4 måneder, og gaper og spiser godt. Tror de aller fleste som fullammer inntil 6 måneder enten har meget dårlige netter, eller får barn som er vanskelige å mate. Men, i og med at det ofte er førstemann og man ikke har erfaring, så vet man ikke bedre...
*bolla pinnsvin* Skrevet 18. februar 2007 #10 Skrevet 18. februar 2007 Vi hadde ingen problemer, belli72. Han er nå 7 mnd og spiser alt som kommer i hans vei
Blomman Skrevet 18. februar 2007 #11 Skrevet 18. februar 2007 jeg fullammet fram til nesten 11 mnd - for han ville ikke ha noe annet før. Nå er han 13 mnd og ammes fortsatt mye, av og til og fullamming når han er sjuk. De klarer seg fint med bare mm - og det er ikke pga av næringen man skal begynne med mat - det er pga av jernet - for jernlagrene kan begynne å tømmes ved 6 mnd. Derfor heter det og introduksjon av fast føde - man trenger ikke være opp i fulle måltider ved 6 mnd. man kan gi smaksprøver lenge- det man bør prøve å husek på er at det man gir inneholder jern om mulig. Er man usikker på barnets jernlagre kontakter man lege for blodprøve - men det er svært sjelden det er for lite :-)
OsloMor Skrevet 18. februar 2007 #12 Skrevet 18. februar 2007 Jeg fullammet eldstedatteren min til hun var 7 mnd, og da ble det litt mye nattmåltider så da begynte vi med en teskje grøt. Hun har melke-og soyaallergi så for meg var det ekstra lettvint og viktig å få ammet fullammet henne så lenge. Minste-snuppa er nå snart seks mnd og skal nok klare 7 mnd med fullamming med henne også, hun har nemlig også melke-og soyaallergi. Det er jo så lettvint å amme!!!
OsloMor Skrevet 18. februar 2007 #13 Skrevet 18. februar 2007 Til belli72. Nå forstod jeg ikke helt hva du mente... Mener du at de som følger "doctors order" og fullammer barnet sitt i 6 mnd enten ikke klarer å få barnet til å sove/har dårlige søvnrutiner eller bare er litt dumme førstegangsmødre.??? Det er jo isåfall noe av det dummeste ,og ikke så rent lite frekt heller, jeg har hørt. Det er lett å falle i fellen hvor man er selvutnevnt barneekspert bare fordi du har fire av de;-) Forøvrig fikk jeg kyndig veiledning av en spesialist i barneernæring ved barnesenteret på Ullevål (pga. at datteren min er multiallergiker) da jeg fullammet i 7 mnd. Jenta mi er nå to år og spiser helt alminnelig porsjoner mat.
Aga:-) Skrevet 18. februar 2007 #14 Skrevet 18. februar 2007 Har fullammet alle mine tre barn til de var 6 mnd. Det er absolutt det beste for barna, og de aller fleste mødre har nok melk til det så lenge en legger inn reale økedager/uker:-)
Nye sprell Skrevet 18. februar 2007 #15 Skrevet 18. februar 2007 Jepp! Han var ca 3000 g da vi dro fra sykehuset, og 9,5 kg da han var 6 mnd! Sov også faktisk mye bedre om natten før vi begynte med fast føde - etter det har det vært mye mer tullball, 9 mnd nå!
april 06;) + mai 09* Skrevet 18. februar 2007 #16 Skrevet 18. februar 2007 Selv om fullamming til 6 mnd er flott har nok belli72 et poeng her. Helsesøsteren min sa at helsestasjonene har sett en økning i antall barn som ikke vil ha fast føde, som en direkte følge av at de blir fullammet til 6 mnd. Og det er jo absolutt ikke en ukjent sak, det har jeg hørt mange andre steder. Tassen min gav tydelige signaler på at han var klar for fast føde ved 4-5 mnd alder, og jeg angrer av og til på at vi valgte å ikke begynne da.
Nye sprell Skrevet 18. februar 2007 #17 Skrevet 18. februar 2007 Og, til Belli72: Han elsker mat, har ikke vært vanskelig å venne til nye smaker i det hele tatt. Synes ikke innlegget ditt var verken hyggelig eller kunnskapsbasert, men det er jo min mening.
Gjest Skrevet 18. februar 2007 #18 Skrevet 18. februar 2007 Dette tror jeg er veldig individuelt, både når det kommer til mor og barn. Noen mødre er rene melkemaskinene, mens andre sliter for å få ut noen dyrebare dråper. Noen barn elsker puppen, mens andre sliter med puppenektere. Jeg har aldri hatt flust med melk, og veslemor har hele tiden gitt signaler om at hun foretrekker flaske foran pupp. Har bitt tennene sammen og fullammet henne likevel (totalnektet henne flasken!). Da vi var på 5-mnd kontroll spurte jeg om det var ok å begynne med grøt fordi jeg så tendenser til at hun var klar for det. Hs var faktisk helt enig, på bakgrunn av dårlig vektoppgang fra 4 til 5 mnd. Så jeg fullammet til hun var 5 mnd.
jabk Skrevet 18. februar 2007 #19 Skrevet 18. februar 2007 fullammet 6 måneder og fikk første smaksprøve på grøt på 6 mnd dagen:) han sov rundt fra han var 2,5 mnd til 4,5 mnd (fra 21-21.30-05.30-06 og videre til ca 08 etter amming). Men deretter forandret rutinene seg og han sovnet tidligere på kvelden, ammet 1-2 ganger om natta deretter. men en uke ammet jeg veldig hyppig (3-4 ganger) økedager og siden gikk det fint igjen. Hadde som mål og klare det, han la godt på seg på tross av mye gulping. Mange gir grøt for å få sove rundt, men med en liten i hus så skal en jo ikke forvente det. Barnet har jo best av fullamming i 6 mnd, så mener det er verdt et forsøk selv om en må stå opp på natta. Gutten vår ammet på natta og sovnet igjen med en gang. Men den uka han ammet hyppig spurte jeg hs om råd. Hun var ei eldre dame som sa at jeg hadde jo vært flink som hadde fullammet i nesten 5 mnd, jeg måtte jo få sove litt jeg og. så måtte bare begynne med grøt. Det var ikke det jeg ønsket å høre, jeg ville jo klare fullamming og gutten vår var aldri urolig verken dagtid eller kveldstid. Ønsket hun bare ville si at han trengte nok bare litt økedager og støtte meg på ønsket. hørte ikke på henne og er veldig glad for det ettersom det igjen gikk seg til:) han elsker mat, ammer 6 ganger i døgnet. spiser 3 skiver, (kuttet raskt ut grøt da han prøvde skive for likte kun grøt med banan i, men elsker skive;)), 2 frukt og 1 potet/gulrot/brokkoli og kjøtt per dag:) drikker vann til måltidene. har hørt om flere som startet med grøt pga amming på natt. Ei i barselgruppa begynte pga trodde det ville hjelpe, men ble mye verre for magen hans var ikke klar for grøt. våknet mer på natta, og har hørt det av flere. Ikke en regel at de sover bedre når de får grøt når de er så små.
soria moria og nurket Skrevet 18. februar 2007 #20 Skrevet 18. februar 2007 Vi gjorde. Hun ble så god og rund at
soria moria og nurket Skrevet 18. februar 2007 #21 Skrevet 18. februar 2007 ...og har sovet natten gjennom fra hun var 3-4 uker. Så det går helt fint an! Nå spiser hun middag og grøt så det tyter
allergibarn Skrevet 18. februar 2007 #22 Skrevet 18. februar 2007 hva....? du kan ikke generalisere det fordi du har fått en flink gutt til slutt.... Jeg har to barn og begge har fullammet til ca 6 mnd. Elstemann sov hele natten og har alltid vært flink å spise. I barnehagen har hun alltid fått skryt fordi hun er så flink å spise og for hun koser seg med maten. Er vel den eneste som har med seg blandet salat til frokost f eks med krutonger og fetaost i en alder av 3 år...!! Siste mann fikk smaksprøver av grøt 10 dager før han ble 6 mnd. Og han er superflink å spise den dag i dag og han er 10 mnd nå. Han spiser brødskive, grøt, frukt, middag og alt vi gir han. Skorpene elsker han å spise selv. Jeg synes det var supergreit å amme til 6 mnd, for det er så enkelt. Trenger ikke så mye rutiner og planlegging. Så er det viktig å introdusere en ting om gangen for så å variere mye etterpå, slik at de blir vant til masse forskjellig. La de holde brødet selv noen ganger, selv om det blir mye søl, ha matro og la barna kose seg!!!
belli72 Skrevet 18. februar 2007 #23 Skrevet 18. februar 2007 Unnskyld hvis jeg støtte noen med innlegget jeg skrev tidligere i dag! Det var ikke meningen! Poenget mitt er at jeg har ammet utrolig mye, pumpet og hatt veldig blide og fornøyde barn som har sovet gjennom fra 6 ukers alder (minus siste babyen min) og lagt på seg flott på kun morsmelk (minus en av dem). Min personlige statistikk, iberegnet alle dem rundt meg - og jeg har jo vært i en god del barselgrupper og har mye venner som ammer en hel haug etterhver - viser at det er langt vanskeligere å få i barna fast føde når de begynner ved seks måneders alder enn tidligere. Videre er de også meget ofte langt mer urolige om natten når de får introdusert fast føde senere. Mulig jeg tar helt feil, og det gjør jeg ofte. Min eldste begynte å sove veldig dårlig når han var litt over fire måneder, så jeg drev og pumpet som besatt for å få opp melkeproduksjonen, for jeg skulle abstolutt ikke være dårlig mor og gi tillegg.... Tror mange opplever det slik, dessverre. Alle barn er forskjellige. Det er vanskelig å generalisere. Jeg tok kanskje å genealiserte for mye. Og det er jeg lei meg for!
belli72 Skrevet 18. februar 2007 #24 Skrevet 18. februar 2007 TIl dere som har fullammet inntil 6 måneder: Er det førstemann?
Muffinsmamma Skrevet 18. februar 2007 #25 Skrevet 18. februar 2007 Fullammet ja. Dvs vi prøvde en periode med litt grøt, fra 4 mnd, kanskje 2-3 uker. Men det ble alt bare værre av. Når de er rundt 4 mnd blir de ofte mer sultne og man tror man må gi de grøt. Men det er en periode som går over, og jeg syns det var enklest å gå tilbake til å fullamme til 6 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå